|
Godstransporter Amsterdam och CityCargo har hittat lösningen för att minska innertrafiken i stan!
Idag är innertrafiken i större städer ett stort problem, en viktig orsak är alla varubilar och deras framkomst. Förorenad luft och i västa fall smog skrämmer och som tur är finns det nya idéér som lederr till lösningar på dessa problem. CityCargo är en ny sorts spårvagn i Amsterdam som transporterar varor utifrån och in i staden.
Det går till så att man tar emot varorna utanför staden och fraktar sedan in dom med spårvagnar som går på de valiga spåren. Väl inne i staden tar el-bilar över den sista korta biten. Bilarna tankas på med energi från vindkraft, vilket bidrar till att utsläppen blir lika med noll. Från och med 2009 hoppas företaget kunna ersätta 2500 bilar / dag.
Fler större städer i Eupopa som Prag och Lissabon är inspirerade. http://postcarboncities.net/node/419 (engelska)
Det var en spännande idé. Posten har ju börjat med trehjuliga elektriska postmopeder. Några sådana kunde komplettera godsspårvagnen. Tydligen finns det redan en femdelad godsspårvagn i Dresden som kör delar till Volkswagenfabriken sedan 2001. Här står lite mer om godsspårvägen i Amsterdam: Amsterdam to get freight streetcars Tyvärr verkar hemsidan www.citycargo.nl ha dött, verkar som att projektet också avstannat. http://www.citycargo.nl/faq_eng.htm
Förr i tiden fanns brevlådor utanpå spårvagnarna, som tömdes när vagnen passerade postterminalen. 1918 skickades 2,2 miljoner brev med spårvagn i Göteborg. Ett effektivt sätt att minska lastbilstransporter kanske? http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33872
I Dresden finns sedan år 2000 godstrafik med spårvagn. Det gäller transporter mellan järnvägsstationen Friedrichstadt och Volkswagens bilfabrik. Godsspårvagnarna kör en gång i timmen på samma spår som de ordinarie spårvagnarna. De är femdelade. Mellanvagnarna kan lastas med 15 ton gods vardera, medan de två ändvagnarna tar 7,5 ton var. Drivning sker på alla axlar.
Goods delivery by carg tram: efficient, clean and safe. Amsterdam, The Netherlands CityCargo gjorde provtransporter med godsspårvagn i Amsterdam våren 2007.
Der Güterverkehr hält wieder Einzug bei den Verkehrsbetrieben Zürich! Sedan 2003 körs varannan vecka en godsspårvagn för sopor i Zürich. Invånarna kan då lämna grovsopor och elektroniksopor.
Tunnelbana för post i London. Foto Richard Pope/Wikipedia I Chicago, München, London, Luzern och Zürich har det funnits särskilda tunnelbanor för godstrafik. Godstunnelbanan i Chicago byggdes ursprungligen för telekablage 1899, och utvidgades med spår till 1905 när telebolaget inte fick tillstånd att bygga brunnslock för inspektioner från gatan. Nätet blev 95 kilometer långt men trafiken upphörde 1959. Godstunnelbanorna i München, London, Luzern och Zürich trafikerades av posttåg och var i drift från 1910 (München) till 2003 (London). Londons godstunnelbana hade 11 km spår.
Yvonne Ruwaida (mp) vill utreda om godstransport kan ske på spårväg och i tunnelbana som i till exempel Wien och Amsterdam. Tvärbanan går på gammal industrispårväg och flera godsterminaler finns i anslutning till spåren i Stockholm. Yvonne Ruwaida (mp): Godstrafiken i stan kan effektiviseras!
NL Architects Blog July 14, 2009 City Cargo is dead. After a long struggle the experiment to deliver goods by streetcar was terminated this week by the local government in Amsterdam. From delivery points outside the city center the trams will take the goods to several hubs throughout the center from where the delivery to the final destinations will be handled by small electric vehicles, the so-called e-cars. Exactly this might be the bug in the system.
Zürich har kvar sina sopspårvagnar där man kan lämna sina grovsopor gratis. Det finns en särskild vagn som tar elektroniksopor. Cargo-Tram und E-Tram https://www.stadt-zuerich.ch/ted/de/index/entsorgung_recycling/entsorgen/wo-wann-entsorgen/cargo-tram_und_e-tram.html Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Trikar (16) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Cyklar (6)
|