|
Bil Loremo -lättviktsdiesel som drar 0,15 l/mil
2009 ska den här tyska skapelsen gå att köpa. Med låg vikt och blygsamma prestanda lyckas man få ner förbrukningen till otroliga 0,15 l/mil. http://www.loremo.com/index_en.php
Jag tar en kölapp ;-)
Fler bilder på den snåla tysken. http://www.auto-motor-und-sport.de/news/auto_und_produkte/loremo.103135.htm
Den här bilen lever mycket bra upp till de flesta av de kriterier jag har på en lämplig bil för framtiden (och som jag antytt här och där på detta forum). Har hunnit skumma igenom några av inläggen på Loremos hemsida - praktiskt att kunn tyska då. Intressant med detta forum är att en representant för Loremo är aktiv i forumet och svarar på frågor.
En innovativ lösning är att baksätespassagerare åker baklänges vilket möjliggör den extremt aerodynamiska kupén. Intressant också om drivlinan där man säger sig ha reducerat förluster väsentligt.
Det var två år sedan vi skrev i den här tråden... :-) Nu är det i alla fall 2010 som gäller för Loremon, men som en bonus ska den också komma i elversion med 15-20 mils räckvidd. http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/lang,en/
Ja, hade den funnits i bilhallen idag så vet jag var jag hade ägnat den här eftermiddagen åt. Bilbyte!
"In regular mode the E-Loremo is likely to consume 6kwh/100km, equivalent to the power value of 0.6 litres of diesel fuel."
Finns ju andra liknande projekt på gång så jag hoppas att vi snart få se något som blir tillgängligt för allmänheten.
Volkswagen har en liknande lättviktsbil på gång, ska gå att köpa 2013: Nu har tekniken att tillverka kolfiber utvecklats, och priset har kommit ner på överkomlig nivå, och därmed har Volkswagen nu beslutat att sätta den extremsnåla bilen i serieproduktion 2013. http://www.automotorsport.se/news/22118/volkswagens-1-litersbil-kommer-2013/
Loremo ska dra igång produktion under året. Den som känner sig manad kan skriva upp sig på en kölista
VW:s enlitersbil blir mer och mer intressant. I Qatar nyligen visade man upp XL1 i vilken man till skillnad från den senast visade L1 sitter i bredd. 0.9 lite ska den dra - per 100 km!
Måste vara lite tråkig här, som Mattias Carlsson brukar vara när jag skriver om någon bilteknik ;-): Räcker kanske till ett par hundra hållbara mil per år med dagens bränslemix... Om vi lyckas få ner alla andra utsläpp.
Nej du Johan (och Mattias!), där vill jag protestera. Tyska AutoBild kan skryta med att ha provkört. Jag har lyckats läsa mej till följnade synnerligen intressanta egenskaper: - Det påstås att XL1 kommer att börja säljas i liten serie redan i slutet av 2012 - Bilen är en plug-in-hybrid som klarar ca 35 km på batteridrift - Bränslesiffrorna kan kompletteras med ca 1 l/100 km vid 100 km/h och kring 2 l/100 km vid maxfart - 2013 hittar tekniken in i VW Up! och ger då ca 2 l/100 km i körcykeln Väl värt att beakta är också att det har hänt en hel del mellan den L1 som presenterades i september 2009 och nuvarande XL1. Jag anser att det finns alla anledning att hoppas på ytterligare innovationer vad gäller effektivitet. Det känns nära till hands att klä in vissa ytor med solceller till exempel. Jag tror att VW är på god väg att lyckas etablera en helt ny syn på persontransport som innebär ett jättekliv mot hållbart resande.
Det är definitivt ett stort kliv, men fortfarande är persontransportsystem som bygger på bilism, med den resulterande omfattningen på åkandet, svårt att visa hållbarheten i. Hur räknar/resonerar du att det skulle kunna hålla sig inom gränserna? Här är en artikel till från Ny Teknik, den nya folkan drar 0,2 liter/mil när batteriet är tömt: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3079310.ece Borde motsvara en elförbrukning på knappt 1 kWh/mil. EU-mix el ligger på ca. 400 g/kWh. Man kan därför hävda att bilen är en 40-grammare.
Jag menar inte att det aktuella konceptet XL1 är den slutliga lösningen. Dock bryter den ny mark inom persontransport. Jag vill påstå att vi behöver skära ner drastiskt på såväl den enskilda som det kollektiva resandet. Jag har faktiskt svårt att se hållbarhet i dagens kollektiva spårbundna system.
Glappet du talar om utgörs väl av det som du är inne på i första stycket, ett annat beteende och en annan samhällsplanering. Att åka i egen bil 1500 mil per år lär vara svårt att få hållbart innan vi har passerat några planetära gränsvärden. Hur räknar du för att det ska bli hållbart? Om XL1 är en 40-grammare och man kör den 1500 mil per år så blir det 600 kg per år. Min utgångspunkt är att vi lär spräcka hållbara nivåer med mer grundläggande mänskliga behov än bilåkande, som samhällsfunktioner och mat. Det finns helt enkelt inget utrymme över till sån lyx som egen bil för vardagstransport. Eller dagligt långpendlande med spårbunden trafik.
Jag håller med dej om att 1500 mil per år inte är särskilt hållbart utifrån den tekniska nivå vi är på idag. Jag vill snarast se XL1 och Lorema som mellanled och i ett perspektiv av dagliga resor på ett par mil - inga 1500 mil per år. Suktade idag på en Mango som var till salu för ca 35 000 kr - mitt sparkonto har börjat närma sig såpass att det börjar kännas inom räckhåll. Vad jag vill komma fram till där är att jag har en förväntning på ett fordon som befinner sig någonstans mellan en Mango och en XL1 och jag tror att det är bilbranschen som måste täppa till den luckan. Låt säga en tvåsitsig sak på under 100 kg tom vikt och med lätt eldrift.
Ja, jag vet ju att vi egentligen är överens... :-) Ett 100-kilos fordon med lågt luftmotstånd och delvis pedaldrift kan man nog köra en del med, men jag gissar att många hellre flyttar närmare sina jobb/byter jobb än pendlar utan de bekvämligheter och den säkerhet vi vant oss vid i dagens bilar. Med 40-grammare menar jag även eldrift, räknat med EU-mix på 400 g/kWh.
Ja, det där med jobben kommer nog bli ganska omvälvande förändringar. Den stora merparten av de jobb vi livnär oss på förutsätter väl riklig tillgång till billig energi och arbetskraft. Betalningsviljan oproportionerligt låg i förhållande till hur mycket vi vill ha betalt vilket resulterar i att många jobb har "outsoureats" till låglöneländer. Rimligen kommer vi i allt större utsträckning tvingas att ta tillbaka tjänster och jobb såsom produktion av livsmedel och kläder och sådan tror jag kommer behöva spridas ut mer lokalt.
Det senaste halvåret har det varit väldigt tyst från Loremo. På olika håll på webben har man kunnat läsa att Loremo-sagan tagit slut av bland annat ekonomiska skäl. Av en tillfällighet snappade jag dock idag upp ett inlägg som antyder att det kanske inte är så illa. att Loremo-ingeniörerna kommer att låta höra från sig inom snar framtid och att man har en fortsatt tro på konceptet.
Det verkar som att VW:s enlitersbil XL1 kommer i produktion. Men den blir förmodligen rätt dyr. http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120323/vw-xl1-fangad-pa-spionfilm-produktionsklar
Idag damp det ner ett mail från Loremo där man för sina intressenter förklarar att man alls inte lagt ner projektet. Man har bara av olika skäl legat lågt en tid, men man är nu reda att synas igen. Viktiga skäl till tystnaden har som tidigare antytts varit förknippade med ekonomiska förutsättningar. Den biten säger man nu att man har löst. Vidare har det varit fråga om att omsätta ett lovande utvecklingsprojekt till en marknadsmässig produkt och där finns fortfarande en del moment att gå igenom. Mailet jag fick innehåller dock en hel del skarpa påstående som gör att jag tycker det ser fortsatt intressant ut med projektet. Bland det man skriver:
Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elcyklar (49)
|