|
Markbunden kollektivtrafik Vänta aldrig mer på en spårvagn
Nu är en av olägenheterna (om man inte gillar att vänta) med spårvagnsåkande borttagna:
"Vill du veta när nästa buss eller spårvagn kommer till din hållplats i Göteborg? Wap-tjänsten "Nästa Tur" ger dig just denna information.
Du väljer en hållplats och direkt visas information om kommande avgångar - i realtid. Informationen är den samma som visas på hållplatsdisplayerna." http://www.vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=734&navigator=105&language=1
Jag trodde att det hade hänt något nytt, men det är förstås omöjligt att göra ett väntefritt spårvagnssystem. Det går tyvärr inte att trolla bort väntetider genom att göra dem observerbara.
Den enda typ av kollektivtrafik som har en chans mot bilen är spårbilar, just för att de uppfyller de viktiga kriterierna:
1. Ingen väntetid
2. Snabb resa
3. Bekväm sittplats
Så länge folk har råd att åka bil måste vi erbjuda något så bra för att få dem att sluta. Och de flesta kommer att ta sig råd även när soppan kostar 20 kr, 30 kr och till och med 40 kr. Så stora är de upplevda fördelarna.
Samtidigt delar Vinnova ut 0,5 miljoner till spårbilsforskning och 19,5 till konventionell kollektivtrafiksforskning. Vanans makt är stor.
Bengt, spårtaxi har flera nackdelar:
1. Fula banor i luften. Hur ser det ut framför Domkyrkan?
2. Buller. Lyfter du upp banan i luften på stålbalkar så låter det ännu mer än det gör idag.
3. Mycket trafik. Om alla åker i eget fordon är det mycket mer störande för omgivningen. En spårvagn har 80 sittplatser, motsvarar alltså 80 små individuella spårbilar som klapprar fram i luften!
4. Dyrt. Lika dyrt som spårväg men lika liten kapacitet som bilar.
Dessutom finns redan ett transportmedel som är lika snabbt och flexibelt som bilen, men ändå miljövänligt och tyst: cykeln. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer, vilket tar 15-20 minuter att cykla. En tredjedel av jobbpendlingen i Köpenhamn sker med cykel, och det ska ökas till 50% år 2015. Det kan vi göra i Sverige också.
Spårtaxi kan kanske fylla en uppgift i områden där buller kanske inte spelar så stor roll, som till exempel flygplatser.
![]() Här ser man hur snabb cykeln är i Stockholm jämfört med konkurrenterna. http://www.ntf.se/Stockholm/pdf/Karta%2030%20minuter.pdf
Det slår mig att denna karta blir ännu grönare och cykligare om man räknar med att man cyklar till tåget. Man kan t ex cykla tio minuter (tre kilometer) till Huddinge station. Då har man fem minuter på sig att hinna med tåget, och sen tar tåget 15 minuter in till centralen. Totalt 30 minuter.
Huddinge är den blupp som ligger norr om Flemingsbergs-bluppen på kartan, så cykel plus tåg ger stor täckning på kort tid. Tågen går varje kvart.
Man kan ju cykla till bussen också, men i allmänhet är cykel snabbare än allt förutom tåg, så snabbaste kombinationsresan är cykel plus tåg.
![]()
Erik, mycket intressant karta över hur långt man kommer i Stockholm på 30 min!
På den tiden jag cyklade mellan Gamla stan och universitetet, gick det fortare än att åka kollektivt trots goda kommunikationer. Dessutom slapp jag den förfärliga trängseln i morgonrusningen när både studenter till universitetet och till KTH slogs om utrymmet.
Vet man bra cykelvägar, kan man kanske komma ännu längre på 30 min än vad kartan visar. Men framför allt blir cyklandet trevligare och man minskar risken för olyckor. Därför vill jag tipsa om en cykelkarta (framtagen av Svenska Cykelsällskapet) som blivit min vän. Ni som cyklar på andra håll i landet kan kolla in länken om det finns kartor över ert område också. Klicka på Senaste nytt under Cykelkartor i menyn. http://www.svenska-cykelsallskapet.se/
För den som föredrar en digital variant på nätet så hittade jag just en på Stockholms stads hemsida. Välj Cykelkarta i rullmenyn längst upp på sidan. http://www.map.stockholm.se/kartago/kartago_fr_sth.html
Mycket intressant karta! Finns motsvarande karta för Göteborg?
Menar du den tryckta kartan eller den på nätet?
Jag är inte riktigt rätt kvinna att svara på denna fråga eftersom jag är en 08, men under länken för den tryckta finner du en över StorGöteborg som jag förmodar är likadant utformad som den för Stockholm. När det gäller nätversionen kan jag bara hänvisa till tråden Cykelstaden Göteborg 2014 där jag sett ett inlägg om ett verktyg för att planera cykelresan.
Fördelen med Stockholmskartorna är inte bara att de visar lämplig sträcka, utan jag har också stor nytta av den vid vägkorsningar där cykeln (i motsats till bilarna) måste ta en annorlunda tur runt för att komma över. De föreslagna vägarna har inte alltid cykelbana, men är ändå det bästa valet för cyklisten. http://www.ecoprofile.se/910_44_Cykelstaden_Goteborg_2014.htm#3494
![]() Det blev visst en hel del cykelsnack i spårvagnstråden ;-)
Fyra av fem spårvagnar avgår i tid
I spårvagnstrafiken syns nu tydliga resultat av de förbättringar som har gjorts. Prioritet vid signaler är en av åtgärderna. Även den slopade försäljningen av enkelbiljetter på spårvagnarna har gett positiva mätbara effekter i statistiken för punktligheten, som ligger på drygt 80 % för årets första fyra månader. Det är en förbättring med cirka 10 procentenheter sedan arbetet startade 2006.
http://www.vasttrafik.se/sv/Aktuellt/press/Sparvagnstrafikens-punktlighet/ Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Cyklar (6) Trikar (16) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|