Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Svenskt Flyg vill ha Götalandsbanan

ERIK SANDBLOM 2008-06-06        #5759

Föreningen Svenskt Flyg och Järnvägsforum är positiva till den rekommendation som Banverket överlämnat till regeringen att gå vidare med planerna för höghastighetsbanorna Götalandsbanan och Europakorridoren. - Götalandsbanans deletapper Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås kommer att kraftigt förbättra tillgängligheten till två av landets viktigaste flygplatser Skavsta och Landvetter, säger Föreningen Svenskt Flygs generalsekreterare Peeter Puusepp. Det enda man är ledsen för är att banan inte byggs tillräckligt fort. Det är viktigt att poängtera att flyget och tåget i huvudsak kompletterar varandra även om det naturligtvis finns sträckor där konkurrensen mellan trafikslagen är stor, menar man på Svenskt Flyg. Inrikesflyget har inte ökat sedan 1990, vare sig man räknar antal passagerare eller personkilometer. Svenskt Flyg: Höghastighetståg ansluter väl till Skavsta och Landvetter Även Banverket är förstås positiva till nya högfartsjärnvägar. Nya höghastighetsbanor frigör kapacitet på det befintliga nätet för regionaltåg och godstrafik, vilket gör att projektet är en strategiskt viktig satsning för hela Sverige. Höghastighetsbanorna ger kraftigt kortade restider, bidrar starkt till att uppnå klimatmålen och ökar Sveriges konkurrenskraft. Banverket: Goda förutsättningar att effektivisera järnvägen med höghastighetsbanor Foto Niklas Alm, från Arlanda Express hemsida



ERIK SANDBLOM 2008-06-06        #5760

Den här figuren kommer från Banverkets sektorsredovisning 2007.

ERIK SANDBLOM 2008-06-06        #5762
Det är väldigt lätt att förstå hur Svenskt Flyg resonerar om man tittar på uppgifterna nedan. Det gäller antal passagerare 2006 på svenskt inrikesflyg och utrikesflyg, samt utvecklingen sedan 1990: Inrikes: 6 974 857 passagerare, -20% sedan 1990 Utrikes: 18 963 390 passagerare, +111% sedan 1990 Källa: Sika Luftfart 2006

http://www.sika-institute.se/Templates/FileInfo.aspx?filepath=/Doclib/2007/

MATTIAS CARLSSON 2008-06-06        #5763
Erik. Gäller diagrammet ovan endast inrikes trafik, eller är utrikestrafiken också medräknad? Är det miljömässigt fördelaktigt att bygga ny järnväg om man ansluter flygplatserna? En självklar följd är ju att det blir lättare att ta sig till/från flygplatserna och att flygtrafiken ökar, kanske inte inrikes men definitivt utrikes. Om ett av huvudargumenten för att bygga ut järnvägen är att skapa ett mer miljömässigt hållbart transportsystem ska vi då verkligen ansluta flygplatserna?

ERIK SANDBLOM 2008-06-06        #5765
Diagrammet gäller endast inrikes. Om tåganslutning till flygplatserna innebär mer flygande så är det nog inte bra ur klimatsynpunkt, även om alla slutar ta bil/taxi till flygplatsen. Bättre tågförbindelser leder allmänt till att de kortare flygen minskar, t ex anslutningsflyg till långväga flyg. Men det spelar nog mindre roll om tåganslutning leder till fler flygresor. Jag anser att flygplatserna ska få tåganslutning ändå. För längre resor, t ex Stockholm-Spanien eller Stockholm-England kommer flyget vara det enda praktiska alternativet under överskådlig tid. Få människor vill åka tåg i över ett dygn för att komma fram, när flyget går på några timmar. Även om jag själv inte har något emot det iofs! Det tror jag inte ändras även om oljepriset stiger kraftigt. På nittiotalet kunde flygbiljetterna kosta fyra-femtusen eller mer för en europaresa, och folk flög mycket då också. Ryanairs snittintäkt sägs ligga på 40 pund, 500kr, så även med en tiodubbling av priset kommer vi ha kvar en hel del flygande. Kanske på samma nivå som under nittiotalet eller åttiotalet. Så även om europaflyget skulle halveras från dagens nivå så är det fortfarande rätt många som ska ta sig till och från flygplatserna. Vill man minska flygandet på allvar kunde man börja med att stoppa utbyggnader på t ex Heathrow och bygga bostäder på Bromma.

NILS OLSSON 2008-06-23        #5966
Svenska handelskammaren (Östsvenska och Stockholms) vill ha Ostlänken enligt debattartikel i Dagens Industri i fredags 19 juni (hittar tyvärr inte artikeln på nätet). Argumenten är miljö och pendlingsmöjlighet till det (bostads-)överhettade Stockholm. Rimmar inte det illa?

ERIK SANDBLOM 2009-01-05        #8750

Kastrup är Danmarks fjärde största järnvägstation räknat på antal resande, med elva tusen påstigande per dygn. För mig innebär det att stora flygplatser bör få tåganslutning även om man anser att flygandet av klimatskäl måste minska. Även om resandet på Kastrup skulle halveras ligger stationen fortfarande på åttonde plats. Räknar man med metro och s-tog (pendeltåg) så har Kastrup sextontusen påstigande per dygn, på tredje plats efter Nørreport och København Hovedbanegård. By & Havn: ØRESTAD STATION PÅ STØRRELSE MED ODENSE BANEGÅRD

Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2760 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik