Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Svensk hybridsatsning

JOHAN ERLANDSSON 2005-02-07        #279
"TROLLHÄTTAN: Flera intressenter med GM ingår i ett hybridprojekt för bilar på Innovatum. Projektet är stort och omsluter 104 miljoner kronor. - Det här är en utmärkt start för Trollhättepaketet, säger Tore Helmersson, forskningschef på Innovatum. ... Syftet med projektet är att titta på hybridteknik för el-/förbrännings-motorer för att driva personbilar. ... - Det uppdrag vi har är i första hand för Saab-bilar, säger Christer Nilsson om GM:s tankar kring detta. GM forskar även på andra orter i hybridteknik, men i USA är det mer fokuserat på större fordon."

http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=46985



JOHAN ERLANDSSON 2005-02-09        #284
Nu händer det grejer... Volvo och Göteborg föreslås få ÄNNU mer stålar än SAAB och Trollhättan för att satsa på miljöteknik i bilarna! Ibland blir man förvånad. "Näringsminister Thomas Östros är beredd att satsa statliga pengar på teknikutveckling för miljöbilar i Göteborg – hybridbilar, flexifuelbilar och biogasbilar. Enligt Thomas Östros kan miljöbilssatsningen bli större än Trollhättesatsningen. ... - Vi har i dag bilar som går på gas/bensin och kommer i vår med en bil som går på etanol/bensin. Nästa steg, om tre-fyra år, är en hybridbil för el- och bensindrift, säger Hans-Olov Olsson till DN."

http://nyteknik.se/art/38850

EJ LäNGRE MEDLEM 2005-02-09        #285
Intressant!! Det känns ju ändå som att det hela har nått någon form av kritisk massa, dvs regioner har börjat försöka överträffa varandra i att satsa på miljöbilar. KUL!!

JOHAN ERLANDSSON 2005-04-13        #416

Det går undan på krisdrabbade SAAB, i dagens Ny Teknik aviseras långt gånget arbete med hybridbilsutveckling. En prototyp är klar i september och ska testas i vinter. Lunds tekniska högskola deltar i arbetet som väntas resultera i 25-50 % lägre bränsleförbrukning. Etanoldrift och möjlighet att ladda bilen i vägguttag nämns också. Spännande! Undrar när de har tänkt sig att börja sälja grejerna? Det ligger nog ganska långt fram i tiden om de inte ens har en prototyp klar iofs.

http://nyteknik.se/art/40024

CONNY AXELSSON 2005-07-15        #634
En förbränningsmotor har bäst verkningsgrad när det går på optimalt varvtal och belastning. Jag utgick från att Toyota Prius var en mellanlandning för att inte skrämma bort kunderna med helt ny teknik. Jag vill ha en utveckling mot en förbränningsmotor på säg 30kW för drift av generatorer och en elmotor av skivtyp i varje hjul. Vi får härigenom mycket små transmissions-förluster och optimerad förbränning.

BJöRN BRYNGE 2005-07-19        #639
Varför ska motorn sitta i hjulen - vilket ger större ofjädrad vikt - och inte vid varje hjul kopplad till hjulet med en böjlig axel?

CONNY AXELSSON 2005-07-26        #647
Björn Brygge: Helt riktigt skall inte ofjädrad vikt ökas vad gäller fordon för hög hastighet. Jag avsåg enbart drivprincipen. Det jag önskar är att komma bort från friktionsförluster. En eller ett par drivknutar per hjul är i sammanhanget inget problem. Ditt förslag med böjlig axel kan vara en intressant lösning. Det kommer däremot att ställas stora krav på tillförlitlighet i styrsystem med ett mekaniskt frikopplat drivsystem. Vi har dock klarat värre utmaningar.

BJöRN BRYNGE 2005-07-28        #649
Vilka svårlösta problem är det du förutspår vad gäller styrsystem? Sådant som antisladd, antispinn, bromskraftfördelning och liknande borde ju snarast vara enklare att implementera om man har möjlighet att styra varje enskilt hjul för sig.

CONNY AXELSSON 2005-08-15        #678
Björn Brynge; jag hoppas du har rätt. Vad jag befarar är att det blir svårt att säkra styrsystemet mot bortfall av insignaler. Dagens ABS-bromsar faller ibland bort vid isbildning, men bromsarna fungerar fortfarande som vanliga bromsar. Skall man styra 4 el-motorer, som jag föreslår, så finns ingen mekanisk backup. Miljön i ett fordon är ju bland de sämsta tänkbara för elektronik.

JONAS INGRE 2005-08-16        #683
Jag har på mitt ritbord en unik hybrid. Min tanke är att använda en c:a 100 hkr diesel med en egen konstruktion av transmission. Det fina med denna är att den inte väger mer än en normal transmission OCH dubblerar effekten. Målsättningen är att accellerera 0-100 km/h under 4 sekunder samtidigt som förbrukningen skall ligga under 0,3 liter milen i en småbil. Drift och tillverkning skall inte överstiga en normal bil vad gäller kostnader. Vem har sagt att prestande, ekonomi och miljö står i motsats? Som sagt har jag lösningen. Var finns pengarna till något sådant?

BJöRN BRYNGE 2005-08-17        #692
Conny; har aldrig tidigare hört talas om ABS-bromsar som faller bort vid isbildning. Däremot att skivbromsar som är utsatta för slask kan bli overksamma eftersom det blir en hinna på skivan som klossarna glider ovanpå. Möjligen skulle givarna till ABS-systemet kunna påverkas, men hur detta är jämförbart med elmotorer direktkopplade till hjulen där inga sensorer eller delar behöver placeras i utsatta lägen förstår jag inte riktigt. Jonas; låter som något revolutionerande, kontakta Vinnova, eller varför inte slå en signal till valfri större tillverkare av transmissionskomponenter?

JOHAN ERLANDSSON 2005-08-17        #693
Jonas, du skulle inte vilja delge lite vad du har tänkt? Dubblering av effekten från en motor mha av en transmissionskontruktion låter i mina öron som lite utanför fysikens lagar.

JONAS INGRE 2005-08-18        #696
Johan: Jag kan försäkra att jag inte går utanför fysikens lagar. En hybridtransmission innehåller även en elmotor som kan ge samma effekt som förbränningsmotorn. Det som ingen lyckats med hittills är att utnyttja full effekt från båda motorerna samtidigt. Min lösning gör detta och får därför fenomenal prestanda med en liten förbränningsmotor. I övrigt fungerar den som en mycket effektiv transmission och kan därför sänka förbrukningen på förbränningsmotorn upp till 50% precis som vanliga hybrider. I och med att detta är en väldigt liten och lätt transmission så får bilen ingen extra vikt att släpa på, därmed den låga förbrukningen. Jag kan inte säga exakt hur jag löst problemen av förståeliga skäl. Jag kommer dessutom göra ett försök på ett patent men det är inte lätt när man har annat att göra samtidigt. Om ett större företag bryter mot patentet så kan man dessutom inte göra så mycket åt det. Jag är mest intresserad av att göra verklighet av bilen ;) Conny: Tack för tipsen. Alla tips är välkomna även om jag helst skulle vilja para ihop mig med en biltillverkare..

CONNY AXELSSON 2005-08-18        #699
Problemet med ABS-givarna, är välverifierat, Björn. I de fall jag känner till har lufttemperaturen legat mellan några plus till några minus grader. ABS funktionen faller bort i perioder men kommer lika plötsligt tillbaka. Märkesverkstaden klarar inte att ställa rätt diagnos, eftersom bilarna måste in i varma, torra hallar för att kopplas upp mot datorer, då är felet borta. Jag vill önska Jonas lycka till. Ha bara inte för bråttom när du kontaktar möjlig intressent. Ett sekretessavtal, vederbörligen undertecknat, innan ni träffas är ett bra grundskydd. Allra hellst skall du ha en inlämnad patent-ansökan. Se bara till att denna är mer än tillräckligt "bred". Du kommer att få invändningar som gör att du måste ta bort delar i patentansökan, men du kan aldrig lägga till något efter första inlämnade dokumentet.

BJöRN BRYNGE 2005-08-18        #702
Conny: Vad bra, då är vi ju överens, det är givarna som när de utsätts för väder och vind inte riktigt klarar av sin uppgift. Men med elmotorer vid varje hjul kan vi ju enkelt avläsa hastighet och väggrepp för de individuella hjulen genom motorn, och inga externa givare behövs. Och bromsar verkar rätt onödigt när man kan använda elmotorerna istället.

JONAS INGRE 2005-08-18        #704
Tack Conny för tipsen. Vi har en del patent hittills i familjen så jag känner till svårigheterna och därför känns det motigt men jag ska göra ett försök. Helst skulle jag vilja smacka ihop bilen nu och åka skjortan av polarna på isen i vinter :P Conny: Problemet med en motor/hjul är vridmomentet. 200 hästar räcker inte långt om du inte växlar om den. Effekten är ju som bekant vridmomentet*varvtalet därav finns växellådor i "normala" bilar. Björn: För att bromsa en normal bil acceptabelt behövs c:a 2-4000 hästkrafter. Det blir för tunga motorer ;)

BJöRN BRYNGE 2005-08-18        #705
Johan: Det fina med en elmotor är just att vridmomentet finns där redan från stillastående. Motorns effekt är dessutom endast beroende av hur mycket effekt batterierna orkar med att ge den (och verkningsgraden vid olika varvtal naturligtvis). För att närma sig en bättre presterande vanlig bil behöver man kunna mata ut sisådär 200kW, vilket kanske inte är helt enkelt under någon längre tidsrymd. Hur mycket bromskraft mam kan få från elmotorerna är även det bara beroende på hur mycket effekt man klarar av att ta ut ur motorn när den används som generator (och naturligtvis hur mycket den orkar leverera utan att brinna upp). Exakt hur tung blir en generator som levererar i storleksordningen 1500kW (förutsatt att dina siffror stämmer).

JONAS INGRE 2005-08-18        #708
Björn: Tror du menar Jonas ;) Jo vridmomentet finns men det räcker inte från stillastående tyvärr, inte om man vill kunna ha en hyffsad toppfart i alla fall. Det finns iofs elmotorer som har högt vridmoment vid låga varvtal för att sen tappa vridmoment vilka skulle vara lämpliga att använda om man byggde en sådan bil. I en vanlig bil växlar man ner motorn kraftigt för att komma iväg i låga farter, för att uppnå vridmoment från stillastående använder man en koppling och slirar iväg (vilket man inte behöver med en elmotor som har vridet från stillastående). Bromseffekten man kan få ur en elmotor brukar vara ungefär samma som den maximala effekten man kan få ut. Jag har tittat på motorer/generatorer med peakeffekter runt 100 hkr och dom väger över 50 kg. Problemet blir att vid accelleration så behöver man mycket mindre effekt än man behöver vid en panikbromsning från 150 km/h som bilen måste klara så därför behövs vanliga bromsar som komplement. Men har man elmotorer kan man använda dom vid normal bromsning. Ett annat litet problem med att bromsa med elmotorer är vart effekten ska brännas. En maximal bromsning är detsamma som att kortsluta motorn och den kabeln man använder blir ganska varm, -i hybrider blir bromskraften från elsidan maximalt lika stor som batterierna kan ta emot i laddning.

JOHAN ERLANDSSON 2005-08-20        #732
Jonas, jag insåg inte att du även tänkte ha batterier och elmotor i din lösning, det var därför jag tyckte att det verkade orimligt. Sorry! Jag känner till att ingen lyckats maxa effekten från elmotor och förbränningsmotor samtidigt, det verkar ju verkligen spännande om du har löst det! Vet du varför det inte går i t.ex. Prius? Jag vet inte hur du ska kunna få ut din idé på marknaden, men det anslås ju statliga medel till hybridforskning i Sverige, England och USA. Kanske kan du komma med där på något sätt?

JONAS INGRE 2005-08-20        #736
Johan: Tack vare Conny har jag pratat med Vinnova men dom ger inte pengar om inte ett universitet är inblandat, dessutom fick jag veta att staten är mycket skeptisk till lösningar för transmisioner hos fordon om man inte har en biltillverkare i ryggen. Biltillverkarna vill helt enkelt inte låta sig övertygas... Desto bättre är jag inte intresserad av att maximera min vinst och har en bra marknadsplan för att få in lösningen hos biltillverkarna redan på löpande bandet så jag har fått en kontakt på energimyndigheten. Kanske kan det bli något av det ändå ;) Jag vet varför det inte går i prius men jag håller på det ett tag ;) Tack Conny för ditt tips i alla fall.

CONNY AXELSSON 2005-08-25        #771
Kan någon förtälja vilken maximal drivspänning som tillåts i fordon ? Jag har sökt men inte hittat något entydigt svar.

JOHAN ERLANDSSON 2005-08-27        #788
200 miljoner blev det från staten och GM tillsammans i ett nytt forskningscentra i Trollhätten. Hybridtekniken nämns igen: "Krocksäkerhets- och hybridforskning får också stor plats i forskningsprogrammet."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=230276

JONAS INGRE 2005-08-27        #790
Conny: Jag vet inte men har inte Prius en toppspänning på 500V?, 250V är väl annars ganska standard. Ska du över detta så vet jag inte.. Björn & Conny: Kolla på tråden om Mitsubishi MIEV för intressanta motorer. Tack vare en gigantisk rotor så får dom högt vrid och liten vikt. Visserligen kan det bli problem med vinterhjul då man inte gärna kan ha högre profil än 30 på 20-tumshjul..

http://www.ecoprofile.se/1010_220_Mitsubishi_MIEV_elbil.htm#789

BJöRN BRYNGE 2005-08-27        #791
Klart tuffa motorer. Synd bara att räckvidden inte är bättre än 25 mil. Men med lite mer krut i batterierna och ytterligare lite kraftfullare motorer så...

JONAS INGRE 2005-08-27        #792
Björn: Såg du min länk om nya batterier?

BJöRN BRYNGE 2005-08-27        #793
Japp, såg intressant ut. Den som lever får se :-)

CONNY AXELSSON 2005-08-27        #794
Mitsubishis lösning verkar som gudars svar på en ingenjörs bön. Hoppas att de inte lyckats patentskydda för att hålla på lösningen själva. Detta får nog ses som en logisk teknisk utveckling. Då kan det troligen inte bli något starkt övergripande patentskydd. När Toshiba släpper sina nya accar, kan tekniken ha gjort ett länge önskat språng. Jack Jonas för spänningsuppgifterna. Detta stämmer bra med mina förhoppningar. Jag har lite tankar runt el-motorkonstruktion som vi kan ta upp längre fram.

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Cykelleasing (2)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2768 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen