Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Godstransporter   

Svårtolkat om tunga transporter från Vägverket

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-27        #10859

I ett pressmeddelande från Vägverket den 25 maj, med rubriken "120 000 ton mindre koldioxid 2008 – allt fler sluter upp kring klimatneutrala godstransporter" kan man läsa: "Bränsleeffektivare transporter och fordon, smartare logistiklösningar och förnybara bränslen står i fokus när resultatet av KNEG – klimatneutrala transporter – presenteras på Logistik- och transportmässan i Göteborg 26-28 maj. De nya medlemmarna i KNEG presenteras, liksom deras åtaganden, och en del andra projekt som ska minska transporternas klimatpåverkan. Ett steg har tagits mot målet - halverad klimatpåverkan godstransporter på väg fram till 2020: - Nu börjar resultaten komma och det gör skillnad, säger Lars Mårtensson, ordförande i KNEG och miljöchef på Volvo Lastvagnar. Ju effektivare och mer kreativa vi är, desto större och snabbare effekter kan vi uppnå. I år presenteras 2008 års resultat: den samlade mängden utsläpp har minskat med 120 000 ton koldioxid. " När jag läser det här får jag uppfattningen att de samlade utsläppen från lastbilstrafiken minskade under 2008, och att det var tack vare insatser från transportnäringen själva. Kan det här verkligen stämma undrade jag, med tanke på hur mycket utsläppen från lastbilstrafiken har ökat de senaste decennierna. Och varför tar man inte upp lågkonjunkturen som förklaringsfaktor? Jag ringde till ett antal personer på Vägverket, och nej, det är inte så att de samlade utsläppen från lastbilstrafiken har minskat under 2008. Ökningen har dock avstannat, och utsläppen ligger på samma nivå som 2007. En delförklaring är mycket riktigt olika åtgärder som låginblandning och utbildning i snålkörning, men en viktig förklaringsfaktor är också lågkonjunkturen. När konjunkturen vänder är det högst troligt att utsläppen ökar igen. Se bifogad rapport sidan 9 (också från Vägverket) för utsläppssiffror. Jag tycker att Vägverket bör vara betydligt mer försiktiga med hur man formulerar sig när man går ut med den här typen av information. Ger inte detta pressmeddelande en känsla av att vi nu verkligen är på väg att lösa energi- och klimatproblemen från ständigt ökande lastbilstransporter?

http://www.vv.se/PageFiles/72/vagtrafikens_utslapp0903.pdf?epslanguage=sv



JOHAN ERLANDSSON 2009-05-27        #10861
Volvo, som är med i projektet, formulerar sig lite tydligare i sitt eget pressmeddelande. Där är rubriken: KNEG-samarbete om klimatneutrala godstransporter sparade 120 000 ton koldioxid Och istället för "samlade utsläpp" skriver man: "Mätningarna visar att den samlade mängden utsläpp från KNEGS medlemmar minskade med 120 000 ton CO2 under 2008."

http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se/newsmedia/koncernnyheter/NewsItemPa

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3076 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen