Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Kultur & media   

Alla bilderna från Miljöbloggforum 2011

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-11        #17448

Så var det tredje miljöbloggforumet över, denna gång var det återigen Sven Cahling som höll i styret. Här har han Köpstopps-Anki på flaket på en Bullitt -"World's fastest cargo bike", på väg till eftersnacket på Monks.

En reflektion jag gör från detta miljöbloggforum är att jag nog har en annan syn på syftet på miljöbloggande än en del "utomstående" har. På detta miljöbloggforum, liksom på det första, var det PR-folk och journalister på plats, och deras syn på miljöbloggande verkar kretsa främst kring opinionsbildande. Att till exempel vara snabb på att kommentera politiska utspel. Och det är naturligvis en viktig roll, men jag skulle vilja säga att det skiljer sig en hel del bloggare emellan. Hos oss på Ecoprofile är det ibland inte alls opinionsbildning som är syftet med en ny tråd eller inlägg. Det kan lika gärna handla om att bygga ökad förståelse för komplexa människa-miljöproblem, eller inspiration och stöd till de som vill ställa om. Å andra sidan kanske detta också är opinionsbildning, men på lite längre sikt. Opinionsbildningen fungerar bättre om vi vet mer vad vi pratar om, och den fungerar också bättre om det är fler som blir stärkta och lyckas med sitt eget omställningsarbete.



JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17450

Men ibland vill vi förstås också vara direkt opinionsbildande, och då är det inte så dumt med några tips från Brit Stakston från JMW. Brit pratade mycket om Twingly och hur det verkligen satt fart på den svenska bloggosfären. Twingly är en IT-lösning som kopplar ihop nyheter i "gammelmedia" med bloggare, det är det som gör att man i en del tidningars nätversioner kan se vilka som har bloggat om artikeln. Brit menade att journalister hårdbevakar vad bloggarna skriver på det här sättet. Hon lyfte också fram Twitter som en viktig kanal för opinionsbildning.

Tack Brit för att vi fick vara i era lokaler och för din dragning!

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17451

Nedjma Chaouche, kommunikationschef på Rädda barnen, pratade om hur de använder sociala medier. Hon såg utmaningar i att inte hamna efter "konkurrenterna" i de sociala medierna och att våga vara mindre försiktig med sina uttalanden, att våga sticka ut.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17452

Annika Dopping berättade om sitt hållbar livsstil-projekt "Timeless Knowledge" med massajhövdingar och indianer som rådgivare. 

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17453

Anki från Köpstoppsbloggen twittrar flitigt, se taggen #mbf11.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17454

...och Eleonora ställer frågor. Theodor i bakgrunden.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17455

Saltå kvarn bjöd på förfriskningar, grattis till den PR-kuppen Brit! :-) Och tack Saltå kvarn!

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17456

Jutta Haider som forskar på miljöbloggare(!) i samspråk med Daniel Pargman från Livet efter oljan.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17457

Erik och Sanna från Asfaltblomman.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17458

Jeppe Larsen från Bonkeli funderade på hur man formulerar sig för att få med folk i omställningen.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17459

Lorentz från nya populära Supermiljöbloggen var med en stund och dryftade bl.a. frågan hur vi kan göra skillnad under Almedalsveckan.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17460

Andreas Jacobsson ordnade Bullitt-provkörning och cykel-Erik var naturligtvis på hugget.

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-10        #17461

Jonas Stenling från Jonas hållbara blog/Frivillig enkelhet på Monks.

Tack för denna gång! Bra ordnat Sven!

Nästa gång i Lund lovar Ljungberg, som denna gång stannade hemma med förkylning och rosé.

ANN-CHRISTIN GRAMMING 2011-04-11        #17466
Fina bilder!

Logga in för att svara


Produkter

Magasin (3)
Böcker (2)
Miljökonsult (1)
Återanvändande/upcycling (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3200 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik