|
Cykel Dioderna visar cykelvägen
Cykellamporna har blivit mycket starkare de senaste åren. Halogenlamporna från nittiotalet med batteri orkade knappt lysa upp vägbanan, något som en finare modern diodlampa faktiskt klarar av. Cyklar man på upplysta ställen så spelar det ingen roll vilken lampa man använder. Även den finaste lampan kan inte konkurrera med bra gatubelysning. Cyklar man på oupplysta ställen har man däremot stor glädje av en modern kraftig cykelbelysning.
Bilden visar skenet från en Inoled-lampa som drivs av en navdynamo i ungefär 10 km/h. Inoleden kan gå på antingen dynamo eller batteri. Jag har en liknande lampa och kan intyga att det lyser mycket starkt. Bilden är lite överdriven i och med att den visar en grusväg i uppförsbacke. Asfalt är mer finkornig och dessutom mörkare i färgen, så på de flesta vägar blir effekten inte riktigt såhär dramatisk.
Det kommer å andra sidan starkare lampor hela tiden. Ett år efter att jag köpte min Inoled 20+ har en ny version kommit, Inoled Extreme, som ska vara dubbelt så stark. Klassikern bland finare dynamolysen, Schmidt E6 med halogen har fått sällskap av en diodlampa, Edelux, från samma tillverkare.
Även om lamporna är mycket starkare nu så är de ändå inte lika ljusa som bilarnas strålkastare. Vad som är värt att göra om man vill ha mycket ljus är att använda flera lampor. Billigast är att köpa två stycken batterilampor för ett par hundringar per styck. Då gäller det att ha plats för lamporna på styret eller var man nu vill ha dem. En lampa fäst i hjälmen kan också ge mycket ljus och lyser dessutom i den riktning man tittar. Personligen ser jag ingen anledning till att den ena lampan ska utesluta den andra, om man nu vill ha mycket ljus.
Eftersom det nu kommer nya starkare lampor ganska tätt, så kan det löna sig att avvakta med sitt köp. Vill man gärna ha en stark lampa nu så kan man skaffa det ändå, och sedan komplettera med fler lampor framöver. Då drar man nytta av utvecklingen samtidigt som man får mer ljus.
Utöver min Inoledlampa 20+ har jag skaffat Cateyes nya värstinglampa, Single Shot Plus. Till skillnad från de finaste batterilysena är det en integrerad lampa med batteri och lampa i samma hölje. Den är uppladningsbar och kan laddas hursomhelst efter den första laddningen.
Båda lamporna lyser ungefär lika starkt, men Cateye-lampan har en betydligt smalare ljuskägla än Inoleds lampa. Den korta, breda ljuskäglan på Inoled gör den till ett bra val för alla som inte cyklar så fort. Schmidts lampor har likt Cateyen en längre men smalare ljuskägla vilket är bättre om man cyklar snabbare. Hur snabbt är kanske personligt, men ska jag dra en gräns så kan jag säga att om man tillbringar mycket tid över 30 km/h kan det vara värt att titta på lamporna som lyser längre bort. Valet är personligt.
Hjälmlampor har jag inte så bra koll på, men köp en ordentligt stark pannlampa eller hjälmlampa, inte en sån som man kryper omkring på vinden med. Det är käckt med en hjälmlampa med ett riktigt fäste, men många pannlampor som inte är avsedda för hjälm kan fästas på hjälmen ändå, med en rem.
Inoled 20+ kostade cirka 800kr exklusive batteri/dynamo, och Cateye Single Shot Plus gick loss på cirka 1300kr, båda på Veloform i Göteborg. På hjälmen har jag en äldre halogenlampa från Clas Ohlson. Det är den lampan som är mest prisvärd. Ser du nån galen cyklist med tre stycken apstarka lampor så kan det vara jag.
Schmidt: LED-Scheinwerfer Edelux
Inoled lights from Peter White Cycles
www.inoled.com
Cateye Single Shot Plus
Bicycle Lighting - Resource Page
Nu har det blivit lagligt med blinkande baklampa på cykeln. Fram måste man fortfarande ha fast lysande sken. Lamporna måste synas på 300 meters håll.
Göteborgs-Posten: Diodlykta blir laglig
- En strålkastare ska kunna lysa upp vägbanan. Dioder ger ingen ljuskägla på vägen, säger Göran Andersson på Vägverkets fordonssektion.
Göran vet inte vad han talar om. För det första är de finare moderna diodlysena mycket starkare än motsvarande halogenlampa. För det andra finns inget krav om att lampan ska lysa upp vägbanan vad jag vet, utan det viktiga är att man syns på 300 m håll.
GP har också en trevlig artikel om cykelbelysning:
Vad kostar cykellyset? Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|