Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Klimatfrågan    Grundsyn på hållbarhet    Godstransporter   

Transporter på omvägar

BO THORéN 2013-04-15        #22214

Ibland blir det uppenbart för mig att klimatpåverkande transporter kostar för lite. Vad är annars anledningen till att logistikföretag inte verkar anstränga sig för att få kortast möjliga transportsträcka?

Här är ett exempel: transport av ett paket från Göteborg till Kristinehamn. För en utvilad fågel är detta i bästa fall en sträcka på drygt 20 mil, för DHL blir det istället en sträcka på över 200 mil, efter en avstickare till Tyskland och Danmark...

Ibland lyfts det fram exempel på matvaror som åker kors och tvärs mellan länder, som steg i förädlingen av en produkt. Redan det kan man ha synpunkter på. Men i detta exempel är det inte en vara som förädlas på vägen, bara ett vanligt paket som skall transporteras kortaste vägen från Göteborg till Kristinehamn.





I detta fall kanske man inte kan tala om transport på villovägar, men definitivt om transport på omvägar. Med tanke på den ökande mängden e-handel är det sannolikt att denna transportföreteelse, som borde klassas som en förseelse, snarare kommer att öka än minska, med konsekvenser för vårt klimat som föjd.

Kanske att vi tillsammans kan hindra denna utveckling mot alltfler "omväga transporter" som i realiteten blir långväga. Tänk om vi, bara genom att visa tillräckligt många exempel på  omväga transporter, kan sätta press på logistikföretagen att bättra sig? Kanske en naiv tanke, men ändå...

Här är ett exempel, med DHL - finns det fler?



ERIK SANDBLOM 2013-04-15        #22223
Ja, jag tycker man borde införa kilometeravgifter för tunga lastbilar på samma sätt som i Tyskland, Schweiz och Österrike. Även lastbilsvikterna och axellasterna borde tas ner. Sverige har dubbelt så tunga lastbilar som USA har, 60 ton mot max 36 ton i USA. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastbil

En annan möjlighet är någon form av konsumentmärkning. Jag kanske inte vill skicka min kortväga försändelse med DHL om jag vet att paketet kommer köras tusentals kilometers omvägar med lastbil? Det handlar inte bara om miljöskäl. Det allmänna vägnätet ska ju finnas där även för bilister och mindre fordon. Jag tycker det är tveksamt att allmänna vägnätet ska förvandlas till fabriksgolv med många stora lastbilar.

BO THORéN 2013-04-15        #22224

I det här exemplet var förklaringen från DHL att det kundnummer som användes vid bokning av transporten berättigade till flygfrakt. Alltså flögs paketet först till Tyskland, därefter till Danmark och slutligen till Västerås, för att därifrån transporteras med lastbil till Kristinehamn. Inte helt klimatoptimalt kan man tycka... Någon tidsvinst med flygfrakten blev det sannolikt inte heller i det här fallet.
Man kan fråga sig om DHL skulle rekommendera lastbilstransport i något läge om det ger kortaste vägen, även om kundnumret berättigar till flygfrakt.
 

ERIK SANDBLOM 2013-04-15        #22225
Aha. Ja det ser man på tiderna att det måste gått med flyg.

Men jag misstänker att försändelsen hade gått lika fort med vanliga posten.

Logga in för att svara




Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2860 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen