|
Cykel Utvecklad utväxling i nya nav
En av cykelns finaste egenskaper är den eleganta enkelheten. En av de elegant enkla komponenterna som aldrig krånglar är det treväxlade navet. Men ibland är backarna för branta eller cykeln för tungt lastad för att tre växlar ska räcka till. För den som vill kunna använda cykeln ändå har man tagit till lite invecklade utanpåliggande växlar med kedjeförare eller mer avancerade nav. Nu kommer tre olika nav med innanpåliggande växlar från tre olika tillverkare, så vi kan klara ännu lite större backar utan att behöva använda underhållskrävande kedjeförarväxlar. Shimanos åttaväxlade Alfine har vi skrivit om tidigare. Srams nya nav heter I-Motion och har nio växlar, och sedan tidigare finns det tyska lyxnavet Rohloff med 14 växlar. Nu kommer också Nuvinci, som har en helt steglös kraftöverföring med motsvarande ungefär 8-9 växlar. Jämfört med de fem- och sjuväxlade naven som finns i handeln idag, har de nya naven jämnare steg mellan växlarna. De har också lite större omfång, det vill säga att lägsta växeln är lägre och högsta växeln är högre. De kan också växlas när och hursomhelst, både när man trampar så hårt man kan, och när man står still. Av de nya naven är kanske Nuvinci det mest spännande eftersom det baseras på helt ny teknik och är helt steglöst. Principen är att man har två bollar i härdat stål inuti navet. Genom att ändra bollarnas vinkel mot varandra kan man ändra utväxling. För den som har en lådcykel/transportcykel kan det vara intressant att Nuvinci och Rohloff ska klara störst belastning, 130 Nm respektive 100 Nm. Lådcyklar görs ofta mycket lågt utväxlade, vilket gör att kraften i benen omvandlas till ett mycket starkt moment i bakhjulet, och därför kan det vara bra att ha ett lite kraftigare nav. Även Srams femväxlade nav sägs passa för uppgiften. Tidningen VeloVision har en jämförande artikel om de tre nya naven samt Rohloffs supernav i senaste numret. Artikeln har lagts upp som gratis nedladdning i PDF! Ladda ner den här: VeloVision Hub Gear Heaven
Happymtb är inte så värst imponerade av Rohloff:
+ Brett omfång
+ Underhållsfritt
+ I det närmaste okänsligt för yttre förhållanden som lera och is
+ Växling kan ske vid stillastående
- Märkbart motstånd
- Högt systemljud
- Svårighet att växla under belastning http://happymtb.org/2009/10/30/rohloff-speedhub-50014-tysk-ingenjorskonst/
Sturmey-Archer ska börja tillverka ett tvåväxlat nav med fotbroms, kallat S2C. Man växlar genom att trampa bakåt lite. För att bromsa trampar man bakåt lite mer. Det behövs alltså inga reglage eller vajrar. Sachs (numera Sram) tillverkade ett sådant nav på sextiotalet, Duomatic. S2C finns både för vanlig kedja men också för remdrift.
Sturmey-Archer kommer också med ett "fixerat" treväxlat nav, det vill säga utan frihjul. Med ett sånt nav så går tramporna alltid runt så länge hjulet snurrar.
The Bike Show: Fixie-Killer: Sturmey Archer S2C Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|