Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Kommentar till Robert Collins senaste miljö-inlägg

JOHAN ERLANDSSON 2005-02-27        #318
Robert Collin är motorjournalist på Aftonbladet. Jag har tidigare reagerat på hans artiklar om bilar och miljö. Nu har det hänt igen, och jag kommenterar hans senaste artikel här nedan. Jag bjuder även in Robert till diskussion här så att han får en chans att förklara hur han tänker. Som bakgrund kan det vara bra att veta att Robert inte tror att bilåkande och växthuseffekt hänger ihop: "Miljöfundamentalisterna är övertygade om att det är bilarnas avgaser som höjer jordens temperatur, att bilismen är orsaken till växthuseffekten. Det är inte jag. Jordens temperatur har alltid varierat. För 10 000 år sedan växte det ekar på Kebnekajse. Och dessförinnan täcktes Sverige av inlandsis. Ekarna är kanske tillbaka på fjället om tusen år, men inte är det bilarnas fel." http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,572075,00.html Nu har Robert skrivit om dieselbilar med partikelfilter. Han har rätt i att det är ett stort steg framåt, men i övrigt är det inte mycket som jag är överens med honom om. Jag kommenterar delar av hans artikel här, se länk nedan för att läsa hela Roberts artikel. "Hybriden drar lika mycket bränsle som en normal dieselbil - men den kostar betydligt mer." En bensin-/elhybridbil har två fördelar jämfört med en dieselbil med partikelfilter: 1. Den är snålare om man kör mycket i stadstrafik. I ett test i DN mellan Toyota Prius och en Peugeot 307 drog Priusen 0.59 och Peugeoten 0.76 i stadstrafik. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=262&a=237068 2. Den är renare, särskilt i stadstrafik där bilar behöver vara rena. I partikelfiltereuforin glöms dieselns kväveoxidutsläpp bort. En Euro 2005-klassad diesel tillåts släppa ut 0.25 g/km NOx. Priusen släpper ut 0.01 g/km. Dieseln tillåts alltså släppa ut 25 gånger, eller 2400 % mer kväveoxider. Ja, Priusen är dyrare. Här kommer värderingar in. Själv tycker jag att vi, dvs bilindustri, staten och bilkonsumenter tillsammans får hjälpas åt för att åstadkomma en förändring till det bättre. "Etanolbilarna körs till större delen på bensin eftersom det är så ont om etanolmackar. Biogasbilen slutligen begränsas av tillgången på biogas." Självklart är infrastrukturen och tillgången sämre för nya bränslen än för traditionella. Ska vi lägga ner satsningen på förnybara bränslen bara därför? Eller vad menar du? "Bara dieseln med partikelfilter saknade länge en stark påtryckarrörelse, trots att miljöeffekten är överlägsen." Vad är det som är så överlägset med dieseln Robert, särskilt om nu inte bilarnas koldioxidutsläpp är kopplade till växthuseffekten?

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,608748,00.html



JOHAN ERLANDSSON 2005-09-14        #910
Det tog ett tag för Robert, men nu verkar myntet ha trillat ner vad det gäller hybrider i alla fall: "Visst ser det roligt ut, där på mässan, med alla nyheter, den ena läckrare än den andra. Snabbare, dyrare, lyxigare. Och alla elektroniska prylar som gör det så lockande att köpa ny bil. Men bilarna som ska transportera våra barn och barnbarn, och som redan i morgon ska mätta bilbehovet i tredje världen, nej, de syntes inte till. Volkswagens nya snåla bensinmotor är ett litet steg, hybriderna från Toyota ett annat. Men det stora klivet, det väntar vi fortfarande på."

LUCAS CARLSSON 2005-09-19        #945
Även jag råkade läsa en Collin artikel (jag har aldrig köpt aftonbladet och lär aldrig göra det). Den handlade om varför vi i Sverige inte ska bry oss om biltrafikens utsläpp av CO2. http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,695625,00.html Jag kände mig tvingad att svara och fick faktiskt ett svar tillbaka även om det inte berörde kärnan i mitt svar: Lucas: Tanken bakom idén att det inte spelar någon roll om svenska bilister minskar sina koldioxidutsläpp är i grunden fel! För det första ingår Sverige i EU och kan därför driva miljöfrågor i EU (Margot Wallström är ett lysnade exempel). I EU bor det ca 457 miljoner människor vad dessa kör för bilar spelar stor roll för klimatet (i USA bor det ca 285 miljoner). Sverige är det land i EU med högst koldioxidutsläpp per bil. Självklart har svenska politiker mycket svårt med trovärdigheten i dessa frågor om de inte ens klarar att påverka sina egna invånare! Ditt resonemang fungerar ju inte ens i USA, där Kalifornien varit drivande i miljökrav på bilar, vilket bla har inneburit att EU har skärpt sina krav. Visserligen betyder kanske inte de minskade utsläppen i Kalifornien så mycket globalt, men konsekvenserna av deras politik är att det blir möjligt för politiker i hela världen att ställa högre krav, och detta ger genomslag globalt. Utan kraven i Kalifornien hade vi antagligen fortfarande sålt bilar utan katalysatorer i Sverige, det är ju så dyrt för vanligt folk... Robert C: Katalysatorn påverkar ju vår närmiljö och ger extremt stora förbättringar på den luft vi andas, det är skillnaden.

JOHAN ERLANDSSON 2005-09-25        #985
Robert går nu ännu ett steg längre, det han skriver nu skulle han nog själv kallat för "miljötalibanism" eller "miljöfundamentalism" för ett år sedan. Bra att han till slut har fattat, synd att han har bränt sitt förtroende i alla tidigare tokartiklar. "Så länge stora bränsleslukande bilar är politiskt korrekt kommer världen att fortsätta köpa dem. Så länge det går att motivera en bränsleslukande motor med "säkra omkörningar", fyrhjulsdrift med "stabil och säker gång i halka" och stadsjeepar med "trygghet", så länge blir det svårt att sälja den nya generationens säkra, trygga småbilar. Men om vi vill att även våra barn och barnbarn ska få uppleva glädjen och friheten att köra bil, då är det hög tid att tänka om."

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,701599,00.html

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-19        #1234
Jag ropade hej för tidigt, det enda Robert oroar sig för är att oljan tar slut, kopplingen mellan växthuseffekt och fossila bränslen tror han fortfarande inte på. "Därför borde vi inte acceptera bilar som slösar med oljan. Inte stora törstiga bilar där de inte absolut behövs, inte fyrhjulsdrift där det inte absolut behövs, knappt ens bakhjulsdrift. Då räcker oljan längre. Då kan vi slänga ut bondfångarna och deras hokuspokus-bränslen." Hur logiken fungerar med att inte använda "hokus-pokusbränslen" och ändå vilja att oljan ska räcka vet bara Robert själv. Redaktionen har tydligen sagt till Robert att "miljötaliban" är politiskt inkorrekt. "Miljöcharlatan" och "bondfångare" är skällsorden som gäller just nu. Vilken härlig journalist han är ändå.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,731558,00.html

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2765 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen