Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Cykling i New York

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-25        #5567

Jag hittade en nyhet i Washington Post om en liten cykelsatsning i New York. Sju kvarter ska få särskilda cykelbanor på Ninth Avenue och kanske blir det också på Eigth. Satsningen är en del i en större satsning på cykling i New York. Cyklande har ökat med 75 % sedan 2000, och staden har som målsättning att jämfört med idag dubbla cyklandet till 2015 och tredubbla till 2020. "Weve run out of room for driving in the city. We have to make it easier for people to get around by bikes," said Janette Sadik-Khan, the citys transportation commissioner, who herself bikes to work. Bilden är från den årliga "Bike New York", där tiotusentals cyklister tillsammans cyklar runt i NY. På bilden passerar de Harlem.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/05/24/AR200805240



ERIK SANDBLOM 2008-05-30        #5665
Transportation Alternatives anordnar varje år en tävling för att se vem som kommer snabbast fram på New Yorks gator: bilisten, kollektivåkaren eller cyklisten. Vinnaren av den 7,2km långa tävligen blev förstås cyklisten, som var framme på sexton och en halv minut. Bilisten tog 22 minuter på sig och kollektivåkaren 29.

http://www.streetsblog.org/2008/05/29/cycling-still-offers-quickest-city-co

ELEONORA HORN 2008-06-01        #5696
Min bror har nyligen jobbat som cykelbud i Stockholm och berättade då att firman, som också hade bilar att transportera med, i första hand valde att skicka godset med cykelbuden. Snabbaste alternativet i stan, helt enkelt. Att det ofta är det snabbaste transportsättet förmodar jag gäller många fler större städer.

ERIK SANDBLOM 2008-07-09        #6222
Momentum Planet har ett specialnummer om New York. Några fakta: Det finns 130 000 cykelpendlare, en ökning med 75% sedan år 2000. Det blir 1200 nya cykelställ till 2009, av vilka 800 redan satts upp. Cyklar är alltid tillåtna på tunnelbanan. Better Than the Subway

ERIK SANDBLOM 2008-07-29        #6553
New York Times: For the Hard Core, Two Wheels Beat Four Once limited to dense urban environments, bike commuting has found a small but devoted following in the New York City suburbs. While there have been no formal studies of the trend, transportation experts and cycling advocates say the number of suburban bike commuters is growing.

ERIK SANDBLOM 2008-08-18        #6875
Bensinen blir dyrare och den amerikanska pressen har en drös artiklar om cykling. TV-bolagen NBC och CBS har inslag på sina morgon- och kvällsnyheter. Bikes Belong har ett axplock. Bikes Belong: In the News: Bicycling for Short Trips En av de senaste handlar om Pittsburgh, som har tillsatt en koordinator för cykel- och fotgängarfrågor. Officials pledge better city for cyclists, walkers Next up are zoning benefits and tax breaks for businesses that accommodate cyclists, better signage on bike routes, more bike racks, better tracking of car-on-bike and car-on-pedestrian accidents, increased enforcement of traffic laws near bike lanes, and events to showcase the citys bike friendliness.

ERIK SANDBLOM 2008-09-04        #7024

I New York bygger de inte bara cykelbanor, de installerar också stora refuger som gör det lättare för fotgängare att korsa gatorna.

http://www.streetsblog.org/2008/08/19/eyes-on-the-street-a-walk-down-broadw

ERIK SANDBLOM 2008-09-04        #7025

Men varför nöja sig med cykelbanor och refuger? Varför inte helt enkelt porta bilarna helt? Sagt och gjort, under namnet Summer Streets öppnas några gator för cylister och fotgängare m fl under några helger i augusti. Jen Petersen tyckte det var jättetrevligt. När bilarna tas bort så uppför sig cyklisterna och fotgängarna mycket vänligare. Inte så konstigt, när man inte trängs ihop och tvingas slåss om utrymmet som blir över när bilarna tar befälet.

http://www.streetsblog.org/2008/08/12/summer-streets-bikes-and-pedestrians-

ERIK SANDBLOM 2008-09-21        #7250

Ja, så här kan det se ut i New York numera! Foto Drunk and in charge of a bicycle

ERIK SANDBLOM 2008-09-22        #7254
New York Times: Unburdened by Gas Costs, Bike Couriers See a Chance A small but growing number of pedal-powered messengers are outfitting their bicycles and, in some cases, tricycles, with boxes and flatbeds on which they can load hundreds of pounds of cargo. “Eighty percent of the jobs done in a van I can do,” said Hodari Depalm, the owner of Checker Courier, a cargo messenger company in Manhattan that says it can move up to 200 pounds of documents by bike. Mr. Depalm said his two-man messenger business had increased by 20 percent within the last year.

ERIK SANDBLOM 2008-10-23        #7692
Cyklingen i New York ökar 35% i år Cyklandet har ökat med 35% i år i New York City jämfört med 2007. Om jag räknar på siffror som presenteras längre upp i tråden så innebär det att det fanns 130 000 cykelpendlare förra året, som nu är uppe i 176 000. Overheard in New York: Biking Up 35 Percent in 2008

ERIK SANDBLOM 2008-10-29        #7744
En intervju med Janette Sadik-Khan, hjärnan bakom mycket av det ni ser i bilderna ovan. Massa spännande information, bland annat att stolarna, borden och parasollen inte är något kafé eller kommersiell yta, utan en helt offentlig plats. Man behöver inte beställa kaffe eller "göra rätt för sig" för att sitta där. Butiksägarna har bekostat möblerna eftersom det gynnar deras verksamheter. Intressant synpunkt: fotgängare ska inte bara vara gäster bland bilarna, fotgängare ska tvärtom äga gatan som ett hem. Från 7:50 ungefär kan man se breda cykelbanor som inte inkräktar på fotgängarnas utrymme, utan breder ut sig där bilar tidigare körde. Från 8:30 pratar hon om succén Summer Streets där bilarna stängdes av och man kunde cykla och ta danslektioner på gatorna. Lite fler länkar runt intervjun nedan: Streetsblog: Transforming NYC Streets: A Conversation with Janette Sadik-Khan

ROBERT ENGLISH 2008-10-30        #7749
Tack Erik, det här inslaget gjorde min dag! Det finns hopp för Amerika, vem som än blir president! Och varför är vi inte duktigare på att skapa gåutrymme och cykelvägar i Stockholm?

ERIK SANDBLOM 2008-11-26        #8148
The American Prospect: Street Fighter Since Mayor Michael Bloombergs congestion-pricing plan failed in New York City, his transportation commissioner has taken a piecemeal approach to reclaiming streets from cars. Lite mer hjältepropaganda om Janette Sadik-Khan. Artikeln påpekar att bussfilerna och cykelbanorna ännu inte gjort att bilens marknadsandel har fallit.

ERIK SANDBLOM 2008-11-26        #8149
Intervju med gågategurun Jan Gehl där han berättar om hans tvååriga studier av New York City. Han säger att myndigheterna haft koll på antalet bilar och hur mycket mer asfalt som krävs för att få plats med framtida bilar. Men ingen har haft koll på antalet fotgängare eller vad dom behöver.

ERIK SANDBLOM 2008-12-17        #8633

Inget om cykling men om trafiken i New York: under senaste högkonjunkturen 2003- 2007 ökade inte trafiken på gatorna. Det gjorde däremot resandet med kollektivtrafiken. New York Times: New York City Grew, but Traffic Didn’t “What you see is that for the first time since at least World War II, all of the growth in travel in the city has been absorbed by non-auto modes, primarily by mass transit,” said Bruce Schaller, New York’s deputy transportation commissioner for planning and sustainability. Streetsblog: New DOT Measuring Stick Highlights Need for Transit and Bike Investment

ERIK SANDBLOM 2009-01-14        #8887

Madison Square före och efter!

Streetsblog: New York City Wins the 2009 Sustainable Transport Award In 2008, New York City took 49 acres of road space, traffic lanes and parking spots away from cars and gave it back to the public for bike lanes, pedestrian areas and public plazas. Protected on-street bike lanes were part of the 140 miles (255 kilometers) of bike lanes implemented. Bike ridership increased by 35 percent from the past year. The city planted more than 98,000 trees, implemented a select bus service and introduced car-free Saturdays. The NYC Department of Transportation recycles 40 percent of the asphalt used to repair streets.

ERIK SANDBLOM 2009-02-27        #9606

Broadway blir gågata Nu ska Broadway bli gågata i fem sammanhängande kvarter. Ytterligare två kvarter blir gågata på andra ställen. Broadway går snett igenom Manhattans annars helt fyrkantiga gatunät, och därför är tanken att biltrafiken flyter bättre om den håller sig till det vanliga gatunätet. Arbetet blir klart i december. Streetsblog: Bloomberg Puts Forward a Bold, Transformative New Vision for Broadway Streetsblog: More Detail on NYC’s Car-Free Broadway Plan New York Times: Mayor Plans to Close Parts of Broadway to Traffic

ERIK SANDBLOM 2009-05-14        #10688
Stadsplaneraren Jan Gehl tror att hälften av pendlingen inom Manhattan kan ske med cykel inom tio år (2017). Det är tättbebyggt och platt. Jan Gehl: Half of Manhattan Trips Could be Done by Bike Min kommentar: att hälften av pendlingen sker med cykel behöver inte innebära att hälften av gatuutrymmet blir cykelbana, så det politiska motståndet borde inte bli överväldigande. Eftersom cyklar tar mycket mindre plats än bilar så borde det räcka med en vanlig cykelbana längs alla gator. I Malmö sker redan 40% av pendlandet med cykel.

ERIK SANDBLOM 2009-06-05        #11008

Cyklandet har ökat i New York City samtidigt som olyckorna minskat. Streetsblog: Safety in Numbers: It’s Happening in NYC Säkerhet i mängden!

ERIK SANDBLOM 2009-09-21        #12208

ERIK SANDBLOM 2009-10-06        #12416
Forbes: Take Back the Streets New York Citys transportation commissioner is untangling gridlock. Även Forbes skriver ett hjälteporträtt av trafikkommissionären Janette Sadik-Khan.

ERIK SANDBLOM 2009-11-10        #12842
Streetsblog: Count on It: NYC Bike Commuting Climbs 26 Percent Cykelpendlingen i New York ökade 26% under 2009, efter att ha ökat 35% året innan.

FREDRIK BERGMAN 2009-11-10        #12845
I gårdagens P1 Morgon var det ett längre reportage om just den ökande NY-cyklingen och satsningen på densamma.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2043331&BroadcastDate=&

ERIK SANDBLOM 2010-02-19        #13864



Streetsblog: Bloomberg, Sadik-Khan Commit to a World-Class, 21st Century Broadway

Gågatorna vid Times Square och Herald Square blir nu permanenta.

"In a rather extraordinary Q&A session that followed the announcement, Bloomberg fended off several questions from reporters who expressed skepticism that overall traffic speeds had improved. ... At one point, the prevalence of reporters’ questions about traffic prompted Times Square Alliance president Tim Tompkins to step up to the microphone. "I just want to say that the overwhelming majority of people who come to Times Square are not driving,” he said.


ERIK SANDBLOM 2010-08-15        #15455



Streetsblog: Envisioning a New York Where Cycling Isn’t Just for Cyclists

56 procent av alla bilresor i New York City är kortare än tre miles (4,8 km).


ERIK SANDBLOM 2010-11-23        #16267

New York City begär in anbud på 10 000 lånecyklar 

Streetsblog: Some Hints of What to Expect From NYC Bike-Sharing

Streetsblog jämför med Paris där lånecyklarnas införande för fem år sen sammanföll med en sjuttioprocentig ökning av cyklingen i stan. NYC befinner sig på många sätt på samma ställe som Paris för fem år sen: snabb utbyggnad av cykelbanor, gågator och bussfiler.

Se även inlägg i tråden Lånecyklar förbättrar vädret och plattar till uppförsbackar


ERIK SANDBLOM 2010-12-13        #16439

NYC Bike Count Continues Upward Trend in 2010 With 13 Percent Growth - Streetsblog

Cyklingen i New York har fördubblats sedan 2006. Sedan år 2000 har cyklingen ökat 300%.


ERIK SANDBLOM 2011-02-07        #16849
Cykelbanor i New York är på väg att bli storpolitik. Chuck Schumer är federal senator för delstaten New York och han gillar inte den åtta månader gamla cykelbanan utanför hans hem, mittemot Prospect Park. Han har haft möten med lokala myndigheter om vad de tänker göra åt saken. Han är gift med Iris Weinshall som är före detta trafikborgarråd i New York City, och hon gillar inte cykelbanorna heller. Dottern Jessica har startat Neighbors for Better Bike Lanes.

Stadens trafikräkningar visar ökad cykling, minskat fortkörande och oförändrat bilkörande. 

Ett av argumenten som framförs är att trafikkontoret bygger cykelbanor över huvudet på vanligt folk. Men cykelbanorna har alla godkänts av halvformella Community Boards, och den aktuella cykelbanan kom till efter att 1300 underskrifter samlats in. I sann amerikansk anda ska frågan nu avgöras i domstol.

What Happens When Senator Chuck Schumer Doesn’t Like the New Bike Lane?

Esquire: Janette Sadik-Khan: Urban Reengineer
Trafikkommissionären Janette Sadik-Khan jämförs med legendariske motorvägskramaren Robert Moses

Grist.org: Taming the mean streets: A talk with NYC transportation chief Janette Sadik-Khan
Every single project that we do, bike project, bus project, or otherwise, goes through the community board. It's been approved by the community board. We work very, very hard to tailor these projects to meet the needs of local businesses and residents. No project is perfect right out of the box, so we go back and tweak them, and do everything we can to adjust them so they work better. I think we've been pretty successful at that.

Change is hard. Change is difficult. I like to say that people support change as long as things look exactly as they did before.

...

 On the business side, retail rents in the pedestrian area in Times Square went up 71 percent in the last six months, which is the largest increase in the city's history.

ERIK SANDBLOM 2011-02-07        #16850

Zombies for Better Bike Lanes
Future generations of New Yorkers will find it amazing, hilarious and somewhat incomprehensible that people got so worked up over the accommodation of bicycles in New York City at the start of the 21st century. Our kids will view these anti-bike lane protesters as we today look upon flat-earthers and blood-letting leech doctors. What were they thinking? What kind of culture produced them? Did New Yorkers of this time period really believe that 3,000-pound, gasoline-powered automobiles were a good solution for personal transportation in a big, crowded city? Did they really believe their automobiles were entitled to five lanes of asphalt rather than just four?

ERIK SANDBLOM 2012-10-29        #21395
An interview with NYC Transportation Commissioner Janette Sadik-Khan - BikePortland
What do you think was behind the backlash? How much of it was the projects themselves and how much of it was your leadership style?

"I think it was change on the streets, which hadn't really happened in decades. You know, people get used to doing things the same way, so when you come out your front door and see things are different, it can be jarring. And it takes a little while to get used to change. I think what you've seen now over the last couple of years is that it [the backlash] has largely died down. I think some of the initial media coverage was overblown. And it sells newspapers. Consensus doesn't sell newspapers.

Also, now that the tabloid ink has dried and some of the screaming has died down, you're seeing that, actually, public opinion is strongly behind this investment strategy because people understand that if we're going to continue to grow and thrive we have to do things differently. And bike lanes actually make the city safer; and pedestrian plazas are important quality of life improvements in communities. They're good for business. It's hard to argue with getting on a bus that cleaner, faster and more convenient. These are really basic enhancements to a transportation network that was long overdue for an overhaul."

ERIK SANDBLOM 2012-10-29        #21396
Mayor Bloomberg: "Cyclists... more important than automobile riders" - BikePortland
With the release by NYC DOT this week of a report showing the economic impact of their street projects, Bloomberg wove the economic case into his speech. "Talk to merchants everywhere we've put protected bicycle lanes [and pedestrian plazas]... They will tell you that business is dramatically better than it was before."

Bloomberg called New York City's legacy of mega-highway building by former DOT Commissioner Robert Moses a "mistake" because "we bulldozed neighborhoods."

With the mistakes of the past fading from view, Bloomberg seems to understand the direct link between how streets are used and whether or not a city succeeds. "We're using the streets in ways they had not been used in a long time," he said, "Cyclists and pedestrians and bus riders are as important — if not, I would argue more important — than automobile riders."

ERIK SANDBLOM 2013-04-03        #22161
Sommarcyklingen ökade inte alls 2011-2012 men vintercyklingen ökade.

Warm Weather Bike Count Flat in 2012, While Winter Counts Grow. Streetsblog
Overall, the screenline count from April 2012 to February 2013 rose 4 percent over the year before. These gains are smaller than annual increases since 2008, but still bring the all-year bike count to 58 percent above 2008 levels. Compared to 2011, the numbers show a small drop in bicycling during the warmer months of April through October – about half a percent – but a 23 percent gain during December, January, and February of this winter.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3220 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik