Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Olja, kol & gas   

Prisgolv på olja?

DANIEL PARGMAN 2009-05-07        #10610

Ingen tycker om volatilitet. Volatilitet betyder att priset på en vara svänger kraftigt och snabbt. Volatilitet skapar osäkerhet om vart priset är på väg. Och osäkerheten har ett pris. Förr sommaren hade priset på ett fat olja klättrat till rekordhöga 147 dollar men i slutet av året låg det på under 40 dollar. För10 år sedan låg priset stabilt kring 20 dollar per fat. Nu menar allt fler att vi håller på att närma oss kapacitetstaket för att pumpa upp olja och i så fall kan vi förvänta oss betydligt starkare prisröresler framöver. Tillfälliga störningar och bortfall i produktionen någonstans i världen (oväder, olyckor, embargo, sabotage eller terrorism) kan inte kompenseras av ökad produktion någon annanstans. Om den globala oljeproduktionen går ner med bara någon eller några få procent kan priset på olja stiga med 10, 20, 40 procent eller mer. Vad är då problemet bortom det faktum att oljan ibland är billig och ibland dyr? Jo, i oljebranschen behöver man 3 till 10 års framförhållning för att kunna ta rätt beslut idag. Viss olja är dyr att få upp ur marken, produktionskostnaderna kan vara så höga som 50 till 80 dollar/fat. När oljepriset marscherade uppåt förra våren steg oljebolagens villighet att påbörja projekt för att exploatera "dyr" olja. Sedan kraschade priset och även om det skulle stiga till 150 dollar/fat igen så skulle motståndet mot att investera i dyra och långsiktiga projekt vara mycket större denna gång. Fluktuerande/volatila oljepriser resulterar i ineffektiva beslut och dålig allokering av resurser. Efter oljetoppen - när oljan blir knapp och priset skjuter genom taket - kommer vi att önska att vi ändå hade påbörjat också projekt för att få upp "dyr" olja. Det kan alltså vara bättre med ett högt men stabilt pris än genomsnittligt lägre pris som dock fluktuerar kraftigt. Jag har sett två olika förslag som båda har potentialen att råda bot på problemet med volatila oljepriser. Förslag 1 (Dan Badger). Oljeimporterande nationer borde var för sig fastslå ett stabilt och ökande målpris (prisgolv) på olja. Då minskar man volatiliteten och osäkerheten om framtida priser. Dessutom kan man vidta kraftfulla åtgärder för att sätta marknadskrafter i rörelse och få till stånd nödvändiga tekniska och strukturella förändringar. Rent konkret föreslår Badger ett målpris på olja på mellan 80-100 dollar/fat - en kompromiss mellan att sätta krafter i rörelse för att förändra vår energianvändning utan att samtidigt köra vår ekonomi i botten. Badger föreslår att man omgående sätter ett pris som ligger "en bit" över dagens marknadspris och sedan rör sig mot målpriset över, säg, en period på fem år. Förslag 2 (Matt Simmons). Ett mer radikalt förslag är att omedelbart sätta ett prisgolv vid 150 dollar/fat – förra årets topp-pris. Vad skulle hända med vårt samhälle om oljepriset var så högt? ”we start living in villages again and we eliminate long-distance commuting […] and growing food locally and we start embracing an enormous amount of research and development [into the alternatives]. And we could actually within 5 to 7 years get ourselves out of a very deep hole but we got to do it real quick.” Detta låter dystert men för Simmons är alternativen värre…

http://efteroljan.blogspot.com/2009/05/prisgolv-pa-olja-sakrar-framtiden.ht



MATTIAS CARLSSON 2009-05-07        #10611
Hur ska prisgolvet rent praktiskt införas? Ska uppköpare med lagstiftning tvingas betala långt över marknadspris? Eller ska importerande stater införa skatter så att golvet nås? Många länder har ju redan idag koldioxid- och energiskatter som höjer kostnaden för att använda olja. Exempelvis är den svenska koldioxidskatten omkring 1 kr per kilo koldioxid - eller ~125 US$ per ton CO2 - vilket motsvarar omkring 50 US$ per fat. Därtill tillkommer energiskatt och moms. Så i realiteten betalar vi i Sverige - och resten av Västeuropa - mer än 100 US$/fat för råoljan till vår bilbensin fastän marknadspriset är under 50 dollar. Dessa skatter leder ju redan till att efterfrågan på olja hålls tillbaka i vissa delar av världen. Men de fungerar å andra sidan inte som incitament för att börja exploatera dyrare oljereserver eftersom pengarna går till respektive stat istället för att gå till de som suger upp olja ur jordskorpan.

DANIEL PARGMAN 2009-05-08        #10618
Hur det praktiskt ska införas är en bra fråga och det skulle förstås kunna finnas många olika förslag. Detta är dock steg två. Steg ett är att bestämma att det behövs. I förslag 1 ovan är tanken just att importerande stater inför skatter så att golvet nås. Badger har också förslag på hur man behandlar inhemsk produktion. Följ länken ovan så kommer du till en 4 gånger längre text om samma fråga. Där finns länkar vidare till förslagen jag hänvisar till ovan. De skatter du hänvisar till håller priset upp och konsumtionen nere (relativt sett). Men de skapar inte nödvändigtvis långsiktig stabilitet, som vi vet kan bensinpriset åka jojo både i Sverige och i USA. Om skatterna är fasta skapar detta en viss stabilitet (1 kr/kg CO2) för om det underliggande priset på olja fördubblas så ligger ändå priset på CO2 kvar. Därför fick toppriset på olja större genomslag i USA (större procentuell höjning av bensinpriset). En aspekt av förslaget ovan är att marknaden för oljeproducenter skulle minska drastiskt. Hur gör ett land som Iran där en mycket stor del av statens budget utgörs av oljeinkomster? Det är förstås inget som förslagen ovan går in eftersom de utgår från ett i-landsperspektiv...

MATTIAS CARLSSON 2009-05-08        #10623
Alla EU-länder bör införa en koldioxidskatt på de utsläpp som inte omfattas av handeln med utsläppsrätter. Det är en av de frågor som den svenska regeringen avser driva under EU-ordförandeskapet. De sektorer som inte ingår i utsläppshandeln står för omkring 60% av utsläppen i EU. Transportsektorn är den största enskilda sektorn. I övrigt handlar det om lätt industri, service, hushåll, avfall och jordbruk m.m. "Det handlar om den skatt på koldioxidutsläpp som i Sverige i dag utgör ungefär två kronor per liter på bensinpriset och något mer på diesel. Lätt industri, avfallssektorn och jordbrukare är också med och betalar skatten i Sverige. Förutom Sverige är det i EU bara Finland, Danmark och Slovenien som har skatten. Det svenska målet är koldioxidskatt åt alla. ... Därmed blir koldioxidskatt ett stort ämne när EU:s energiministrar och miljöministrar möts i Åre i slutet av juli under ordförandeskap av den svenske miljöministern."

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2820348

MATTIAS CARLSSON 2009-05-13        #10681
E24 om oljeprisets volatilitet. Oljeanalytikerna verkar eniga om att priset kommer att börja klättra uppåt ganska så raskt när konjunkturen väl vänder: "Oljepriset har stigit ordentligt de senaste veckorna. Både WTI och Brentoljan handlas precis under 60 dollar per fat, men svängningarna är relativt stora. I slutet av 2008 bottnade oljepriset på nära 36 dollar fatet, för att sedan under första halvan av 2009 pendla mellan 40 och 55 dollar. Men under de senaste veckorna har trenden alltså varit nästan rakt uppåt. - I huvudsak ser vi en reaktion på de ekonomiska klimatet som ljusnat lite. Det har skapat en ny optimism som vi såklart även ser på börskurserna. Nu när ekonomerna ser en stabilisering av läget så ger det avtryck om ett bättre produktionsläge framöver och priserna pressas upp, säger Thina Saltvedt, oljeanalytiker på Nordea i Norge. Nordea noterade i sin senaste konjunkturprognos att det ekonomiska läget ljusnat något och att en återhämtning ligger runt hörnet. Banken prognostiserar lätt stigande oljepriser under året, men osäkerheten är stor. Mot slutet av 2009 tror Nordea att ett fat Brentolja kostar cirka 63 dollar, och ser sedan en fortsatt uppgång till runt 80 dollar fatet vid slutet av 2010. Men på kort sikt kan priserna sjunka tillbaka tror Thina Saltvedt. - Jag tror att när det börjar trilla in lite nya svagare indikationer så kan priset vända ner igen i närtid. Vi kommer att se en korrektion, då priserna stigit ganska högt relativt snabbt. Det kommer att pendla kring 50 – 60 dollar per fat. Det är inte omöjligt att vi mot slutet av kvartalet ligger under 50. Det krävs inte så mycket just nu för att höja eller sänka priset; dåliga bolagsrapporter eller svag statistik kan ge en reaktion, säger hon."

http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_1311349.e24

DANIEL PARGMAN 2009-05-13        #10682
Som vissa andra har påpekat är priset väldigt högt nu mot bakgrund av att det råder lågkonjunktur/recession/depression. När priserna klättrade över 50 och 60 dollar/fat år 2005 betraktades detta som ett väldigt högt pris... Att det ekonomiska klimatet redan "börjat ljusna" tror jag inte ett smack på, och det är 10 gånger värre i USA än det är (har hunnit bli?) här i Sverige. Läs t.ex. artikeln nedan, "Crisis Plunges US Middle Class into Poverty". Citat från artikeln: "The Costa Mesa Motor Inn is in Orange County, an upscale area not far from Los Angeles, familiar to many TV viewers as the setting of "The O.C.," a series about the glamorous love lives of spoiled teenagers. The motel is next to an exceedingly green golf course, and a new shopping center across the street offers lattes for adults and play zones for children. But there is nothing glamorous about the Costa Mesa Motor Inn, where strict rules are posted at the entrance: no alcohol, no panhandling. A police car is parked in front of the motel. Toy cars lined up on a windowsill in room 1108 serve as a reminder of better days. "We were able to take the toy cars with us, but I had to throw most of the toys into the dumpster," says Sergio Gallardo. He rents a room at the motel, which is barely 100 square feet (10 square meters) in size and has a small kitchenette, for $870 (€670) a month. His children -- Raymon, 13, Sergio, 12, Alina, 8, Jacob, 5 and Lovely, 3 -- peer out of the dimly lit room. The Gallardos, who used to live in a large, three-bedroom apartment, have been staying at the motel since November. Sergio, 33, a powerful-looking man wearing an XXL T-shirt, once earned a good living as a construction worker, while his wife raised the children. But now he has lost his job, his wife and his car. The familys German shepherd dog had to be taken to an animal shelter, because dogs are not permitted in the motel.

http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,620754,00.html

MATTIAS CARLSSON 2009-06-25        #11265
Oljepriset har nu klättrat från 45 dollar/fat i början av året till omkring 70 dollar/fat. Detta trots att lagernivåerna är ovanligt höga och att global BNP beräknas falla med 3% i år. Det verkar onekligen som om oljehandlarna redan nu förbereder sig på att priset stiger än mer så fort efterfrågan ökar igen.

http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_1409915.e24

Logga in för att svara


Produkter

Värmeväxlare för varmvatten (2)
Standby-stoppare (1)
Belysning (1)
Energimätare (3)
El (3)
Vindandelar (2)
Varmvattensparande produkter (4)
Hybridsystem solceller/vindkraft (4)
Energikonsulter (2)
Solfångarsystem (2)
Solceller (2)
Småskalig vindkraft (33)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik