Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Dioderna visar cykelvägen

ERIK SANDBLOM 2008-04-10        #5071

Cykellamporna har blivit mycket starkare de senaste åren. Halogenlamporna från nittiotalet med batteri orkade knappt lysa upp vägbanan, något som en finare modern diodlampa faktiskt klarar av. Cyklar man på upplysta ställen så spelar det ingen roll vilken lampa man använder. Även den finaste lampan kan inte konkurrera med bra gatubelysning. Cyklar man på oupplysta ställen har man däremot stor glädje av en modern kraftig cykelbelysning. Bilden visar skenet från en Inoled-lampa som drivs av en navdynamo i ungefär 10 km/h. Inoleden kan gå på antingen dynamo eller batteri. Jag har en liknande lampa och kan intyga att det lyser mycket starkt. Bilden är lite överdriven i och med att den visar en grusväg i uppförsbacke. Asfalt är mer finkornig och dessutom mörkare i färgen, så på de flesta vägar blir effekten inte riktigt såhär dramatisk. Det kommer å andra sidan starkare lampor hela tiden. Ett år efter att jag köpte min Inoled 20+ har en ny version kommit, Inoled Extreme, som ska vara dubbelt så stark. Klassikern bland finare dynamolysen, Schmidt E6 med halogen har fått sällskap av en diodlampa, Edelux, från samma tillverkare. Även om lamporna är mycket starkare nu så är de ändå inte lika ljusa som bilarnas strålkastare. Vad som är värt att göra om man vill ha mycket ljus är att använda flera lampor. Billigast är att köpa två stycken batterilampor för ett par hundringar per styck. Då gäller det att ha plats för lamporna på styret eller var man nu vill ha dem. En lampa fäst i hjälmen kan också ge mycket ljus och lyser dessutom i den riktning man tittar. Personligen ser jag ingen anledning till att den ena lampan ska utesluta den andra, om man nu vill ha mycket ljus. Eftersom det nu kommer nya starkare lampor ganska tätt, så kan det löna sig att avvakta med sitt köp. Vill man gärna ha en stark lampa nu så kan man skaffa det ändå, och sedan komplettera med fler lampor framöver. Då drar man nytta av utvecklingen samtidigt som man får mer ljus. Utöver min Inoledlampa 20+ har jag skaffat Cateyes nya värstinglampa, Single Shot Plus. Till skillnad från de finaste batterilysena är det en integrerad lampa med batteri och lampa i samma hölje. Den är uppladningsbar och kan laddas hursomhelst efter den första laddningen. Båda lamporna lyser ungefär lika starkt, men Cateye-lampan har en betydligt smalare ljuskägla än Inoleds lampa. Den korta, breda ljuskäglan på Inoled gör den till ett bra val för alla som inte cyklar så fort. Schmidts lampor har likt Cateyen en längre men smalare ljuskägla vilket är bättre om man cyklar snabbare. Hur snabbt är kanske personligt, men ska jag dra en gräns så kan jag säga att om man tillbringar mycket tid över 30 km/h kan det vara värt att titta på lamporna som lyser längre bort. Valet är personligt. Hjälmlampor har jag inte så bra koll på, men köp en ordentligt stark pannlampa eller hjälmlampa, inte en sån som man kryper omkring på vinden med. Det är käckt med en hjälmlampa med ett riktigt fäste, men många pannlampor som inte är avsedda för hjälm kan fästas på hjälmen ändå, med en rem. Inoled 20+ kostade cirka 800kr exklusive batteri/dynamo, och Cateye Single Shot Plus gick loss på cirka 1300kr, båda på Veloform i Göteborg. På hjälmen har jag en äldre halogenlampa från Clas Ohlson. Det är den lampan som är mest prisvärd. Ser du nån galen cyklist med tre stycken apstarka lampor så kan det vara jag. Schmidt: LED-Scheinwerfer Edelux Inoled lights from Peter White Cycles www.inoled.com Cateye Single Shot Plus Bicycle Lighting - Resource Page



ERIK SANDBLOM 2008-04-21        #5189
Nu har det blivit lagligt med blinkande baklampa på cykeln. Fram måste man fortfarande ha fast lysande sken. Lamporna måste synas på 300 meters håll. Göteborgs-Posten: Diodlykta blir laglig - En strålkastare ska kunna lysa upp vägbanan. Dioder ger ingen ljuskägla på vägen, säger Göran Andersson på Vägverkets fordonssektion. Göran vet inte vad han talar om. För det första är de finare moderna diodlysena mycket starkare än motsvarande halogenlampa. För det andra finns inget krav om att lampan ska lysa upp vägbanan vad jag vet, utan det viktiga är att man syns på 300 m håll. GP har också en trevlig artikel om cykelbelysning: Vad kostar cykellyset?

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik