Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Sänkt hastighet ger trivsammare stad

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-16        #5381

Egentligen tycker jag inte bilar överhuvudtaget hör hemma i tätbefolkade städer. Men om de ändå ska finnas vore det inga fel om de faktiskt anpassade sig efter alla gångtrafikanter och cyklister. När två ton plåt blåser förbi i 50+ alldeles intill där man går eller cyklar blir det inte direkt någon avstressad miljö. Så då är det glädjande att höra att hastigheten sänks på Stockholms smutsigaste gata, Hornsgatan. Visserligen bara med variabla skyltar, 50 km/h är normalfallet och 30 km/h vid smutsig luft. Men nog kommer det att bli trivsammare att vistas på Hornsgatan när hastigheten sänks? Dessutom ska nya skyltar upp som leder en del av trafiken bort från Hornsgatan. Färre bilar + sänkt hastighet = trivsammare stad! Bilden visar Hornsgatan och är hämtad från cykelguiden.nu.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=770300



ERIK SANDBLOM 2008-05-16        #5383
Och i Ekot säger en polischef att det kanske vore bättre om man tog bort en del trafikljus och skyltar: "Jag är övertygad om att om folk faktiskt fick möjlighet att själva ta hänsyn då gör man det. Men i dag känner vi oss övervakade, tittar på skyltar och är så styrda av skyltar att vi inte tittar på trafiksituationen," säger Carl Gustaf Wrangler, chef för trafikpolisen i Stockholms city. En mer mänsklig trafik och mer utrymme för människor är rätt väg att gå. Det är roligt att trafikpolisen är med på denna tanke. Cyklisters attityder leder till olyckor

MATTIAS CARLSSON 2012-06-03        #20782
Trafikverket föreslår i en ny utredning att bashastigheten i tätbebyggda områden bör sänkas från 50 till 40 km/h. Gränserna 50, 70 och 90 km/h föreslås tas bort helt och hållet och i huvuddelen av fallen sänkas till 40, 60 respektive 80 km/h. Allt enligt en artikel i DN:

Att ta bort hastighetsgränserna 50, 70 och 90 skulle kunna spara 30 människoliv varje år, hävdar Trafikverket. Dessutom är prognosen att det skulle bli 10.000–20.000 ton mindre koldioxidutsläpp och nästan 2 miljarder i minskade samhällsekonomiska trafikantkostnader per år.


MATTIAS CARLSSON 2012-06-11        #20835
Erik Stigell vid Gymnastik- och idrottshögskolan replikerar på Trafikverkets förslag om att bashastigheten i tätort bör sänkas från 50 till 40 km/h. Erik vill istället ha 30 km/h som bashastighet:

Det fina med 30 som bashastighet är att man vänder på bevisbördan. Idag måste kommunerna bevisa att låga hastigheter är bra för miljö och trafiksäkerhet och bevisa det för varje liten gatstump. Vill man ha den höga och trafikfarliga hastigheten 50 behöver man däremot inte göra ett jota eftersom 50 är bashastigheten. Med 30 som bashastighet blir det istället de trafikfarliga och höga hastigheterna som ska skärskådas och måste motiveras utifrån effekter på trafiksäkerhet, miljö och tillgänglighet.
En låg hastighet minskar olycksrisken för cyklister genom att bilistens reaktions- och bromssträcka blir kortare och att krockvåldet vid en kollision blir betydligt mycket mindre vid 30 än vid 40 och 50. Jämna låga bilhastigheter ger också mindre buller och avgaser samt lägre koldioxidutsläpp.


MAGNUS BILLBERGER 2012-06-11        #20837
En bashastighet på 30 km/h skulle få lite märkliga konsekvenser för cykling. Bland dem som regelbundet cyklar lite längre sträckor är det många som håller en marschfart på plan mark på 30-35 km/h. Med lite medvind eller i nedförsbacke är man snabbt uppe i över 40 km/h.

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik