Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Trafikverket har fel, ej färre skador efter lag om cykelhjälm

ERIK SANDBLOM 2010-11-11        #16150

Lagen om cykelhjälm för barn 2005 gjorde inget avtryck i statistiken

DN skrev igår att cykelolyckorna minskat kraftigt sedan 1990. Trafikverkets Margareta Grandin, nationell samordnare för cykelfrågor, citeras:
– Att det infördes lagtvång på att barn under 15 år måste ha hjälm har haft stor betydelse.

Men det stämmer inte. Lagen infördes 2005 och den gjorde inget avtryck i cykelskadorna enligt Trafikverkets egen analys. 

Antalet skadade cyklister har legat stabilt runt 3000 cyklister om året ända sedan 1998, trots ökande bruk av cykelhjälmar under perioden. Trafikverket skriver visserligen i rapporten att bland cyklister som skadas allvarligt i Sverige och som inte använt hjälm är huvudet den kroppsdel som skadats svårast i cirka 13 procent av fallen. Motsvarande andel bland hjälmanvändarna är endast 7 procent. 

anv?ning av cykelhj? 1988-2009


Många studier från andra länder visar samma resultat. Men som Dorothy Robinson visar i de vetenskapligt granskade tidskrifterna British Medical Journal och Accident Analysis and Prevention så finns det ett annat räknesätt som ger ett helt annat resultat. När fler cyklister bär hjälm så minskar inte andelen skador mot huvudet. I den mån de gör det så får fotgängare och bilister samma utveckling.

Glömde kolla på alkoholENs inverkan

Därför måste man titta lite närmare på den förra typen av studie, som kallas fall-kontrollstudie. Där går man till sjukhus och ser att cyklisterna med hjälm får färre huvudskador. Det finns mängder av såna studier. Men bara två av dem tog alkohol i beaktande. Och då fick man napp direkt. Nyktra cyklister är sju gånger så benägna att använda hjälm, och onyktra får fler skador mot huvudet. Därför vet man inte om det är hjälmen eller nykterheten som skyddar huvudet.

I en översikt av fall-kontrollstudier studier från sjukhus (Cochrane Review) så konstaterar man, utan att beakta alkohol, att hjälm minskar risken för skador mot skallen med drygt 80% och mot översta och mellersta ansiktet med drygt 60%.

Men hur kan en hjälm skydda mellersta ansiktet? Kan hjälmen verkligen skydda näsan? Min hypotes är alltså att en stor del av hjälmens skyddande effekt i själva verket beror på nykterhet. En nykter cyklist skyddar sig reflexmässigt och tar emot med armarna och skyddar skallen och ansiktet. Cykling och cykelkrockar sker till skillnad från motortrafiken ofta i låga hastigheter där man hinner reagera. Krockar i motortrafiken sker i 50-100 km/h vilket är så snabbt att man inte hinner reagera, inte ens reflexmässigt.

Nu har jag hållit mig till skadade och inte till omkomna. Men när det gäller omkomna är det motortrafiken som är den stora faktorn, inte hjälmar. Av 59 omkomna cyklister åren 2006-2007, dog 44 i kollisioner med motorfordon. Det visar Trafikanalys rapporter Vägtrafikskador från respektive år, figur 3.23

Källor


DN: Kraftig minskning av cykelolyckorna


Trafikverket. Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet - Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2009
avsnitten 2.2 samt 4.5

VTI. Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2009 

Cochrane Review. Helmets for preventing head and facial injuries in bicyclists

Injuries to the upper and mid facial areas are reduced 65%.

Head injuries and bicycle helmet laws. Accident Analysis & Prevention av DL Robinson juli 1996

No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets. British Medical Journal
av DL Robinson mars 2006

Road.cc: Bike helmet activist's own study finds no significant benefit in wearing one

The study, ... which analysed 200 cyclists involved in Central Texas, instead found that alcohol use was the leading significant contributory factor to head injuries.

American Journal of Emergency Medicine: Alcohol, bicycling, and head and brain injury: a study of impaired cyclists' riding patterns


American Journal of Emergency Medicine: Bicycle helmets benefits might be overestimated
DL Robinson

Psychiatric News. Bike Riding And Alcohol: A Lethal Combination
Does wearing a biking helmet protect a bicyclist from injury or death while under the influence of alcohol? The answer is, Maybe. But the study also revealed that bicyclists under the influence tend to not wear helmets. Overall, bikers with an alcohol level of less than 0.02 grams per deciliter were seven times as likely to be wearing a helmet as were those with a higher alcohol level.

Journal of the American Medical Association: Use of Alcohol as a Risk Factor for Bicycling Injury


Trafikanalys, Vägtrafikskador 2006 figur 3.23
Trafikanalys, Vägtrafikskador 2007 figur 3.23

sv.wikipedia.org/wiki/cykelhjälm

  
Se även Cyklister lever längre, även utan hjälm  



ERIK SANDBLOM 2010-11-11        #16179

Häpp, nu har Margareta Grandins kommentar tagits bort från DNs artikel. Nu har dom en annan expert, Ylva Berg, trafiksäkerhetsanalytiker vid Trafikverket. Men hjälmen släpper de inte. Nu skriver DN såhär om Ylva Berg:

Hon tror att ökad hjälmanvändning och stadsplanering för bättre cykelsäkerhet krävs för att de olyckorna med svåra skador ska kunna minska ännu mer.

DN: Kraftig minskning av cykelolyckorna


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2983 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen