|
Olja, kol & gas Vad händer efter peak oil?
Skapade denna tråd eftersom jag upplever det som att Sverige släpar efter när det gäller det allmänna medvetandet om vad peak oil egentligen innebär för oss i vardagslivet.
En artikel i Washington Post kan väl få inleda den eventuella debatten. Se nedan.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/05/23/AR200805230
Du länkar till en artikel i en amerikansk tidning. Sverige och USA har väldigt olika utgångspunkt för peak oil. Bensinen har länge kostat dubbelt så mycket här som där, och vi har redan de passagerartåg som Kunstler är inne på. Även i jordbruket antar jag att Sverige har ett annat förhållande till konstgjort gödsel. Vi värmer husen med pellets numera. Sen har vi oljekommissionen som pekade ut en riktning. Kanske dags för en uppföljning på oljekommissionen?
Jag tror även övriga Europa är bättre rustat mot peak oil än vad Nordamerika är. Vad gäller Kina, Indien, Sydamerika m fl vet jag inte riktigt. Kanske är det annorlunda i Ryssland och Östeuropa. Vi lever i en globaliserad värld men jag tror ändå att det europeiska jordbruket och transportnätet kan fungera även efter peak oil. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/66280
Vi kommer alltså knappt att märka av att oljan inte längre når vårt land i tillräcklig mängd? Det är främst andra länder än Sverige som kommer att få problem?
Jag är ganske säker på att även Sverige och Europa kommer att få stora problem. Jordbruket kanske kan klara sig med naturgödsel men vad skall alla traktorer drivas med? Sedan transporteras ju stora godsmängder med lastbil i Europa. En mer lokal, arbetsintensiv ekonomi kan naturligtvis lösa detta men det blir helt klart en påtaglig (och smärtsam?) omställning.
Jag säger inte att Sverige inte berörs. Tvärtom, vi ingår vi i en global ekonomi. Men till skillnad från USA och Kanada så har vi en fungerande järnväg för såväl gods som persontransport. Vi har fjärrvärme och pellets. Det tar udden av en oljekris.
Traktorer är jag inte orolig för, de kan gå på alternativa bränslen. Det sägs ju ofta att alternativa bränslen inte kan ersätta all olja vi använder idag, och det är helt rätt. Däremot kan och bör alternativa bränslen användas till speciella ändamål som t ex kollektivtrafik, ambulans, jordbruksmaskiner, etc.
Jag tror marknaden kan hjälpa övergången, men en marknad fungerar inte i ett vakum. Konsumenterna måste kunna välja mellan olika alternativ, annars är det ingen marknad. Staten måste alltså försöka se till att det finns alternativ som kan väljas. Stat och kommun måste fortsätta ge bidrag till byte av oljepannor mot pelletsbrännare. Man måste fortsätta öppna nya pendeltågs- och regionaltågsstationer i närheten av bebyggelse. Man måste sluta bygga ut vägnätet och använda utrymmet i tätorterna bättre. Sen ska vi vara glada över att hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer och tar 15-20 minuter per cykel.
Länken nedan visar att Sverige har betydligt lägre beroende av olja i förhållande till BNP jämfört med Kanada och USA. http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum#Consumption_rates
När det gäller godstransporterna så är läget säkert under kontroll i Sverige. Jag menar dock att situationen är en helt annan i de flesta andra Europeiska länder. Vad jag vet så transporteras endast en liten del av godset med hjälp av järnväg i ex. Tyskland.
Jordbruket kan säkert odla sina egna bränslen, men är det inte så att en viss energimängd i form av mat kräver minst halva mängden energi i form av bränslen för att odlas fram? I bland (som när det gäller köttproduktion) krävs mer energi till jordbruksmaskiner mm än vad man får ut från maten. Alltså måste vi äta mer potatis och betydligt mindre mängd kött om vi inte har tillgång på olja.
Just att vi ingår i en global ekonomi där en stor del av vår välfärd baseras på välutvecklade handelsförbindelser kan bli ett problem. Det tror jag med. En stor del av vår export är dyr högteknologi och det är möjligt att många länder i världen tvingas skära ned på just dyr teknikimport för att klara sitt eget lands basförsörjning. I så fall kan det leda till att många svenska företag tvingas till att friställa personal. En kraftigt ökad arbetslöshet skulle kanske kunna bli en av följderna på peak oil även i Sverige?
I andra delar av världen kan man läsa om farhågor att endast de rika kommer att ha råd att bo i städerna medan de fattiga kommer att bo i Mad Max liknande slumområden ute i förorterna. Är det möjligt att vi som följd av peak oil kommer att få en liknande utveckling även i Sverige?
Hittade en intressant video på youtube om hur framtidens energisenario ser ut. Den är ganska lång men mycket tänkvärd. Bra introduktion till denna problematik för alla som börjar bli intresserade. http://www.youtube.com/watch?v=OFjFG24BeX8
Borde inte det höga oljepriset snart leda till en minskad förbrukning? Vi ser ju hur biltrafiken minskar i USA. Kina har höjt bensinpriset med 18% och i Egypten har man växlat bensinsubventionerna mot höjda löner för statsanställda, hörde jag i Studio Ett.
Så länge oljeproduktionen håller sig på nuvarande platå borde prisökningarna vara lika hanterbara som de har varit hittils? Det vill säga, inte alltför allvarliga kravaller i vissa länder?
Som du skriver så minskar bensinförbrukningen på många håll i världen men den totala köpkraften ser fortfarande ut att vara stor. En stor del av det globala varutransportsystemet är så pass nödvändigt att det kommer att ta lång tid innan vi får se en minskning där. Det som händer är att folk väljer att i första hand skära ned på andra utgifter än bilåkandet. När dessa nedskärningar av konsumtionen börjar leda till företagsnedläggningar i stor skala, då först kommer vi att få se en minskning i världens oljekonsumtion. Vi kommer att få se en gigantiskt minus-tillväxt där onödig lyxtillväxt nedmonteras till förmån för nödvändig bastillväxt i form av anläggningar för produktion av förnyelsebar energi och anläggningar för hållbar livsmedels- och varuproduktion.
Nedan en länk till en artikel om hur världens största tillverkare av plaster, Dow Chemical, tvingas höja priserna på sina produkter samtidigt som man drar ned på produktionen. I juni höjde man priserna med 20 procent för att nu följa upp med en höjning på 25 procent i juli. (Man får bläddra ned en bit i artikeln för att hitta där det står om Dow Chemical.)
Plast har blivit ett av de vanligaste materialen idag. Nu kommer produkter tillverkade av plast att stiga med 10-50 procent beroende på hur mycket som tillverkningsföretagen vill minska sina vinstmarginaler.
http://www.atimes.com/atimes/Global_Economy/JF28Dj05.html
Plast måste vara en liten del av oljekonsumtionen. En plastburk väger nästan ingenting. Hur långt kan jag köra bil genom att förbränna all plast jag äger? Inte många meter!
Stämmer det verkligen att den totala köpkraften på olja är fortsatt stor? I USA har körsträckan börjat minska och de tyngre bilmodellerna står osålda. Här står det att oljekonsumtionen i Tyskland minskade nio procent under 2007, och med hela 18% sedan 1998: Mini case study: peak demand in Germany
Jag tror oljekonsumtionen möjligtvis ökar i fattigare länder med högre BNP-tillväxt som Kina och Indien, men dessa länder påverkas minst lika mycket som USA och Tyskland.
När det gäller varutransport så har Hapag Lloyd börjat köra containerbåtarna på halvfart över världshaven, som jag länkade till tidigare: Hoher Ölpreis stoppt die Globalisierung
Jag tycker det är ganska tydligt att ett oljepris på 130 dollar har fått alla att agera -- både regeringar, företag och privatpersoner. Det kanske inte påverkar bilister i Europa så mycket eftersom hälften av bensinpriset i Europa består av skatt. Prisökningen blir procentuellt sett bara hälften så stor. Men många andra oljekonsumenter börjar minska sin förbrukning.
Hittar just nu ingen siffra som anger hur mycket plast som tillverkas i världen men gissar att minst en procent går åt till plasttillverkning. Man bör även räkna med energiåtgången för tillverkningen av plastråvaran samt energiåtgången för formningen av produkten som ute i stora världen oftast ochså har sitt ursprung i fossil energi. Om drygt en procent av världens oljeproduktion går åt till plasttillverkning så motsvarar det en miljon fat olja per dag. Du kan då räkna ut ungefär hur långt du kan köra en bil på den mängden olja.
Det jag främst menar är att plast utgör en så pass stor strategisk råvara att dess kraftigt stigande priser utgör ett rejält hot mot världens köpkraft. Produkter som till över 20 procent består av plast kommer att stiga kraftigt. Och hur många produkter gör inte det. Det i kombination med fördubblade priser på stål utgör ett hot mot köpkraften.
Den oljekonsumtion som minskar i vissa västländer äts just nu upp av ökad konsumtion i Mellanöstern, Kina, Indien och några till länder som har statligt subventionerade bensinpriser. Enligt den statistik som presenteras månatligt på t.ex. The Oil Drum över världens oljeproduktion så pendlar produktionen upp och ned runt en utplanad kurva som fransmännen kallar för "plateau oil". Produktionen/konsumtionen av olja är en komplicerad mekanism som samspelar med väldigt många faktorer. Det är därför som experterna inte är överens om prisutvecklingen och om hur stor framtida konsumtion vi kan ha. Alla gissar hejvilt. http://europe.theoildrum.com/node/4152
Det kommer en inflationsvåg med ketchupeffekt
Stigande priser på råvaror leder till stigande priser på nästan alla produkter och varor. Just nu så kan många stora producenter som t.ex. biltillverkare glida på tidigare upprättade långtidskontrakt på stål och plaster. De hitintillsvarande modesta kostnadsökningar från producenterna har till stor del svalts i återförsäljarleden eftersom de inte vågat föra över de stigande kostnaderna fullt ut på slutkonsumenterna. Naturligvis med minskade vinstmarginaler som följd.
Hela situationen bygger upp en finasiell spänning som till slut lossnar när tillverkarnas måste omförhandla sina råvarukontrakt och återförsäljarna måste föra vidare kostnaderna till slutkonsumenterna.
Inflationen tar då ett rejält skutt uppåt. Förmodligen blir den tvåsiffrig i många länder.
Återigen: Det är tillväxten som hotar vår välfärd.
http://www.chicagotribune.com/business/chi-sat-price-pressures-itw-jun28,0,
Storbritannien sänker farten
Det rekordhöga oljepriset har sänkt farten i Storbritannien. På vägar, räls, till sjöss och i luften går det nu långsammare allt för att försöka få ner kostnaderna för bränsle som skjutit i höjden. De ökade bränslekostnaderna märks också på vägarna som blivit mindre trafikerade. Och folk kör långsammare hävdar motororganisationen AA.
Min kommentar: Jag tycker det här visar att det höga oljepriset har börjat påverkar människors beteende, vilket innebär att energikrisen kommer bli mildare, i de rika västländerna, än vad domedagsprofeterna säger. Människor arbetar med att minska oljekonsumtionen, och det är nyckeln till en smidig övergång från den fossila ekonomin. Vi ser t ex hur Volvo sparkar 1000 anställda men att det fortfarande finns andra lediga jobb inom industrin i Västsverige.
Indonesien höjde bensinpriserna med 30% i maj. Liksom i Egypten är bensinen inte beskattad utan tvärtom subventionerad.
Indonesian MPs to review fuel price hike
Tyvärr är artikeln inne på att det handlar om statsfinanserna. Man har lyckats missa det uppenbara, att man måste växla om till en hållbar utveckling som inte är beroende av ändliga resurser. Jaja, en del analytiker ser väl fortfarande inte skogen för alla träd.
Christer Gardell ser ingen fundamenta i fallande börser
Man kan undra vilken planet som finansmannen bor på. Eller vilket material som hans nattmössa är virkat av. För mig är fundamenta t.ex. ett mer än tiodubblat råoljepris på 10 år, ett dubblat kolpris på ett år och ett dubblat stålpris på ett år. Nästan alla råvaror stiger i pris. Hur ofta läser man inte siffror som 30, 50 och 70 procent. Att inte tro att detta skulle påverka ekonomin vore väl att leva i en drömvärld. Jag vill påstå att marknaden har reagerat på fundamenta och att reaktionen är nyttig. Den förbereder oss på en övergång från drömvärlden till verkligheten.
Tyvärr tillhör Gardell den skara människor som tror att det är fortsatt tillväxt som ska göra världen rikare. I verkligheten så är det tvärtom. Det är tillväxten som hotar vår välfärd. Tillväxten kommer att göra kvarvarande råvaror dyrare och dyrare. Den leder till en inflation som saknar slut om inte ekonomerna bygger upp nya modeller för resursbalans, noll-tillväxt och minus-tillväxt.
Vill man dämpa inflationen så måste man minska på konsumtionen av råvaror som t.ex. olja, naturgas och kol. Men man kan inte ersätta de med biomassa eftersom det är och kommer att bli en lika stor eller större bristråvara som ovanstående. Gör man det i alla fall så kommer man bara att flytta runt inflationen. För att dämpa inflationen så måste man ersätta oljan med energiråvaror som marknaden förstår att det finns hur mycket som helst av i flera tusen år. Exempel på sådana energiråvaror är vindenergi och solenergi. Andra inflationsdämpande åtgärder är energieffektivisering, minskad skräpvaruproduktion och elektrifiering av alla transporter.
|