|
Bil Lagkrav om CO2-utsläpp från bilar efter 2008
Europeiska och asiatiska biltillverkare har idag ett frivilligt avtal med EU att minska medelutsläppen av koldioxid till 140 g/km till 2008. Nu överväger EU att komma med lagkrav för att få ner nivåerna till 120 g/km till 2012.
Värt att nämna är här att Toyota Prius klarade 120 g/km redan med årsmodell 2000, så det borde ju inte vara orimligt att medelbilen ska klara det 12 år senare. http://www.greencarcongress.com/2005/01/european_parlia.html
Otroligt men sant så hamnar nivån nu på 130 g/km från 2012, efter påtryckningar från tyska bilindustrin. "Vorsprung durch Technik", eller vad är det AUDI säger. Suck...
Ack, dessa klena ingenjörer, politiker och bilköpare! http://www.nyteknik.se/art/49009
Fast egentligen så är ju denna policyinsats inte den mest önskvärda. Den angriper ju inte huvudproblemet, försäljningen av fossila drivmedel. Högre skatt på drivmedel eller inkludering i utsläppsrättshandeln skulle vara bättre.
Nackdelen med att reglera utsläpp per bil är mängden bilar på marknaden och hur mycket de körs inte påverkas. Så även om bilarna blir energisnålare så kan de totala utsläppen ändå öka. Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Trikar (16) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Elcyklar (49)
|