|
Cykel Cykeleffekten.se
Cykeleffekten är ett kul initiativ för att främja cykling. I sommar cyklar Gustav och Pelle genom Sverige, håller cyklingsföredrag och samlar in cykelsynpunkter som ska överlämnas till statsministern. Följ resan på deras blogg, länk längst ned. Bilden är ett exempel på deras "Dagens jonne", denna gång ett gäng Hultfredskillar som är på väg till fiskesjön med sina custom-hojar. Jag klipper in Gustavs och Pelles "om"-text här:
CYKELEFFEKTEN
Cykeleffekten är den effekt du får av att använda cykeln som transportmedel. Vi har delat in effekten i fem delar:
Tid Pengar Hälsa Miljö Klimat
Cykeleffekten är också en intressegrupp som vill bidra till ett bättre trafikklimat för cyklister. Läs mer här:
Bakgrund
Vår del av världen står inför två stora utmaningar. Att lösa den globala klimatfrågan och motverka en sjukdomsepidemi till följd av otillräcklig fysisk aktivitet. Politikernas löften om ny teknik och förnybara energikällor är inte tillräckligt för att Sverige ska klara de uppsatta klimatmålen till 2050. Det krävs gemensamma insatser för att lösa dessa utmaningar. Det krävs privata initiativ.
Cykeleffekten är ett sådant initiativ. Cykeleffekten tar vara på en viktig möjlighet - den dagliga arbetspendlingen. Genom att använda sig av fysiskt aktiv arbetspendling (FAAP) kan man med enkla medel uppnå markanta förbättringar inom hälsa och miljö. Samtidigt skulle många spara tid genom att cykla istället för att ta bilen.
Syfte
Cykeleffektens syfte är att beskriva den aktiva transportens fördelar, att stimulera människor att välja cykel istället för bil som transportmedel samt att påverka politikerna att genomföra cykelfrämjande åtgärder.
Metod
Cykeleffekten består av fem delar. Klimat, miljö, tid, ekonomi och hälsa. Genom att cykelpendla till arbete eller skola kan man uppnå fördelar inom alla dessa områden. Varje område går att bryta ner till delmoment. Till exempel ryms inom hälsobegreppet såväl högre levnadskvalité som minskad risk för ett flertal sjukdomar, men också färre skadade i trafikolyckor.
Cykeleffekten är en upplysnings- och upptäcktsfärd på cykel genom Sverige. Avfärd sker 22 maj från Smygehuk. Den 27:e juni når turnén Treriksröset. Längs resan kommer vi att göra stopp för att föreläsa på skolor och andra strategiska platser för lärare, elever och politiker. Vi kommer även att lyssna. Vad hindrar människor från att cykla till jobbet? Vilka hinder och möjligheter finns det för FAAP? Resultaten av undersökningen publiceras i en rapport som kommer överlämnas till statsminister Fredrik Reinfeldt.
Som en uppföljning genomförs Cykelveckan 16-22 september, i samband med European Mobility Week. Alla Sveriges kommuner, skolor, företag, organisationer och privatpersoner uppmanas till att uppleva Cykeleffekten. Vi vill få hela landet att under en vecka upptäcka fördelarna med att cykla till arbete och skola. http://www.cykeleffekten.se/
Jag skulle gärna framhäva FRIHETSKÄNSLA bland cykeleffektdelarna...men det kanske är något de inbegriper i "högre levnadskvalitet". Det är en frihet att kunna rulla iväg när, var, hur man har lust till utan att vara beroende av tidtabeller eller platsbundna hållplatser och stationer.
Gymnastik- och idrottshögskolan har en artikel om Cykeleffekten. Likaså Äventyrstidningen Outside, där det står hur många chokladkakor man kan äta om man cyklar.
Sprid budskapet!
I ETC skriver Sjukgymnasternas riksförbund och Gröna Bilister nyligen bl a
"Den som är fysiskt aktiv en halvtimme om dagen mår bättre. Fysiskt aktiva lever i snitt sex till nio år längre än fysiskt inaktiva och har en halverad risk för diabetes, hjärtinfarkt och stroke samt en minskad risk för många former av cancer. Självklart är också andelen överviktiga lägre. Dessutom minskar risken för depression väsentligt och känslan av livskvalitet och välbefinnande ökar."
"Varför får man milersättning om man tar bilen, men inte om man cyklar eller tar bussen? Varför är det skattefritt att ge anställda ett gymkort så man kan trampa motionscykel, men förmånsbeskattas om man vill ge en riktig cykel att trampa till och från jobbet på? Klimathotet är akut och folkhälsan hotas av alltför mångas stillasittande. Låt oss hitta lösningar på båda problemen – samtidigt!"
ETC - Inte bilen under milen
Centern tycks ha lyssnat på bloggare och miljöaktiva eftersom de i samband med förslaget till slopad miljöbilspremie föreslår nya förmåner enligt E24:
Maud Olofsson vill också bredda tänkandet runt förmånsbilar. Köp av cykel eller pendlarkort i kollektivtrafiken skulle kunna räknas som en förmån. Även systemet för reseavdrag bör ses över så att det uppmuntrar till mer miljövänliga resor, enligt Olofsson.
- Vi behöver hitta den typ av morötter som får folk att säga att nu kör jag inte bil mer, utan nu tar jag bussen eller cykeln, säger Maud Olofsson.
Det blir spännade att se vad som blir verklighet i höstbudgeten. Kommer bakåtsträvande moderater att stoppa Mauds förslag?
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/skatterdeklarationer/artikel_569131.e Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|