Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

DME vs. syntetisk diesel vs. etanol

JOHAN ERLANDSSON 2005-05-27        #553
Man kan tillverka en mängd olika typer av drivmedel av biomassa. Två som diskuteras mycket nu är dimetyleter (DME) och syntetisk diesel. Här får vi en intressant sammanfattning av läget av Magnus Karlström (från Kanehira Maruos nyhetsbrev): "DME i Sverige Efter ha lyssnat på alternativ bränsle utfrågning i riksdagen på SVT så har jag sammanställt frågan om introduktion av DME i Sverige på följande sätt. Talar för DME: 1. Relativt låga kostnader att producera DME i Sverige. 2. Två starka aktörer står bakom DME. Skogsindustrin och Volvo AB. 3. Bra LCA resultat för DME. 4. Skogsbolagen köper in den skogen de vill ha och restprodukten blir ett bränsle. Vid en jmfr med skogsbaserad etanol (och kanske för syntetisk diesel baserad på skogsråvara) så kan det bli en konkurrens om skogsråvaran mellan skogsbolagen och etanolproducerade bolag. 5. DME lämpar sig i FC, antingen direkt eller reformerad. Med DME i tanken kan Volvo köra sina tunga fordon med dieselmotorer och med DME-reformer-FC-APU (Kanehira Maruos tillägg) Talar emot DME: 1. Två viktiga aktörer vill inte ha DME, nämligen åkeriföreningen och Scania. De vill ha syntetisk diesel. 2. Syntetisk diesel är bra för att man kan blanda in den i vanlig diesel och successivt öka andelen syntetisk diesel med tiden. 3. Ett problem för åkarna är att de måste kunna tanka sitt bränsle i flera olika länder. Det talar för syntetisk diesel. Riskmoment och möjligheter för DME: 1. Det är mycket möjligt att en rätt utformad CO2-handel kan gynna skogsbolagens intresse i en DME satsning pga att det är lättare att räkna hem en investering i en DME anläggning. 2. Antagligen kommer elpriset att öka i Sverige på sikt. Hur kommer det att påverka konkurrensläget för de svenska massafabrikerna som får svartlut som restprodukt. Kommer de att finnas kvar i Sverige om 20-30 år? Magnus Karlström, PhD"



BJöRN BRYNGE 2005-05-29        #563
Lite missvisande titel... Men punkt 2 och 3 mot DME är faktiskt väldigt relevanta i den generella diskussionen angående lämpliga ersättare för bensin och diesel.

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik