Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Godstransporter   

Godset i Göteborg åker kollektivt

ERIK SANDBLOM 2008-10-06        #7439

Två eldrivna bilar ska sköta alla godstransporter inom Campus Lindholmen på norra älvstranden i Göteborg. På en före detta parkeringsplats strax ovanför Backa Teater finns numera den terminal som från och med nu blir navet för sophanteringen och alla leveranser till och från Campus Lindholmen på Hisingen. 

I ett annat projekt, som berör hela stan, ska kommunens alla förvaltningar samordna leveranserna av kontorsmaterial. När många små beställningar samlas ihop blir det billigare för både staden och leverantören, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar, kanske med uppemot tre ton per år.

I ett tredje projekt har kommunen tidigare försökt minska lastbilstrafiken genom att samordna leveranser även bland icke-kommunala verksamheter. Det frivilliga försöket byggde på samlastning, alltså samarbete mellan företag för att undvika onödiga transporter. Projektet startade i september 2006 och innebar att de bilar som antingen var miljöfordon eller hade en fyllnadsgrad på över 65 procent fick en rad fördelar i centrala Göteborg, till exempel fick de köra i tre bussfiler och fick 13 extra lastzoner.

Men det hjälpte inte och projektet avbröts. Kanske beror det på att kravet på snabbhet har vägt tyngre än miljö. En egen tanke jag har är att t ex butikskedjor inte vill att konkurrenterna ska se hur mycket av vilka varor som levereras.

Vårt Göteborg: Samordnade leveranser minskar buller och utsläpp på Lindholmen


Vårt Göteborg: Samordnad utkörning av kontorsmaterial minskar utsläpp


Vårt Göteborg: Försök med samlastade bilar gav klent resultat

Göteborgs kommun: Terminal Campus Lindholmen invigs den 2 oktober


Foto: Magnus Jäderberg



ERIK SANDBLOM 2009-02-19        #9484
Vårt Göteborg: Trafikkontoret vill förbjuda långa lastbilar i city Polisen och fastighetsägarna i city har önskat en förändring, och den är nu på väg. Tillsammans med bland andra åkeriföreningen har trafikkontoret tagit fram ett förslag som går ut på att lastbilar som är längre än tio meter, lasten inräknad, inte får framföras inom större delen av Vallgraven och Nordstaden. – En av de vanligaste längderna på lastbilar i city idag är 9,4 meter, och den typen utgör 90-95 procent av transporterna. Det vi vill ha bort är de uppemot 17-18 meter långa trailers som kör in på de trånga gatorna, och alla de lastbilar som använder framförallt Östra hamngatan som genomfartsled, säger Magnus Jäderberg.

ERIK SANDBLOM 2009-04-01        #10077
Vårt Göteborg: Två gator vid Kungstorget blir gångfartsområde Det blir färre parkeringsplatser för bilar och mer utrymme för gående, cyklister och uteserveringar. Det blir också mycket lättare för yrkestrafiken, för här kan man lasta och lossa var som helst på gatan, inte bara i särskilda lastzoner.

ERIK SANDBLOM 2009-05-28        #10895
Vårt Göteborg: Nytt pilotprojekt ska halvera utsläpp från godstransporter Ny fordonsteknik, nya bränslen och smart logistik - att samla ihop så mycket gods som möjligt till så få bilar som möjligt – är projektets viktigaste verktyg för att minska klimatutsläppen. Både Volvo Lastvagnar och Preem är med i projektet och redan rullar tre biogasbilar från Schenker i innerstan.

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3122 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik