|
Bil Markbunden kollektivtrafik Cykel Paristrafiken ner 25% på tio år
Väg reserverad för cyklister och fotgängare mellan kl 10 och 19. Foto Mikael Colville-Andersen/Copenhagenize Det är lätt att tro att biltrafiken i storstäder ständigt ökar. Men så behöver det inte vara, och Paris är ett bra exempel på det. På tio år har biltrafiken minskat med 25% innanför ringleden Peripherique. Även på själva ringleden minskar trafiken, med åtta procent under samma tid. Metoden har varit att begränsa och lugna biltrafiken med 30-gränser och färre p-platser, samt fler bussfiler, cykelbanor och gågator. Svårare än så behöver det alltså inte vara. Statistiken finns i Bilan des déplacements 2006 på hemsidan paris.fr. Se även tidigare texter: Stadsmotorvägarna som revs Parismotorväg blir sandstrand Fler sätt att använda en motorväg
Och här kommer figuren!
Även i Göteborg minskar biltrafiken! Fast bara i centrum. I centrala stadssnittet har den minskat med, vad kan det vara, 15% på 20 år? Det kan vara värt att minnas när politiker säger att man behöver bygga ut biltrafiken i centrum med tunnel under Korsvägen, planskilda korsningar i Allén/Parkgatan och bro över järnvägstationen. Dessa projekt behövs inte, biltrafiken minskar ju!
Siffrorna finns på Göteborgs hemsida under Trafikutveckling
Tre procent av alla resor i Paris sker med cykel.
How Paris is Beating Traffic Without Congestion Pricing
Ekot: Färre bilar genom Göteborgs city
1997 passerade i genomsnitt 73 500 fordon per dygn genomn innerstaden - i fjol var det strax över 60 000.
Lånecyklarna Vélib har blivit en enorm succé. Varje dag görs 120 000 resor med lånecyklarna. På ett enda år har cyclismen i Paris ökat med 70%. Olycksfrekvensen har minskat med 20%. Reklamfirman JCDecaux, som håller i systemet, siktar på att öka från 16 000 cyklar till 20 000 till slutet av året. Kommunen har tjänat 30 miljoner euro på systemet.
Men allt har inte gått på räls. Av de 16 000 cyklarna som ställts ut har 3000 stulits, och hälften av cyklisterna kör mot rött.
The Times: A year on, the cycle experiment has hit some bumps
Vårt Göteborg: Bilresorna minskar – fler väljer cykel och kollektivtrafik
Den biltrafik som uppmätts på 28 representativa ställen över hela stan, minskade med två procent eller 21.000 bilar varje vardag. Bilarna i city blev 3.900 färre – en minskning med knappt sex procent.
Under förra året ökade kollektivtrafiken med hela fem procent. Samtidigt ökade cykeltrafiken med tre procent.
Ny byggs det 300 nya Vélib-stationer i Paris och det blir 3300 nya cyklar. http://bike-sharing.blogspot.com/2009/01/when-largest-bike-sharing-program-
Mellan år 2000 och 2008 ökade cyklingen i Paris med 127%. Källa Le Bilan des déplacements à Paris en 2008 på www.paris.fr
Cyklingen i Paris toppade 2008 efter lånecyklarna Vélib infördes. Men 2012 var det näst bästa året i diagrammet.
Nu är det tillåtet för cyklister att köra mot rött i Paris. I vissa korsningar sätts det upp skyltar där det framgår att stopplikten för cyklister ersättas av väjningsplikt. Det gäller högersväng och T-korsningar. A partir de cet été, le cédez le passage cycliste au feu rouge est généralisé dans Paris Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|