Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Vätgasgenerator ??

JAN HOLMSTRAND 2008-11-01        #7765
På ebay hittar man sedan en tid "HHO generators" som framställer "hydrogen HHO" vilken leds in och blandas med luften i motorns luftintag. Körsträckan per liter bensin påstås kunna ökas med 15-30-50-- %. Om så vore förvandlas min gamla 740 -88 års modell till rena rama miljöbilen för en struntsumma. Den billigaste "kokaren" kostar 26 dollar ! Energiförbrukningen för vätgasseparationen verkar kunna variera mellan 25-200 watt för olika sådana här generatorer, så det är ju försumbart vid en besparing på åtminstone 10-15 % av bränsle-förbrukningen. Så vad är haken ?? Försökt hitta någonting om detta i tidigare trådar och på andra sajter men ingen vet egentligen vad som händer. Någon anser att det som händer är att elektrolysen resulterar i 2xH2+1xO2-molekyler som återförenas i en knallgasexplosion som ger mindre energi än elektrolysen konsumerade. En annan att gasblandningen dessutom förbättrar förbränningen av bensinen med minskad bränsleåtgång som följd. En tredje konstaterar " Jag tror ni krånglar till det. Det var spiraler av rostfritt stål och bakpulver i vattnet. Vattnet värms, kanske kokar. Bakpulvret ger CO2. Fint bubblande". Det hela låter förstås för bra för att vara sant, och sedan var det det där med bakpulvret... Men om apparaten är ofarlig (och laglig) kan man kanske låta sig bondfångas och testa en burk för 26 dollar....

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Hydrogen-Generator-FUEL-CELL-HHO-Gas-oxygen-



THOMAS STAFFANSSON 2008-11-02        #7766
När oljepriset började sin vandring mot skyarna förra hösten så ökade antalet annonser för den här typen av apparater närmast explosionsartat. Med det i bakhuvudet undrar jag ju varför det inte har skett förr och varför inte dessa apparater redan sitter i befintliga bilar redan, monterade från fabrik? Det finns en bra tråd på ett forum, där inlägg nr. 5 sammanfattar läget ganska bra. Det är ren humbug, de där "HHO"-generatorerna, man får ut mindre energi av vätgasförbränningen är det går åt att dela vattnet. Det finns dock under diskussionernas gång en teori som ingen varken kan bevisa eller motbevisa; att vätgasen möjligen kan agera som en katalysator för effektivare förbränning. Om det verkligen fungerar eller inte vet jag inte, men det låter lite som att gripa efter halmstrån.. Det råder ingen tvekan om att förbränning av vätgas tillför energi till motorn, det som inte fungerar är att producera vätgasen ombord med motorns hjälp. Om man istället tar med vätgastuber i bakluckan så får man ju lägre bensinförbrukning, eller om man lastar bakluckan full med batterier och sätter sin generator där. Men då uppkommer frågan istället om den extra vikten man släpar på samt kostnaden för utrustningen verkligen är på någon effektivitetsskala över huvud taget :)

http://www.mercedesshop.com/shopforum/showthread.php?t=221912

MAGNUS JARLID 2009-03-07        #9701
Vätgaselektrolys med låg verkningsgrad från batterielectricitet som producerats av bensin. Lite av Ebberöds bank väl... Det finns dock en effekt av att köra en vanlig förbränningsmotor på vätgas (men då betydligt mer än vad om kan komma från batteridriven elektrolys). Det går att köra med mer ”lean burn”, eftersom vätgas är antändligt även i små koncentrationer. Skall man göra samma med bensin så får man trixa med att ha en lokalt bensindusch vid tändstiftet och massor av luft runt omkring (stratifiering). Vitsen med ”lean burn” är att man slipper en del insugsförluster (gäller fortfarande bensinare=ottomotorer) och därmed ökar verkningsgraden. Andra vägar till detta är Atkinson/Miller (typ Toytoa Prius och Mazda Millenia) som är lite ”moddade” ottocykler. Men det handlar inte om effektivare förbränning, egentligen. Problemet med förbränningsmotorer som energiomvandlare är inte att en massa bränsle förblir oförbränt, utan att en massa värme blir spill och inte producerar någon mekanisk energi. Katalysatoreffekt av vätgas – bevisad eller obevisad? Låter konstigt och bevisbördan ligger väl hos den som påstår något sådant.

ARNE HöRBERG 2009-03-09        #9721
Nyteknik förklarar

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article529368.ece

Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Lastcyklar (4)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2766 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen