Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från OM omställning

Grundsyn på hållbarhet   

En ny tidning har sett dagens ljus!

EVA PETTERSSON 2013-07-12        #22552

Tidningen OM

Den 1 juli släpptes den nya svenska tidningen OMomställning - en tidning som vill informera och inspirera den "lilla människan" inom oss alla, att ta ett litet steg mot ett hållbarare samhälle. 

Det 72-sidor långa provnumret innehåller många intressanta, tankvärda och inspirerande artiklar, skrivna av många olika författare. Precis som omställningen till ett hållbarare liv har många aspekter, så handlar också artiklarna om så skilda områden som ekonomi, energi, ekologi, mat, hälsa och social liv. 

Vi på tidningen OM drivs av - som så många andra - en innerlig önskar att kunna förmedla vikten av att vi behöver förändra vår livssituation i tid, så att vi, våra barn, barnbarn, barnbarnsbarn och deras kommande barn, barnbarn och barnbarnsbarn skall ha en jord som det är bra att leva på.

Det är allt för många som slår ifrån sig, orkar inte lyssna eller försvarar sig så fort ämnet omställning kommer på tal. Kommentarer som "det är ju bara överdrivet snack", "allt löser sig", "men så är det inte i Sverige", "efter en lågkonjunktur kommer det alltid en högkonjunktur och så har det alltid varit", ja till och med kommentarer att det bara är domedagsprofetior och konspirationsteorier förekommer. 

Men hur är det då? I dagens massiva mediabrus finns det stora mängder av skrämselpropaganda, likväl som bortförklaringar och försköningar. Dessa skapar tyvärr just den effekten, att vi inte vågar eller orkar ta reda på fakta bakom rubrikerna. Dagens tempo är högt uppskruvat och trycket på oss är stort, vi måste hänga med, dra vårt strå till stacken, vi upplever att vi måste mer, mer, mer... 

Inte konstigt då att vi slår ifrån oss - vi har ju fullt upp med att lösa varje dag - en dag i taget - med familj, barn, jobb, pengar, bostad, träning, vänner osv.

Men att då starta en ny tidning - är det så smart tänkt? Hur ska den nå igenom bruset med ännu mer information? Svaret är att vi vill försöka göra det på ett annorlunda sätt.

Redan idag finns det miljontals grupper och föreningar världen över som har börjat förändringen. Även i Sverige sjuder det av förändringsenergi, både i våra städer och på landsbygden!

Ändå kan vi inte sopa allvaret under mattan. Vi behöver trots allt förstå vidden av dagens situation, tillräckligt mycket för att det intellektuella tänkandet och resonerandet övergår till en personlig känsla, en känsla av hur viktigt själva livet är för människor, djur och natur. 

Därför har vi startat en tidning som kommer att blanda saklig information, även om den ibland är obehaglig, med den positiva förändringsenergi som växer sig allt starkare.

Vi på OM är övertygade om att en blandning av kunskap och inspiration, från hur andra gör och tänker, kommer att göra det lättare att ta ett steg i taget på vägen till en hållbarare värld. 




EVA PETTERSSON 2013-07-12        #22553

Logga in för att svara


Produkter

Böcker (2)
Magasin (3)
Återanvändande/upcycling (1)
Miljökonsult (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3105 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen