Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

15 % lägre bränsleförbrukning mha överskottsvärmen i bensinmotorn

JOHAN ERLANDSSON 2005-12-13        #1319
BMW fortsätter satsa på förbränningsmotorn, men säger att det dröjer hela tio år(!) innan denna lilla förbättring kan sättas i produktion. Vid det laget har vi nog en hel del spännande saker på marknaden som gör denna innovation obetydlig: "Enligt BMW kan merparten av värmen i avgaserna återanvändas. I en fyrcylindrig bensinmotor gav systemet 15 procent lägre bränsleförbrukning och samtidigt 10 kW (13 hästkrafter) högre effekt. Vridmomentet ökade också med 20 Nm. "

http://nyteknik.se/art/43770



MAGNUS BILLBERGER 2005-12-13        #1321
Tanken är god - att utnyttja en större andel av energin som finns i bränslet. I ett annat ämne fanns en länk där man kunde läsa om hur stor andel av energin i bränslet som inte "försvinner" som värme. Hittar den inte nu, men jag vill minnas att den totala verkningsgraden var mindre än 20% så den beskrivna förbättringen från BMW skulle höja denna verkningsgrad till 22-23%?

JOHAN ERLANDSSON 2008-02-10        #4400
Även Volvo Personvagnar är intresserade av ångtekniken och pratar om att den kan vara på plats 2013-2015, alltså något tidigare än vad BMW har sagt.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080131-anghybridmotor/index.xml?start=

MAGNUS JARLID 2009-03-07        #9702
Tror nog inte att det är vattenånga dock (frysrisken), utan nån variant på Organic Rankine. Det är ju Ranators specialitet; används för att producera el från industriell spillvärme. En bra skruvkompressor är en viktig komponent för ett sådant system. Verkningsgraden för bensinare är som sagt inte imponerande och det mesta går bort i avgaserna så det finns att jobba med. Dieselmotorer som är bättre lämnar mindre avgasvärme, men mer till kylaren. Ett annat koncept verkar bygga på luft (jämför Compower för elproduktion i pelletspannan): www.heat2power.net Mycket hysch-hysch där. Undrar om det funkar så bra som sägs. Lite glädjesiffror är det nog. Verkar som om detta med hybrider satt tryck på utvecklingen av motorerna igen. Batterier är dyra...

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2765 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen