Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Flyg   

Att flyga är att bajsa på sina barn

JONAS KARLSSON 2010-10-20        #15990

Nu kommer vintern och den i vanliga fall så miljömedvetna svensken drabbas av massiv minnesförlust och köper solresor. Vår självbild som ”miljöhjältar” står i skarp kontrast till den miljöhänsyn som vi ägnar vår semester. Vi sopsorterar, äter ”närproducerat”, återvinner värmeljus-aluminium och köper ”miljöbilar”. Detta är närmast religiösa handlingar som gör vår solsemester till Thailand eller Kanarieöarna skrattretande.


FN:s World Food Program rapporterade i somras att 4.7 miljoner människor i Niger behöver hjälpsändningar efter en årslång torka. I Niger går ökenutbredningen så snabbt att man kan se den med blotta ögat. Det borde vara självklart för oss att inte flyga, av ren solidaritet med föräldrarna i Niger som inte har mat till sina barn. Jag mår illa.

Jag gillar den svenska vintern. Jag tycker om när ett tjockt lager snö gör allting vitt. Om du tycker att den svenska vintern är trist, vänta bara tills vi inte har någon snö alls på vintern.

Vi svenskar är en del av den minoritet på jorden som har råd med den lyx som nöjesresandet är. Vi har dessutom tillräckligt många semesterveckor för att vi ska ha tid att resa med tåg och båt. Jag tycker att vi mer och mer påminner om den franska aristokratin innan den franska revolutionen. Vi verkar vara helt okänsliga för världens lidande när vi bara ser till våra egna bukar och nöjen. Ingen av oss har behövt hungra en dag i våra liv.

Jag kastar gärna första stenen, inte för att jag är fri från synd utan för att det som vi ägnar oss åt är ruttet. Jag är den första att medge att jag är en hycklare.




MAGNUS GUSTAFSSON 2010-10-20        #15998
Jag fick en ögonhöjare i Julas. Hade tänkt att jag skulle ge bort en klimatkompensation för en flygresa till Nya Zeeland som min syster med familj skulle göra. Det visade sig att den flygresan tur och retur gav mer utsläpp än många människor har under hela sin livstid. Galet. Känns ju ändå mer galet att det inte är någon skatt på flygbränsle.

MARIE LINDSTRöM 2010-10-22        #16017
Kan bara hålla med. Har gått över mer och mer till att resa med tåg vilket är fantastiskt, att se landsskapet ändras istället för att helt plötsligt dumpas på någon förortsflygplats. Hur som helst förstår jag varför folk gör det och jag tror det krävs väldigt mycket för att folk ska avstå från sina Thailandsveckor. Vi behöver införa skatt på flygplansbränsle och vi behöver kraftigt förbättra tågnäten och satsa på ett Europeiskt tågnätverk där det är billigt och enkelt att boka resor mellan olika länder. Så länge det är tillgängligt och så billigt som det är nu kommer ingenting få folk att sluta flyga oavsett hur många svältande afrikanska barn och döende isbjörnar de får se.

JOHAN ERLANDSSON 2010-10-22        #16018
Magnus, det måste vara människor i utvecklingsländer man jämför med då eller?

Marie, håller med. Och jag tror att det är viktigt att erkänna att det faktiskt är gött att åka till Thailand, om man bortser från miljöpåverkan. Ibland hör jag saker som "ingen blir lyckligare av att åka till Thailand varje år", och det tror jag är fel väg att gå, att tro att det ska gå att övertyga folk om att de blir lyckligare av att skaffa sig ett liv hemma. Det är klart att man kan ordna saker på andra sätt på hemmaplan så att man har mindre behov av att lämna allt, men så länge man har pengar så är det klart att det är attraktivt att åka till ett paradis ett par veckor under den mörkaste tiden på året. Det vore ju fantastiskt om vi kunde lösa att åka dit på ett hållbart sätt. Att säga att alla dessa hundratusentals människor inte har några liv och inte kan hitta på något bättre än att åka till Thailand tror jag inte är konstruktivt. Jag tror de allra flesta människor som åker till Thailand är alldeles utmärkt nöjda med sina liv.



JONAS KARLSSON 2010-10-22        #16021

Bakgrunden till texten som jag skrev är att jag i en intervju med en journalist fick frågan om vi i miljörörelsen moraliserar för mycket. Mitt ärliga svar, efter en anings eftertanke var att vi inte moraliserar alls. Texten är ett försök att moralisera, är det fel att moralisera? Jo kanske det, excesser är alltid fel men flygningar är så oerhört socialt acceptabelt idag att det är absurt.

JOHAN ERLANDSSON 2010-10-23        #16027
Miljömoral står inte högt i kurs. "Befriande fritt från pekpinnar" hör jag ofta om miljöföreläsare och -media som avstår från att ta upp de stora, obekväma omställningsfrågorna. 

Frågan är varför det är extra otillåtet att moralisera kring miljöfrågan? Vi moraliserar ju gärna om mycket annat som är dåligt för våra medmänniskor. Eller det behöver inte ens vara dåligt för medmänniskor för att vän av ordning ska vara framme och ha synpunkter.

MAGNUS GUSTAFSSON 2010-10-25        #16035

Hej!

Johan E: För en familj på tre att flyga mellan Sverige och Nya Zeeland tur och retur ger mellan 30-35 ton koldioxid utsläpp (beroende lite på vad man flyger via.). Jag tror att medelsvensken släpper ut runt 8 ton per år.  Medelkinesen ligger väl någonstans i häradet 1,5-2 ton per år. Hur som helst mycket blir det.


 


JOHAN ERLANDSSON 2010-10-25        #16037
Magnus, jag undrar lite var du har fått de siffrorna ifrån? Det går inte att räkna på Nya Zeeland hos varken SAS eller Transportstyrelsen, men en resa ToR Arlanda-Bangkok ligger på under 2 ton per person. Man kan dubbla siffrorna pga växthuseffekten från andra utsläpp än CO2, men det blir ändå väsentligt lägre än dina siffror. Varifrån har du fått dem?

JONAS KARLSSON 2010-10-25        #16039


Enligt Jonas Åkesson på KTH är utsläppen minst 1.8 gånger större, enligt Svante Axelsson i en artikel på Newsmill är de 1.7 - 5 gånger större.

 

Enligt Naturvårdsverket orsakar medelsvensson utsläpp motsvarande lite drygt 10 ton koldioxid vill jag minnas.


JOHAN ERLANDSSON 2010-10-25        #16040
Jonas, har du länken till den artikeln där Svante Axelsson säger att man kan multiplicera med en faktor upp till fem?

JONAS KARLSSON 2010-10-25        #16044

JOHAN ERLANDSSON 2010-10-25        #16045
Tackar. Tyvärr anger inte Svante någon referens till var han får sina 1,5-5 ggr ifrån.

MATTIAS CARLSSON 2010-10-25        #16046
Jag har sett estimat kring 1,5-4 i ett par olika rapporter. Dels IPCCs flygrapport från 1999, och dels i en uppföljningsrapport från 2005. Om jag minns rätt så är den "bästa gissning" de har omkring 2. Osäkerheten är dock stor, framförallt kring hur utsläpp av vattenånga från flygplansmotorerna påverkar molnbildning och hur detta i sin tur påverkar klimatet.

MAGNUS GUSTAFSSON 2010-10-26        #16056
Jag har fått dem från Tricorona, det klimatkompensationsföretag som jag tyckte verkade vara mest seriöst. http://www.tricoronagreen.se/app/organisations_airtravel.php?gj_country=uk

Jag tror att de räknar om det till ekvivalenter, så att siffran ska vara korrekt, men det kan ju vara fel. Här skriver de lite om varifrån de får datan till sina beräkningsmodeller:
http://www.tricoronagreen.se/app/page.php?gj_country=sv&p=ourprocesses

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-10        #16574
Magnus, jag har generellt svårt för klimatkompenseringsaktörer och tycker nog inte heller att det är en bra källa här då de har ett ekonomiskt intresse att ange så hög faktor som möjligt.

David Jonstad på Effekt skriver om det oemotståndliga flyget:

Och flera av de aktivister som en gång skanderade "Flygning leder till klimatkaos!" flyger numer själva på semesterresor ut i världen. De pratar kanske inte så högt om det, men ingen undkommer det allseende ögat Facebook...

http://www.effektmagasin.se/det-oemotstandliga-flyget

JEPPE D 2011-01-10        #16577
Det var en konstig kritik Johan. Du brukar väl mest kritisera när en allt för låg siffra används?

Menar du att Tricorona tar de mesta pengarna själva och klimatkompenserar bara för de verkligt och "låga" utsläppen? Hur kan det annars vara dåligt att de kör försiktighetsprincipen och använder en högre siffra vilket leder till fler vindkraftverk i kina t ex.

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-10        #16579
När det gäller vilken faktor som ska användas så är osäkerheten mycket stor. Här gällde det att få en så trovärdig siffra som möjligt, och rent källkritiskt menar jag att man bör använda en källa som inte har ekonomiska intressen av att siffran ska vara högre eller lägre.

Jag antar att Tricorona tar ut procent på inbetalda medel.

Jag ser dock på Tricoronas hemsida att de använder faktorn 2,7 i sina beräkningar, vilket ger att en Thailandsresa hamnar på under 6 ton per person ToR. Det var siffran 30-35 ton för en resa ToR Nya Zeeland som jag reagerade på.

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-10        #16581
Sorry Magnus, först nu ser jag att det är utsläppen för hela familjen du menar. Jag testade också att räkna ut på Tricoronas hemsida och fick knappt 10 ton, vilket verkar stämma med en faktor 2,7.

Notera att Transportstyrelsen och SAS räknar med en faktor 1.

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17789

Idag följde en tidning från SAS med SvD. Där får vi följa familjen Malhotra, "Familjen som alltid är bokad" och lära oss hur smidigt och kul det är med flyg och vilken marginell miljöpåverkan flyget har.

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17790

Klart grabben ska till Hollywood!

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17791

Här får vi lära oss allt om hur gott miljösamvete man får om man flyger med SAS.

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17792

Bra med ekologiskt, men vi har vetat ett tag nu att om vi inte gör något åt kött-, ost- och mejerikonsumtionen så är det ingen större idé att snacka om närproducerat.

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17793

Arvind, miljöhjälten.

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17794

Självklart väljer man att redovisa inrikes siffror när det mesta av broschyren handlar om utrikes resor. Koldioxid istället för total klimatpåverkan med multiplikationsfaktor ska det såklart vara också, samt att utelämna prognoser för hur flygandet ökar.

Och självklart är det bara att kompensera bort problemen i slutändan, så varför bry sig om utsläpp överhuvudtaget?

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17795

En världskarta för att bli inspirirad till nya flygäventyr.

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17796

Det är en självklarhet att barnen tidigt ska få lära sig detta självklara transportslag.

PONTUS ANDERSSON 2011-05-22        #17797
Är de här bilder från Sverige 2011? Man blir ju mörkrädd..
Sen är det alltid givande att lyssna till motpolens argument, fakta #3 om mindre infrastrukturbehov är ju faktiskt sant. Rutnät av vägar eller räls öppnar ju upp vildmark för potentiell exploatering och kan vara en viktig faktor i endel sammanhang.
Men faktum kvarstår, läge för regeringen att ta SAS i örat?

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-22        #17799
Japp, håller med om att de har en poäng med att påverkan från infrastrukturen är mindre. Vägar och järnväg har alla möjlig miljöpåverkan, t.ex. vatten, biologisk mångfald, buller, naturvärden som tas bort m.m. Som vanligt blir slutsatsen att vi helt enkelt inte kan öka resandet på det sätt vi håller på med.

MATTIAS CARLSSON 2011-05-22        #17801
SAS tar sitt ansvar som statligt bolag och visar hur riktig greenwash ska se ut. Ett gott föredöme...

JONAS KARLSSON 2011-05-23        #17808
Argumentet om "elektronisk biljett" måste ju vara det löjligaste i detta. Hur mycket utsläpp orsakar egentligen en pappersbiljett? Den miljövinsten måste ätas upp inom en 10-dels sekund då planet startar sina motorer. Dessutom skriver man väl ändå ut bekräftelsen på skrivaren då man bokar så det borde gå åt lika mycket papper och bläck där som om SAS skulle ha tryckt ut en pappersbiljett.

JONAS HANSSON 2011-05-27        #17843
Synd att Jordens Vänner missade SAS i sin nominering till Svenska Greenwashpriset


JOHAN ERLANDSSON 2012-02-05        #19928

Kunde inte sagt det bättre själv!

JOHAN ERLANDSSON 2012-04-04        #20372
Miljörapportens chefredaktör Claes Sjöberg slår ett slag för flyget i dagens nyhetsbrev:

"Men på längre sträckor finns inga realistiska alternativ. För att ta tåget till Rom, Barcelona, eller Frankfurt bör man helst vara pensionär, med gott om tid. Och hur reser man till New York, Shanghai eller Tokyo om man inte flyger? Därför så måste flyget arbeta med att bli långsiktigt hållbart."

Att minska eller åtminstone begränsa ökningen av flygandet verkar alltså inte vara ett alternativ för MiljöRapporten. 

ERIK SANDBLOM 2012-04-05        #20376
Tråkigt att han nämnde Frankfurt som en orealistisk tågdestination. Det går ett nattåg dagligen från Köpenhamn till Frankfurt, avgång 18.10 ankomst 06.40. Man kommer alltså fram tidigare än med flyget och kan dessutom stiga upp senare. Åker man från Stockholm kan det kännas segt (anslutande tåg avgår 12.14) men från Skåne är tåget ett minst lika bra alternativ.

LENNART JOHANSSON 2012-04-05        #20378
Realistiska alternativ på längre sträckor finns inte idag och kommer heller inte att finnas imorgon om både resenärer och myndigheter är nöjda med sakernas tillstånd. Men i övermorgon, när både oljepriser och havsnivåer är skyhöga, blir det gråt och tandagnisslan!

I Kina, där beslutsfattandet och verkställandet går till på ett annat sätt än hos oss, finns ett stort kunnande om höghastighetståg. För ett tag sedan läste jag att de har seriösa planer på  en supersnabb bana genom hela centralasien. En resa från Istanbul (anslutning till Orientexpressen) till Shanghai skulle ta 48 timmar och stickspår skulle byggas till Indien och Thailand. Om den blir verklighet i min livstid skulle jag kunna tänka mig att åka till de trakterna.

I England fanns ett företag som hette Sky Cat. De kunde bygga luftskepp som kunde flyga 200 km/h med 100 ton nyttolast och en bråkdel av ett flygplans energiförbrukning. Om sådana hade kommit i reguljär drift hade jag kunnat tänka mig en weekendtripp med både pyramider, gnuer och kanske lite Eiffeltorn på hemvägen. Men eftersom resenärerna glatt fortsätter köpa flygbiljetter och myndigheter fortsätter skattesubventionera flyget så tvingades de lägga ner verksamheten. Så jag får fortsätta tillbringa mina semestrar i Säffle.

Att tågresandet är så bökigt i Europa och så bedrövligt i Sverige beror ju på den onda spiralen av färre resande-mindre intäkter-sämre service osv. Jag vet att tågresandet har ökat på några sträckor i Sverige, men då kan ju inte infrastrukturen leva upp till förväntningarna på grund av gamla synder. Några lysande undantag finns bland Europas länder, Tyskland och Danmark till exempel, men vi skulle behöva en massiv uppryckning med upprustning och synkronisering av infrastrukturen plus stimulanser för att få till stånd en positiv spiral. Kineserna kanske kan berätta hur?

ERIK SANDBLOM 2012-04-06        #20387
Lennart, jag tycker inte tågresande i Europa är bökigt. Man kommer direkt från centrum till centrum. Från Malmö och Köpenhamn kommer man direkt till många städer utan byte, som Amsterdam, Berlin, och Frankfurt.

Haken är att man måste åka nattåg vilket många har ett attitydproblem med. Det är lite synd, för det är ganska smart att färdas i sömnen. Man kommer fram på morgonen utan att behöva stiga upp okristligt tidigt för att hinna med morgonflyget.

CONNY AXELSSON 2013-08-16        #22639
Kan man se resan som en väsentlig del av semestern, blir det annorlunda.
Svensk medelklass 'bara måste resa till medelhavet en gång per år'.
Reser man med barn, kan flyg faktiskt vara besvärligt, om det är många blöjbarn samtidigt.
Tågets gigantiska utrymmen, har en klar konkurrensfördel.
Där finns rastaruangvagnar för mat till alla. De klarar utan vidare också att leverera varmvatten till nappflaskan.
Annan förströelse, som filmvisning, bar med dansgolv, spelhall odl. kan inte vara svårt att installera i några vagnar. Numera kan man ju också ha en minibio i handbagaget och köra dvd-filmer nonstop, med 220V uttag.
Idealet vore familjekupeér, så vännerna eller familjen kunde stänga om sig, när man vill. Då stör man inte andra och blir inte heller störd.
Man kan spela familjespel, berätta historier, ha högläsning för barn, eller bara umgås i den nära kretsen.
Jag tror att tågbolagen kan få till riktigt trevliga resor genom Europa, med en liten gnutta ansträngning. Resebyråer skulle säkert kunna influera, genom deras specifika kunskaper om semestrande människor. De skall självklart också sälja resorna.
De som vill besöka platser efter resvägen, kan kliva av med sitt bagage, stanna någon tid och sen fortsätta resan, senare. Allt efter intresse och behov.
Det finns gott om övernattningsställen även längre från turistorterna, så övernattning i ex.vis Rendalen, med dagsutflykter till sevärdheter, tror jag skulle intressera många. 
Nu säljs flygresor till och från en semesterort, med en tätpackad playa och bar.
Jag tycket det är torftigt, med tanke på hur mycket man bara flugit förbi.
- Politiker säger att hela Sverige skall leva.
- Borde inte samma sak gälla för Europa ?
 
 

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2764 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen