Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Inga löjliga bilresor

MATTIAS CARLSSON 2008-05-26        #5570

Malmö stad har ett projekt där man försöker få kommuninvånarna att inte åka bil på löjligt korta sträckor. Huvudargumentet är (som vi ofta hört här på Ecoprofile) att hälften av alla bilresor är kortare än 5 km. "Visste du att hälften av alla bilresor i Malmö är under fem kilometer långa? Och det i en stad med 41 mil cykelbana där man cyklar nästan överallt på mindre än en kvart." Man har bl.a. en tävling där folk får skicka in sina löjligaste bilresor. Man har också annonskampanjer (se bilden!!). Se även Ljungbergs blogg http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2008/05/inag-ljliga-bilresor.html

http://www.ingalojligabilresor.nu/



THEODOR ADOLFSSON 2008-05-27        #5594
41 mil cykelbana? Det låter väldigt otroligt om man tar sig till de flesta ställen i staden på en kvart. Eller? Det låter som att de gjort det klassiska misstaget att blanda ihop stad med kommun, dessutom i samma mening som man använt stad korrekt...

ERIK SANDBLOM 2008-05-30        #5659
Intressant fråga faktiskt! Det kanske är mängden cykelbana som gör att man kommer fram snabbt? Det låter ju som ett väldigt finmaskigt nät, som gör att man sällan behöver göra omvägar. På den knäppa länken nedan kan man klicka på tema > transport > cykel för att se cykelkartan. Räkneexempel: Anta att kvarteren är 200m långa, att det finns cykelbana på varje gata och att man har ett rutnät på 5km. Då har man 25x25 = 125 cykelbanor som alla är 5km långa. Då blir det 125 x 5 km = 625km cykelbana.

http://xyz.malmo.se/website/stadsatlas_a/viewer.htm

ERIK SANDBLOM 2009-05-14        #10689
Kampanjen en stor framgång För två år sedan var hälften av alla bilresor i Malmö under fem km långa, det vill säga löjligt korta. Framförallt i en stad med mer än 42 mil cykelbana, där man cyklar nästan överallt på mindre än en kvart. Glädjande nog har antalet löjligt korta bilresor nu minskat från 50 till 38 procent. ingalojligabilresor.nu: Om kampanjen Kampanjen fortsätter och nu startar Umeå en liknande kampanj. Kampanj mot löjliga bilresor "Whats your löjligaste bilresa?" Det är namnet på en stor kampanj som Hållbart resande i Umeåregionen kör just nu. Bakgrunden är att hälften av alla bilresor i Umeå är under 5 kilometer långa. — Så korta bilresor är löjliga. Vi vill uppmuntra fler att cykla istället. Det är bra för miljön, hälsan och plånboken, säger Martin Svensson på Hållbart Resande i Umeåregionen.

THEODOR ADOLFSSON 2009-05-14        #10698
Synd att projektet inte går att ta seriöst när de ljuger alternativt inte själva har koll på vad de pratar om. I någon sorts introtext borde man väl kunna hålla sig ifrån att prata rent strunt och istället hålla sig till något som är korrekt. Varför ska man ta deras mätningar på allvar om de inte ens själva vet vilket område de mäter? Att ljuga för att det ska låta enklare att genomföra än vad det är är knappast okej även om det är en bra sak. I det här fallet räcker det dessutom med att läsa texten för att inse att de ljuger eftersom deras olika påståenden inte går ihop. Dock är Malmö långt ifrån den enda kommunen som ljuger om statistik för att verka bättre än vad den är.

MATTIAS CARLSSON 2009-05-14        #10699
Theodor. Vad menar du med att "de inte har koll på vad de pratar om"?

THEODOR ADOLFSSON 2009-05-14        #10701
Mattias: Man lär inte cykla mer än 5 kilometer på en kvart och om nästan allt finns inom en kvarts cykelavstånd så verkar det väldigt underligt att det kan finnas så många som åker bil mer än 5 km i området. Man skriver alltså att nästan allt finns inom åtminstone 5 km samtidigt som man försöker få ner andelen biltransporter som är kortare än 5 km, vilket förstås borde vara i princip alla om det de säger stämmer, vilket det förstås inte gör. Istället verkar det vara en ren lögn som är till för att få det att verka enklare än vad det är att cykla. Om det är okunnighet är det kanske inte bättre eftersom man då kan ifrågasätta om de verkligen vet vad de mäter om de har så fel om mätområdets egenskaper.

JONAS KARLSSON 2009-05-15        #10717
Men alla bilresor i Malmö är ju inte inom stan. Folk pendlar ju också in till stan från t ex Lund så även dessa resor är kanske medräknade i bilresorna.

THEODOR ADOLFSSON 2009-05-15        #10725
Jonas: Det står ju "bilresor I Malmö". Det verkar helt enkelt handla om att man ljuger för att få cykling att verka enklare än vad det är. För mig är det tillräckligt för att se med stor misstro på kampanjen, även om syftet visserligen är gott. Jag tror inte att påhittade siffror är en bra väg att komma framåt även om sanningen måhända ser mörk ut. Sådana här lögner riskerar dessutom att nedvärdera andra frågor som ryms i de faktum som man mörkar, till exempel min käpphäst tätare byggande :P

ERIK SANDBLOM 2009-05-15        #10726
Theodor, Man skriver alltså att nästan allt finns inom åtminstone 5 km Ja självklart uttrycker man sig med omsorg ;-) "Allt" kan betyda hela ortens yta, men det kan också tolkas som "allt du behöver" eller "all samhällsservice". Man kanske inte har samtliga köpcentrum och sällsynta växter inom det avståndet, men man har ändå allt man behöver. Särskilt kan jag tänka mig att "man" i Malmö bor inom 4-5 kilometer från centrum. Därmed kan man anses ha tillgång till "allt", även om själva orten är större än fem kilometer i diameter. En bilresa blir inte nödvändig bara för att den är längre än fem kilometer, och det är väl bra att kampanjen lyckas få med även detta, utan att tappa fokus på de många korta bilresorna. Malmö kommun har en area på 156 km²; om den vore kvadratisk skulle den mäta 12,5 km x 12,5 km.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Malmö_kommun

THEODOR ADOLFSSON 2009-05-15        #10728
Erik Sandblom: Det du skriver stämmer ju till stor del fast det är faktiskt inte alls så man uttrycker sig. "...där man cyklar nästan överallt på mindre än en kvart." kan knappast tolkas på det sättet. Du svarar på min omskrivning som på det sättet är snällare än originalet, som inte har den dubbeltydigheten.

MATTIAS CARLSSON 2009-05-22        #10797
Artikel i DN om kampanjen i Malmö, som även letat sig upp till Umeå. "I Malmö har flera mätningar gjorts för att undersöka vad som är det snabbaste sättet att ta sig fram i stan. – Cykeln vinner alltid över bilen. Att cykla fem kilometer tar bara en kvart, tjugo minuter. Tar man bilen måste man även räkna in tiden det tar att köra ut ur garaget och att hitta en parkeringsplats när man kommit fram, säger Leif Jönsson. Fler städer än Malmö och Umeå försöker förmå invånarna att resa mer klimatsmart, som exempelvis Lund och Linköping. Och i Göteborg pågår just nu en cykelkampanj. Staden har under flera år jobbat mot både medborgarna och företagen för att förändra folks sätt att resa. Men i Stockholm ligger man lågt med cykelkampanjer. Staden har heller ingen koll på hur korta resor stockholmarna gör med sina bilar. I stället mäter man resornas tid. I Stockholm är 62 procent av alla bilresor under 29 minuter. – När stockholmare pratar om sina resor till jobbet så jämför man med hur lång tid det skulle ta att åka kommunalt. Man har ingen aning om hur långt avståndet är, säger Staffan Forsell, enhetschef på avdelningen för trafikplanering. Det har gjorts mätningar över hur långt man kommer på 30 minuter från Centralen. I rusningstrafik vinner alltid cyklarna. Speciellt om man lägger till tiden det tar att hitta en parkering."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/gron-cykelkampanj-ska-stoppa-lojligt-korta

THEODOR ADOLFSSON 2009-05-22        #10798
Man blandar fortfarande godtyckligt begreppen kommun och stad för att få projektet att verka enklare än vad det är.

ERIK SANDBLOM 2009-05-24        #10816
I Umeåkampanjen har man kunnat vinna en cykel genom att skicka in en beskrivning av en löjlig bilresa. En av cyklarna vanns av en pojke i Storuman. Pojkens mamma körde 230 kilometer i bilen till Umeå för att hämta cykeln... Storumanbo snuvad på vinsten

ERIK SANDBLOM 2009-06-06        #11026

Fuß = till fots; Fahrrad = cykel; Bus und Bahn = buss och tåg; Kfz = kraftfahrzeug, det vill säga motorfordon

Mönsterstaden Münster, lika stor som Malmö I staden Münster i västra Tyskland är cykeln störst. 38% av resorna sker med cykel, fler än de 36% som görs med bil. Den genomsnittliga cykelresan är 3,4 kilometer, men även på längre resor är cykeln betydelsefull. Var femte resa mellan nio och tio kilometer görs med cykel. Av resor mellan 10 och 20 kilometer görs 16% med cykel. Münster är med sina 273 000 invånare ungefär lika stort som Malmö (286 000 inv). Malmö är också en cykelstad även om "bara" 30% av resorna i Malmö sker med cykel. Såhär skriver Gustav Lorenz på Cykeleffekten.se om Münster:
Münster: Nattliv och en syremolekyl i Gunde Svans lungor Kring innerstaden löper en vid allé. Vägen är 4,5 kilometer lång och heter Promenade, men kallas i folkmun för cykelautobahn. Jag ska medge att jag var lite skeptisk när jag först hörde om Münster och Promenade, trodde inte att konceptet skulle vara så attraktivt som stadens hemsida ville få det att låta. Nu får jag medge att jag hade fel. Det är en speciell stad. En cykelvänlig stad. Att cykla genom Promenade är som jag föreställer mig att det är att vara en syremolekyl och glida fram genom en artär i Gunde Svans lungor. Obefläckat, återstärkande och nästan surrealistiskt friskt. I stan har cyklister ofta företräde. Cykelbanorna är breda och tydligt markerade, osv. Bilarna hålls genom olika regler aktivt utanför stadskärnan, vilket ger en miljö utan stress och buller. Jag skrev i förra inlägget att staden har ett aktivt lugn/städat röj. Det finns en puls, men inga billjud. Inga tutande. Inget brummande. Bara tysta cyklar. Kanske en ringklocka ibland eller på sin höjd, en kedja som skriker efter olja.
Och Elin Bandmann, också med Cykeleffekten.se skriver:
Münster är cykelvänligt för att beslutsfattare på alla håll ser vinsterna med en levande stad. Vi träffar Stefan Böhmer, stadsplanerare. Det är knappt att Stefan Böhmer förstår frågan vad de gjort för att främja cykling. De gör allt. Medvetna politiker satsar på cykling.
Ladda ner PDF: Verkehrsverhalten und Verkehrsmittelwahl der Münsteraner

ERIK SANDBLOM 2009-06-06        #11027

Även för inköpsresor (einkaufen) är cykeln störst i Münster.

ERIK SANDBLOM 2009-06-06        #11028

82% av alla hushåll i Münster har minst en bil. Lite märkligt kanske, med tanke på att mer än varannan resa görs utan bil. Är det för att bilen användes mer förr, och att det tar emot att bli bilfri? Eller är det för att pappa kör bil medan andra klarar sig utan? Det känns som att det finns en potential här för taxi, hyrbilar och bilpool.

MAGNUS BILLBERGER 2010-06-10        #14996

I en artikel i DN den 9/6 drar man slutsatsen att cykling inte kan minska biltrafiken. Artikeln bygger på detta pm från Centre for Transport Studies. I pm:et uppges också förutsättningar och valda antaganden i studien. Man kan givetvis diskutera om man gjort "rätt" antaganden. Exempelvis antar studien att resor som avser hämtning och lämning av barn eller vuxna samt inköp av livsmedel inte kan göras med cykel. Då jag själv regelbundet gör just sådana resor skulle jag hävda att även en del av dessa resor är ersättningsbara. Jag ser dock inte att en sådan justering av antagenden skull ha någon större betydelse för slutsatsen.

Särskilt värt att notera är att DN anger att hela 84% av trafiken utgörs av fordon som kör mer än 15 km. Det kunde vara intressant med en lite djupare analys av dessa 84%. Utifrån resvaneundersökningar som jag läst vet jag att det är lite si och så med tydligheten när man säger att en resa är av en viss längd. Ett återkommande argument är ju att hälften av alla bilresor är kortare än 5 km. Men är detta delresor av en längre resa? Frågan är alltså hur "84% av trafiken utgörs av fordon som kör mer än 15 km" är kompatibelt med att "50% av resorna är kortare än 5 km". Hänger det på att statistiken inte är jämförbar eller avviker Stockholmsregionen väsentligt från riket i övrigt när det gäller fördelningen av transportbehov?


ERIK SANDBLOM 2010-06-10        #14997

Magnus, i DN står det "Orsaken är främst att av den totala biltrafiken i innerstan så utgörs bara en mindre del av sådana korta personbiltransporter som skulle kunna överföras till cykel. Hela 84 procent av trafiken utgörs av fordon som kör längre än 15 kilometer, och ju längre en resa är ju mindre troligt är att den går att föra till cykelsadeln."

Det är alltså bilresor till och från Stockholms innerstad som är såpass långa. De flesta resor till och från Stockholms innerstad sker med kollektivtrafik, 60%. Resten sker med bil, 35%, och gång/cykel/moped, 6%. Källa Fakta om SL och länet

Eftersom 65% av resorna inte görs med bil så kan man anta att många tycker att det är för krångligt och dyrt att köra där. Att de bilresor som trots allt görs är långa är därmed inte otroligt. Därför kan man tänka sig att nya cyklister främst kommer från kollektivtrafiken, som då får fler lediga platser. Det kan i förlängningen göra att bilister med långt till jobbet väljer kollektivtrafiken i större utsträckning.

Hälften av bilresorna i hela Sverige är kortare än fem kilometer. Då handlar det om delresor. Men uppgiften ger inte någon felaktig bild eftersom hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från jobbet, och två av tre bor inom tio kilometer. Det framgår av infrastrukturpropositionen 2008. Läs mer om det här: De flesta rör sig inom tio kilometer


MAGNUS BILLBERGER 2010-06-10        #15000

Erik, siffran 84% är jag lite skeptisk till då jag inte kan hitta någon bra källa. Den finns inte angiven i PM:et. Det är möjligt att DN-jounalisten haft lite otur när han tänkte (det anges att potentialen till minskning av biltrafik upp till 15km är 8% om hälften av dessa bilister går över till cykel, detta skulle kunna generera siffran 84%).

Av PM:et framgår att man befattar sig med trafiken inom innerstaden likväl som den till och från. Vidare säger man i PM:et att man är intresserad av hur många som lätt skulle kunna byta från bil till cykel och här utesluter man som sagt vissa grupper som potentiella. Jag uppfattar också att de siffror man presenterar relaterar till biltrafik även om man kan misstänka att det slinker med tunga fordon i en del av underlaget.

Tar man resultaten för innestaden så anges potantialen till minskning av biltrafik till 2% om hälften påverkbara bilresor under 5km skulle ersättas med cykel. Detta skulle innebära att 96% av trafikarbetet inte anses påverkbart. Antingen därför att resorna är längre än 5 km eller för att de tillhör den typ av kortare resor man ansåg inte kunde göras med cykel.

Tack för uppgiften om att det handlar om delresor när man pratar om att hälften av resorna är kortare än 5km. Då kan jag konstaera att mitt eget bilresande förmodligen ligger ganska nära den statistiken.


ERIK SANDBLOM 2010-06-10        #15002

Här är färdmedelsfördelningen i Stockholm enligt Fakta om SL och Länet:

Lokalt innerstan: SL 24%, bil 8%, gång/cykel/moped 68%.

Till/från innerstan: SL 60%, bil 35%, GCM 6%.

Den genomsnittliga cykelpendlingen i Stockholm är nio kilometer (genomsnittsresan är längre än medianresan, och jag vet inte hur lång medianresan är), detta enligt infrakstrukturpropositionen 2008. Det refereras kort här.


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik