Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Företagande   

Wal-Mart – Miljöns räddare!

ANTON STEEN 2008-04-14        #5099

Världens största företag, Wal-Mart, har sedan ett par år gett sig in på hållbarhetens bana. VD Lee Scott har mer och mer framställts som en grön hjälte. Tillåt mig att ifrågasätta detta. Wal-Mart står för häpnadsväckande 30 % av alla utländska inköp från China och nu ska man ge sig på uppgiften att göra sin leverantörskedja grön. Ett av målen är att reducera packeteringsmaterial med 5 % fram till 2013. 5 %!? Om en reduktion av paketeringsmaterial med 5 % är lösningen för att göra företagen hållbara så måste jag säga att jag är ganska pessimistisk till hur lyckad denna gröna våg inom företagsvärlden kommer att bli. Varför inte titta lite på dem produkter som tillverkas och säljs? En överväldigande majoritet av Wal-Marts produkter är fullständigt skräp och är till och med i många fall tillverkade för en mycked begrändsad livslängd för att man skall kunna sälja mer. Visst är det hedersvärt att man placerar energilampor längst fram på hyllan men om man samtidigt fokuserar än mer på att kränga energislukande plasma TV apparater blir ju miljövinsten inte ens noll utan negativ! Lika förvånad är jag över hur dem allra smutsigaste företagen alltid kommer högst upp på alla hållbarets-rankingar. BP, Shell prisas för sina utmärkta investeringar på förnyelsebar energi. Att det bara utgör en bråkdel av vad som inversteras i fossil energi gör inte så mycket. Allt som allt sänder detta mycket konstiga signaler. Dem flesta tror ju säkert att nu kan jag med gott samvete åka till Wal-Mart och shoppa loss nu när dem är gröna. Dem har minsann en ”Sustainability report” vilket måste innebära att alla tidigare smutsiga verksamheter är undanstökade. Visst finns det många initiativ där minskad miljöpåverkan går hand i hand med ökad lönsamhet. Det är många av dem initiativ som Wal-Mart, liksom dem flesta storföretag, har gett sig in på. Vill man däremot arbeta med riktigt miljöarbete, attakera problemen i grunden, krävs nog andra åtgärder. Det finns idag en överdriven tro på att den osynliga handen kan lösa alla miljöproblem. För mig blir det mest Hollywoodlösningar; en fin fasad men en mycket smutsig bakgård.

http://www.wbcsd.org/plugins/DocSearch/details.asp?type=DocDet&ObjectId=Mjk



JOHAN ERLANDSSON 2008-04-14        #5100
Håller med om det mesta du skriver Anton, och jag tror inte heller att företagen löser detta utan stöd från sina kunder och från politiker. Jag tycker ändå att vi bör uppmuntra de här initiativen även om de är små. Visst ska vi vara uppmärksamma på Greenwash, men varför inte kosta på oss lite beundran och uppmuntran om ett företag tar ett litet steg i rätt riktning? Vem vill göra något bra om man bara får gnäll i retur? I artikeln du bifogar står det inte bara om en liten minskning av förpackningar, utan ett större miljösamarbete med Wal-Marts leverantörer. Jag har stött på Wal-Marts miljöinitiativ tidigare. Då gällde det deras mål att uteslutande sälja MSC-märkt fisk. Vet inte hur det har gått med det målet, men om de bara säljer MSC-märkt fisk nu så tycker i alla fall jag att det är värt en hel del beundran.

http://www.msc.org/html/ni_203.htm

ANTON STEEN 2008-04-14        #5101
Visst ska vi hylla och uppmuntra miljöinitiativ, även om dem är små. Att få näringslivet med på resan mot ett hållbart samhälle är absolut nödvändigt, även något jag arbetar med varje dag professionellt. Däremot tycker jag att företagen måste vara konsekventa i sitt agerande. Har man hållbarhet som en av sina värderingar, vilket många företag idag har, så blir det för mig obegripligt hur man samtidigt aktivt kan arbeta med miljövidriga verksamheter. Om detta hade varit en människa, vilket den juridika formen stödjer, hade han/hon blivit klassad som schizofren. Vattenfall tycker jag är ett bra exempel. Hur kan man på sin hemsida överösa läsaren med information om hur mycket man bryr sig om klimatförändringar samtidigt som man aktivt investerar i kolkraftverk i Tyskland? För mig är det att vilseleda sina konsumenter. Upplys gärna om dem miljösmarta initiativ som görs, men var samtidigt ärlig med vad som görs på annat håll och påstå inte att hållbarhet är ett värde som genomlyser hela företaget.

Logga in för att svara


Produkter

Miljökonsult (1)
Magasin (3)
Återanvändande/upcycling (1)
Böcker (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik