|
Bil Indien satsar på elbilar
Den indiska regeringen överväger att införa subventioner för elbilar med upp till 15 procent. Det skulle i så fall beröra ca. 2000 bilar för innevarande år.
Heja Indien!
http://www.autobloggreen.com/2008/04/11/electric-cars-may-be-subsidized-in-
Visst är det bra med elbilar men just nu är det svårt att få elen att räcka till i Indien. Jag bor just nu i Pune i delstaten Maharashtra. Vi har ett underskott på ca 6000 MW just nu och varje torsdag släcks hela staden ner en hel dag för att spara ström. Då går tusentals dieselgeneratorer istället på högvarv för att klara förbrukningen. Om inte elförsörjningen klaras av på ett hållbart sätt först är jag rädd att nya elbilar bara skulle göra problemet värre. För att inte tala om att det redan är på tok för mycket bilar och trafik häromkring...
Elbilarna kan laddas på natten när elproduktionsanläggningarna har överkapacitet. Indien har även problem med tillgången till fossila bränslen och dess stigande priser. Ett problem som bara kommer att öka.
Men jag håller med dig om att en ökad bilism kan vara fel väg att gå för Indien. Nya och moderna bebyggelseinfrastrukturer enligt AortaCity-principen hade varit att föredra för länder som Indien och Kina. Då skulle de med tiden knappt behöva några bilar.
Ja, jag håller med om att nyckeln ligger i hur infrastrukturen är uppbyggd. Idag är stora delar av infrastrukturen i Indien fullständigt oplanerad vilket gör att man bygger in sig i ett system som kommer att bli svårare och svårare att ändra på. Idag byggs enorma bostadskomplex utan en tanke på hur transport etc. skall fungera. Bara i den lilla staden jag bor i (Pune, 4,5 milj inv.) tillkommer ca 600 nya fordon varje dag på vägarna. När Tata´s nya bil "Nano" lanseras för 100.000 INR kommer situationen inte direkt bli bättre. Att äga en bil innebär mycket status i Indien.
Redan idag spenderar många timmar på vägarna varje dag bara för att transportera sig korta sträckor. Varje dag när jag kör hem från jobbet här (kör en liten motorcykel) tänker jag att systemet måste vara nära att kollapsa.
Grundproblemet tror jag ligger i statens bristande kontroll och förmåga att leva upp till lagar och regleringar. Korruptionen är utbredd på alla plan.
Myndigheten i Dehli ger 30 procent i bidrag vid köp av elbil
Ytterligare ett steg i rätt riktning.
http://www.greencarcongress.com/2008/06/delhi-governmen.html#more
Reva femfaldigar produktionen av elbilar till 30.000 per år
Efterfrågan på elbilar ökar nu så snabbt att Reva tvingas öka produktionen. De fina statliga subventionerna kan komma att göra Indien till elbilens hemland nummer ett. Man har en klok regering i Indien. Deras parlament tycks sakna de bakåtsträvare vi har här i Sverige, eller?
http://www.greencarcongress.com/2008/06/reva-to-increas.html#more
Indica som elbil
Bilen Indica från Tata Motors kommer att konverteras till elbil i Norge
Som jag misstänkte i så är det bilmodellen Indica som kommer som elbil i det Norsk-Indiska samarbetet. Bilen ser trevlig ut och kommer att få en räckvidd på 20 mil. Blir spännande att se hur den klarar konkurrensen med Think.
Tänk att det tillverkas 3 olika elbilar i Norge.
http://www.autobloggreen.com/2008/07/28/tata-sends-indica-to-norway-to-gain
El-Indican ska komma i Norge 2009. http://www.automotorsport.se/news/15478/indiska-tata-ska-lansera-elbil--i-n
2010 är det som gäller nu. 20 mils räckvidd nämns igen, och en toppfart på 110. Li-jon-paketet väger 220 kilo. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article420716.ece
Nu nämns återigen 2009 för Indican. Första "riktiga" elbilen på nordiska marknaden? http://www.automotorsport.se/news/16413/tatas-norska-elbil-klar-för-lanseri Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Cykelleasing (2) Trikar (16) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Cyklar (6)
|