|
Bil Sänkt hastighet ger trivsammare stad
Egentligen tycker jag inte bilar överhuvudtaget hör hemma i tätbefolkade städer. Men om de ändå ska finnas vore det inga fel om de faktiskt anpassade sig efter alla gångtrafikanter och cyklister. När två ton plåt blåser förbi i 50+ alldeles intill där man går eller cyklar blir det inte direkt någon avstressad miljö.
Så då är det glädjande att höra att hastigheten sänks på Stockholms smutsigaste gata, Hornsgatan. Visserligen bara med variabla skyltar, 50 km/h är normalfallet och 30 km/h vid smutsig luft. Men nog kommer det att bli trivsammare att vistas på Hornsgatan när hastigheten sänks? Dessutom ska nya skyltar upp som leder en del av trafiken bort från Hornsgatan. Färre bilar + sänkt hastighet = trivsammare stad!
Bilden visar Hornsgatan och är hämtad från cykelguiden.nu. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=770300
Och i Ekot säger en polischef att det kanske vore bättre om man tog bort en del trafikljus och skyltar:
"Jag är övertygad om att om folk faktiskt fick möjlighet att själva ta hänsyn då gör man det. Men i dag känner vi oss övervakade, tittar på skyltar och är så styrda av skyltar att vi inte tittar på trafiksituationen," säger Carl Gustaf Wrangler, chef för trafikpolisen i Stockholms city.
En mer mänsklig trafik och mer utrymme för människor är rätt väg att gå. Det är roligt att trafikpolisen är med på denna tanke.
Cyklisters attityder leder till olyckor
Trafikverket föreslår i en ny utredning att bashastigheten i tätbebyggda områden bör sänkas från 50 till 40 km/h. Gränserna 50, 70 och 90 km/h föreslås tas bort helt och hållet och i huvuddelen av fallen sänkas till 40, 60 respektive 80 km/h. Allt enligt en artikel i DN: Att ta bort hastighetsgränserna 50, 70 och 90 skulle kunna spara 30 människoliv varje år, hävdar Trafikverket. Dessutom är prognosen att det skulle bli 10.000–20.000 ton mindre koldioxidutsläpp och nästan 2 miljarder i minskade samhällsekonomiska trafikantkostnader per år.
Erik Stigell vid Gymnastik- och idrottshögskolan replikerar på Trafikverkets förslag om att bashastigheten i tätort bör sänkas från 50 till 40 km/h. Erik vill istället ha 30 km/h som bashastighet:
Det fina med 30 som bashastighet är att man vänder på bevisbördan. Idag måste kommunerna bevisa att låga hastigheter är bra för miljö och trafiksäkerhet och bevisa det för varje liten gatstump. Vill man ha den höga och trafikfarliga hastigheten 50 behöver man däremot inte göra ett jota eftersom 50 är bashastigheten. Med 30 som bashastighet blir det istället de trafikfarliga och höga hastigheterna som ska skärskådas och måste motiveras utifrån effekter på trafiksäkerhet, miljö och tillgänglighet.
En bashastighet på 30 km/h skulle få lite märkliga konsekvenser för cykling. Bland dem som regelbundet cyklar lite längre sträckor är det många som håller en marschfart på plan mark på 30-35 km/h. Med lite medvind eller i nedförsbacke är man snabbt uppe i över 40 km/h. Logga in för att svara |
Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2)
|