|
Bil Plug-in kassetter för elbilar
Tanken att byta ut elbilarnas batteri istället för att ladda dem har funnits hos många en längre tid. Hitintills så har det inte varit något praktiskt alternativ på grund av batteripaketens höga vikt. Men med ny batteriteknik som ger lägre vikt på batteripaketen blir konceptet aktuellt.
Det stora och världsomspännande elbilsprojektet, Project Better Place, var först ut med att lansera en sådan teknik.
Nu har även det brittiska företaget MIRA (Motor Industry Research Association) tagit fram en elbil med utbytbara batterikassetter. Det är en Skoda Fabia som man har byggt om till en plug-in hybrid för att kunna utvärdera konceptet.
Som jag tolkar texten så har bilen försetts med två batterikasseter där varje kassett väger 11 kg och kan leverera 1,5 kWh. Tillsammans så ger de bilen en räckvidd på 15 miles eller 24 km.
Det som förvånar mig är den låga vikten på batterikassetterna. Stämmer uppgifterna så har utvecklingen verkligen gått frammåt.
Det finns många för- och nackdelar med ett landsomfattande utbytessystem för batterikassetter. En fördel är flexibiliteten i att själv kunna välja bästa möjliga batteritillverkare för sin elbil om kassetterna standardiseras. Det skulle även kunna öka konkurrensen mellan batteritillverkarna och leda till sänkta priser på batterier. En annan fördel kan vara att batterier som har gjort sitt i elbilen lätt kan pluggas in i elgräsklipparen, elmoppen, elsnöskotern, sommarstugan eller villan för att där tjänstgöra ytterligare några år. Nackdelar är klumpiga förfaranden vid kassetbyten och stöldbegärligheten.
Är detta ett bra och framtida koncept i jämförelse med fast monterade batterier och en välutbyggd infrastruktur med laddstationer och snabbladdstationer?
http://www.greencarcongress.com/2008/04/mira-introduces.html#more
Läsarna på Green Car Congress spekulerar om ett modulsystem för elbilarnas batterier. Grundversionen av den elbil som man köper behöver kanske bara innehålla en 5 kWh batterimodul. Allteftersom behovet uppstår eller ekonomin tillåter så kan du köpa till flera moduler. På så sätt kan man hålla nere inköpskostnaden för elbilen eller plug-in hybridbilen.
Med en sådan grundversion av elbilen klarar man kanske 70-80 procent av sitt årliga körbehov vilket man kan säga är pendlingsavståndet till jobbet. Men istället för att köpa till extra batterimoduler, om man någon gång måste köra en längre sträcka på en och samma dag, så kanske man kan låna en eller två batterimoduler av grannen eller hyra några på en bensinmack.
Jag börjar mer och mer att tro på ett sådant system. Det skulle antagligen snabba på utvecklingen av batteriernas kapacitet men även få priserna att falla snabbare. Men det hela måste standardiseras på något sätt eftersom elbilarnas styrsystem är programmerade efter det installerade batteriets karaktär. Antingen måste batterierna från andra leverantörer än biltillverkaren följa biltillverkarens batterikaraktär eller ochså måste man kunna uppgradera programvaran i elbilens styrsystem. Det bästa vore om programvaran kunde känna igen vilken karaktär som batteriet har. Men den generositeten tror jag inte att biltillverkaren bjuder på. Han vill nog hellre sälja dyra orginalbatterier.
http://www.greencarcongress.com/2008/05/gm-has-second-e.html#more
De utbytbara batterierna är nu på väg att bli verklighet i Australien. Project Better Place bygger både laddstationer och batteribytesstationer. Batteribytet går helt automatiskt, föraren sitter kvar i bilen medan batteriet byts ut på mindre tid än det tar att tanka bilen med flytande bränsle.
Problem solved angående elbilars begränsade räckvidd! Fast jag vill gärna se att detta fungerar i praktiken också innan jag tror fullt och fast på idén. http://www.greencarcongress.com/2008/10/better-place-pa.html
Och nu är det på gång i USA också. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article467657.ece
Och på Hawaii. En läsarkommentar på GCC påpekar dock att 70 % av elproduktionen på Hawaii är oljebaserad. http://www.greencarcongress.com/2008/12/hawaii-and-bett.html
Och i Japan... Han är driftig, herr Agassi. http://www.greencarcongress.com/2008/12/better-place-jo.html
Ny Teknik skriver om de utbytbara batterierna med lite fina illustrationer. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article560360.ece
Project Better Place har begärt att sättas i konkurs. http://www.betterplace.com/the-company/press-room Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Cyklar (6) Trikar (16) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|