|
Bil Smalare bro och kortare köer
Vi måste resa mindre, skrev trafikkonsulten Christer Ljungberg på sin blogg i vintras. Det är att svära i kyrkan i ett trafiksverige där det fortfarande ofta handlar om mer asfalt, mer räls och större terminaler. Med minskat resande menas inte att alla ska stanna hemma. Istället för en ökad rörlighet behöver vi en ökad tillgänglighet. Vi måste tänka på hur och varför vi rör på oss. Istället för att bygga ut trafiken handlar det ibland om att minska den. Fler motorvägar leder till ett ökat bilande, vilket kallas för induced demand på engelska. På samma sätt kan minskad vägkapacitet ibland leda till att trafiken avdunstar, vilket blir "reduced demand" på utrikiska. Det finns ett antal studier på det på länken nedan, men frågan är om det inte sker just nu i Göteborg när man renoverar Älvsborgsbron och två körfält stängts. De köer som uppstått är nämligen betydligt mindre än Vägverket befarat, och dessutom mindre än när bron reparerades förra året. Allt fler tar bussen, Västtrafik har inrättat en särskild brolinje, 770. Västtrafik vet ännu inte varför det fungerar bättre i år. På gatukontoret gissar man på erfarenheter folk fick i fjol och på att informationen om broarbetana gick ut tidigare denna gång. Foto Wikipedia Ekot: Färre förseningar än befarat på Älvsborgsbron GP: Kortare köer på Älvsborgsbron Vårt Göteborg: Västtrafik sätter in extrabussar över Älvsborgsbron
Nu renoveras Tingtadstunneln och tre av sex körfält är avstängda. Men det blir inte så mycket köer som befarat. För att undvika köer i Tingstadstunneln under de fem veckor som reparationsarbeten pågår så har Vägverket upprättat en pendelparkering i Bäckebol, med gratisbuss till centrum.
Gateway Streets: Economic Impact of Highway Removal Is Zero According to a survey performed by HDR Consulting in coordination with MoDOT, the two-year closure of I-64 had no discernible economic impact on businesses near the highway as compared to businesses elsewhere in the St. Louis region.
Federal Highway Administration gillar inte begreppet inducerad trafik och försöker blanda bort korten: Accounting For Induced Travel In Evaluation Of Urban Highway Expansion Much of the misunderstanding about induced travel stems from differing interpretations about its meaning in the context of highway capacity expansion. These interpretations are related to: whether the travel being referred to is "person" travel or "vehicle" travel -- for example, shifts from non-highway modes to the highway mode would not be acknowledged to be "induced" by those thinking in terms of person travel, since no new person trips are involved; whether the vehicle or person travel being referred to as "induced" consists only of absolutely new trips or whether it also includes additional miles of travel on existing trips, i.e., whether the unit of measure is "trips" or "miles"; whether an increase in peak travel resulting from shifts in time of travel from off-peak to peak periods, without an increase in total daily travel, can be considered to be induced travel, i.e., the time frame of reference; whether travel on a specific facility, or in a specific corridor or sub-area, is being considered or whether it is the regionwide travel market that is of interest, i.e., the geographic frame of reference -- for example, much of the travel that may rightfully be considered to be "induced" with respect to a specific improved facility may simply be travel that has been diverted from parallel facilities in the travel corridor, or from other origins and destinations in the region, and is therefore not considered to be "induced" by those taking a regionwide perspective.
– Jag måste säga att det har flutit på fantastiskt väl.
De befarade bilköerna på måndagen efter motorvägsraset i Stenungsund uteblev. Det konstaterar Göteborgs-Postens testbilister och Trafikverkets presschef.
Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Trikar (16) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5)
|