Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Framtiden för biogas vid regeringsskifte?

SUNE JOHANSSON 2008-11-27        #8178
Hej! Funderar på att köpa en biogas bil. Miljöaspekterna väger tungt, men även de privatekonomiska. Ett par funderingar: 1. Det ryktas att biodieseln när den introducerades genast fick rejält skattepåslag av sosseregeringen med Göran Persson i spetsen? Kan inte förstå hur detta ypperliga klimatneutrala bränsle kunde hanteras så?!? 2. Om antalet biogas-mackar byggs ut, och vi får mer serietillverkade biogasbilar från allt fler biltillverkare, kommer sossarna reglera sönder detta genom att straffbeskatta med kortsiktig vinst i sikte? Kan 1 och 2 hända igen? Är rädd för det om vi får regeringsskifte 2010.



MAGNUS BILLBERGER 2008-11-28        #8182
1. Om det är som du skriver så är jag inte särskilt förvånad. Jämfört med många andra europeiska länder har vi i Sverige längre hängt kvar med en bild av dieselbilen som smutsig, illaluktande och med usla prestanda. Ett par bekanta gav uttryck för denna uppfattning så sent som för 2 år sedan när jag köpte min nuvarande dieselbil. Dieseln har dock fått stort genomslag på senare år och intresset för nya "miljöriktiga" bränslen har vuxit avsevärt. Jag skulle tro att man idag snarare kan vara beredd att sponsra en biodiesel på samma sätt som etanol. Förutsatt dock att den inte görs på palmolja eller andra fullständigt ohållbara råvaror. 2. Detta kan man nog bara spekulera i, men jag håller sannolikheten för låg.

ROBERT ENGLISH 2008-11-28        #8184
Biogasen går en ljusnande framtid till mötes om vi kan producera tillräckligt och produktionen tycks öka (se länk). Innan dieslarna fick partikelfilter kan jag inte tycka att de var ett vettigt miljöalternativ så länge de gick på fossildiesel. Det som fick mig att avstå dieselbil var att kombinationen biodiesel och partikelfilter inte var kompatibelt. Med nya biodieselsorter kan detta problem förhoppningsvis försvinna (idag godkänner Peugeot 30% inblandning i sina dieselbilar, VW godkände 100% 1996-2003, dvs före partikelfilter). Med Mercedes Bluetec-teknologi får man bort en del av NOx också vilket också gynnar dieselteknologin, men biogas är fortfarande ett bättre alternativ, om det nu är det som erbjuds i pumpen.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/matrester-blir-bransle-till-biog

SUNE JOHANSSON 2008-11-29        #8209
Tror jag satsar på biogas således. Funderar på Opel Zafira hellre än Volvo. 2,4 l motorn på Volvo verkar ha onödigt mycket effekt och drar väl mer antar jag. Behöver dock en kombi. Finns det fler märken/modeller? Instämmer att det är knasigt att man inte kan tanka biodiesel i bilar med partikelfilter. Kan de inte bara fixa det, eller är det särskilt svårt att göra?

ROBERT ENGLISH 2008-12-01        #8245
VW Touran Econågonting är en storlastare och relativt billig. De tyska märkena verkar mer optimerade för gasdrift (lägre förbrukning) vilket också får till följd att de har en liten bensintank så ska du vara miljövänlig bör du bo eller arbeta nära en gasmack. Vet inte riktigt vad som är problemet med partikelfiltren, kan vara så att dagens teknik inte är anpassad för att köra på vegetabiliska oljor. Det finns ju en trend i bl a England att återanvända cooking oil och köra bilar på det. Kommer ihåg stadsbussarna i Lund på 1990-talet som lyktade pommes (utan partikelfilter dock).

MATTIAS CARLSSON 2008-12-01        #8261
Regeringen förlänger stödet till etablerandet av biogasmackar. Totalt finns 79 miljoner kronor anslaget för att bensinstationer till och med 2010 ska kunna ställa om till att erbjuda fler biodrivmedel, främst biogas. I dag finns 90 kommersiella tankställen för biogas i Sverige. Av dessa har hittills 66 tankställen beviljats stöd, som innebär att staten står för 1/3 av investeringen för att etablera en biogaspump.

http://www.regeringen.se/sb/d/11112/a/116490

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-01        #8264
Jag har kommit in på biogas från ett kanske oväntat håll. Jag höll miljöutbildning för ett gäng kolonister för ett par veckor sedan, och där var det en från Linköping som absolut inte ville kompostera sitt trädgårdsavfall utan köra iväg det till biogasfabriken. Innan dess har jag bara stött på att biogas görs av restavfall, men det här betyder i princip att man tar bort biomassa från kretsloppet utan att det är restavfall. Om utvecklingen går åt det hållet får biogasen samma problem som andra biobränslen. Man börjar knapra på värdefull landyta och får problem med biologisk mångfald och jordens bärkraft.

ROBERT ENGLISH 2008-12-01        #8268
Helt rätt Johan, samma problem som etanolen om vi alla ska köra på biogas. Men min paroll är låt tusen blommor blomma och reducera transportbehovet. Har läst någonstans (Miljöaktuellt?) att man faktiskt odlade mark i Skåne för biogasproduktion (vegetabilier för rötning). En kul historia måste förtäljas: min svärfar är från England och 1947 arbetade han på en bondgård där man av dyngan (kogödsel, hönsgödsel etc) gjorde metan (biogas) som drev en elgenerator till gården och en konverterad traktor. Snacka om att vara före sin tid, inte för att de gjorde det för att rädda världen utan av strikt ekonomiska skäl. England var värre ansatt resursmässigt av kriget än vad vi antagligen kan tänka oss.

ROBERT ENGLISH 2008-12-02        #8278
Hittar inte artikeln men här är en annan: Eon ska tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp starta ett nytt pilotprojekt för att odla grödor för biogasproduktion. Nästan fyra miljoner kronor ska satsas under perioden 2008–2011 på att odla upp 35 hektar och av grödan tillverka biogas i Eon:s anläggning i skånska Bjuv. Anledningen är att avfallet börjar ta slut. Det byggs allt fler biogasanläggningar som använder slakteriavfall, gödsel och livsmedelsavfall och det blir konkurrens om materialet på sikt. Gasföreningen och Avfall Sverige kom i juli med en rapport som visade att biogas enbart från avfall kan ersätta drygt 12 procent av dagens fossila drivmedel i Sverige. Lunds universitet hävdar att man får ut dubbelt så mycket energi per hektar om man gör biogas jämfört med om man gör etanol.

http://www.idg.se/2.1085/1.177521

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-02        #8279
Eller så ställer man vindkraftverk på åkern och får både energi och mat...

ROBERT ENGLISH 2008-12-02        #8280
Johan, verkar som om du läst ETC:s klimatprogram. "Om vi nästa år ger Sveriges 75 000 bönder 15 miljarder kronor i engångsstöd för att sätta upp varsin liten vindsnurra på åkern, så ger det lika mycket el som ett stort kolkraftverk. Men kostar mindre! Efter några år är kostnaden dessutom betald och elen gratis i upp till 20 år!" ;-)

http://etc.se/artikel/16367/etcs-socialistiska-klimatprogram

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-02        #8281
He he, nej det har jag inte, men det verkar ju inte så dumt... :-) Jag är helsåld på biogas när det är gjort av restprodukter, men som sagt, det blir en helt annan sak när jordbruksmark ska användas till omfattande lyxåkande med bil.

ROBERT ENGLISH 2008-12-05        #8390

Alternativ i gassvängen: Passat TSI Ecofuel med ett CO2-utsläpp på 119 g/km vilket borde göra den till miljöbil även med fulgas (naturgas).

http://www.automotorsport.se/news/16416/vw-passat-tsi-ecofuel-med-gasdrift-

SUNE JOHANSSON 2008-12-06        #8400
Hej! Trevlig bil. Passat blev väl årets bil eller så förra året tror jag. Förstår inte en sak. I artikeln: http://www.automotorsport.se/news/16416/vw-passat-tsi-ecofue står att den går på biogas? Hur kompatibelt är bio- och naturgas egentligen? 119 g/km - hur kan det blir det på biogas? Eller går den inte på biogas alls? Provade bilkonfiguratorn på www.volkswagen.se Den går att välja där. Kan man använda motorvärmare på en gasbil är frågan? Jag vill gärna ha ebersprächer också. Men den går väl knappas på gas väl? Ebersprächern borde i så fall kunna köras på bensintanken?

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik