|
Cykel lastcykel i backar
hej
jag bor idag i göteborg där jag mestadels klarar mig med vanlig cykel som jag skjutsar barn på, annars gång eller spårvagn. snart kommer jag och min familj flytta till landet (ca 3 km utanför sätila, marks kommun). därför kollar jag in alternativ för att skjutsa 2 barn till dagis och tycker att tex niholas trehjulingar verkar vara säkra och praktiska samt bra för handling och utflykter mm. det som bekymrar mig lite är att det är så kuperat mellan huset och tätorten, på väg hem en brant uppförsbacke på minst 500 meter. lasten skulle ofta vara två mindre barn på sammanlagt bortåt 30 kg samt ibland ett par matkassar och liknande. kan tex en nihola försedd med bra växlar och en hyfsat van cyklist klara detta? som en jämförelse så har ju göteborg sina branta backar. har någon erfarenhet av att trampa vällastad lastcykel i dessa (tex stigbergsbacken, sannabacken, eklandagatan, slottskogens backar m.m.) eller branta backar på annat håll? jag har också funderat på elcykel men det känns inte som ett tryggt sätt att skjutsa två barn på landsväg. en nihola försedd med elmotorkit om det är en möjlig kombination (dyr förstås..)? har någon några tips och åsikter om saken så är jag mycket tacksam för svar!
bästa hälsningar
isak
Välkommen till Ecoprofile Isak! Isak mailade mig först denna fråga, jag bad honom ställa den här så att fler kan ta del av svaret. Jag har sett ett ökande intresse i besöksstatistiken för lastcyklar, det är många som läser trådarna som handlar om dem.
Jag äger ju då en Nihola och kör mycket i Göteborgs backar. Har haft den i snart tre år och har haft väldigt mycket nytta av den. Ett år efter att jag köpte cykeln sålde jag bilen när jag såg att jag klarade mig bra utan den. Storhandling, olika ärenden i kvarteret och stan samt utflykter klaras nu med Niholan. Den är även väldigt praktisk när jag ska flytta grejer mellan lägenheten och kolonistugan.
För att klara backarna i Göteborg valde jag mellan elhjälpmotor och Schlumpf Mountaindrive. Nils Holme Larsen rekommenderade den senare eftersom den är i princip underhållsfri och aldrig behöver laddas. Ett bra val tycker jag i efterhand, den är mycket pålitlig och som sagt, inget pill med att ladda batterier. Och det är lite belönande att veta att man klarar av hela transportbehovet helt på muskelkraft... ;-)
Bakväxeln, en vanlig SRAM S7, har rasat en gång. Den är inte gjord för lastcyklar. Har du råd kan det vara värt att överväga Rohloff Speedhub eller Nuvinci, som Erik Sandblom skrivit om här.
Jag har cyklat i alla backar du nämner förutom Eklandagatan med last (vanligtvis med son på 25 kg, ibland också i kombination med tre fyllda, blytunga pappkassar med mat). Det går bra även utan att vara vältränad, även om jag inte direkt slår några hastighetsrekord. Utan Schlumpf Mountaindrive hade jag nog inte klarat mig dock.
På bilden har vi just cyklat över Älvsborgsbron för en utflykt till Rya skog.
Här kommer några av mina erfarenheter av cykling i branta backar med en dansk bryggericykel - en svart Long John.
Och jag cyklar den 40 kilo tunga transportcykeln, plus tung last, dagligen upp för Eklandagatan från Korsvägen och hela vägen upp till övre Johanneberg. Andra dagar så cyklar jag från Avenyn och upp för Viktor Rydbergsgatan hela vägen till Johannebergsskolan.
I och med att det endast fanns tre växlar från början så fann jag det helt olidligt att inte satsa på fler växlar direkt. Så, sagt och gjort. Nu sitter det ett splitternytt 8-växlat Shimano-nav där bak... Vilken enorm skillnad!
PS. Akta er för SRAM-naven! Har hört hur många skräckhistorier som helst om eländet... Satsa på Shimano, Rohloff och andra kvalitetskomponenter istället. www.longjohn.org
Håller med om SRAM, åtminstone för transportcyklar. Det höll inte för min Nihola iaf. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2)
|