Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

El från vindkraft är framtidens drivmedel

MIKAEL JOHANSSON 2006-12-19        #2022
Jag undrar om det är fler som kan tänka sig att köra sin bil på el från vindkraft? Bilen kan då vara en multifuel plug-in hybrid eller en ren elbil.



MAGNUS BILLBERGER 2006-12-22        #2023
Mikael, varför så hårt fokuserad på vindkraft? Har du sett TWIKE som jag uppmärksammade tidigare i år? I teorin skulle man kunna smälla upp lite solpaneler på taket och vara självförsörjande på fordonsenergi på årsbasis.

MIKAEL JOHANSSON 2006-12-23        #2027
Det är mer lönsamt att producera el från vindkraft än från solceller. Sådant måste man beakta även om solceller är intressanta i sig. Sedan så tror jag att befolkningen kommer att gilla att köra sin bil på el från vindkraft. Alla människor ser ju numera att vindkraft är en energikälla att räkna med.

MIKAEL JOHANSSON 2006-12-31        #2035

Ladda din bil med 70 kWh el på under 10 minuter. Så avancerade batterier finns redan från bl.a. Altairnano. Det pågår en febril aktivitet bland mängder av batteritillverkare i världen med att ta fram batterier för elbilar och multifuel plug-in hybridbilar. När det blir lika enkelt att ladda batteriet på bensinmacken som att tanka bensin eller diesel, då sker en revolution inom bilindustrin. Brytpunkten sker antagligen runt år 2010 när man byggt upp en kapacitet för massproduktion av sådana batterier. Det ser även ut som att bränslecellen kommer att konkureras ut av den tekniken. Man undviker rovdrift av biomassa i världen eftersom man kan nyttja en ny resurs i form av vinden för produktion av drivmedel. Man får dessutom mycket högre verkningsgrad än med bränsleceller. Länk: http://www.phoenixmotorcars.com/

http://www.greencarcongress.com/batteries/index.html

MAGNUS BILLBERGER 2007-01-02        #2042
Mikael, är vindkraftsel alltid mer lönsam att producera? Under http://www.ecoprofile.se/2400_177_Stora_mojligheter_for_vindkraften.htm diskussion framkom att det finns platser med mer eller mindre gynnsamma förhållande för vindkraften samt att den totala potentialen ändå begränsad. En elbil som körs 2000 mil/år torde klara sig på ca 5 MWh vilket är rimligt att producera med solceller på ett villatak till en investering på ca 200 000 kr. Borde det inte vara ännu mer attraktivt att köra på hemmagjord el?

MIKAEL JOHANSSON 2007-01-02        #2043
Vindkraft är idag en mogen industri och en av de snabbast växande industrierna i världen. Som du säker känner till så är det på gång väldigt stora satsningar i Sverige. För att få en dimension om hur stora satsningarna börjar bli så kan du läsa i Dagens Industris papperstidning den 30 december på sidan 20. Jag citerar: "Tyskägda Svewind planerar för ett jätteprojekt i Markbygden i Piteå kommun. Där ska 30 miljarder kronor investeras i 500 vindkraftverk som ska producera lika mycket el som ett kärnkraftverk och ge jobb åt 1000 personer." Själv bor jag i närheten av ett Vestas V52 på 850 kW. En årsproduktion på ca. 1600 MWh. En investering på ca. 7 milj. kr. En avskrivningstid på 10 år och en beräknad livslängd på 20 år. I verkligheten så tror jag att vindkraftsägaren, med dagens elpriser, skriver av det på ca. 7 år. Jag vill inte räkna och jämföra siffror men du kan säkert göra det själv. Om en personbil drar 5 MWh/år så kan det vindkraftverket försörja 320 plug-in bilar. Du kan säkert även räkna ut hur många plug-in bilar som vindkraftsparken i Piteå kan förse med elektriskt drivmedel. Men jag vill inte för det döma ut solceller. Jag tror du har helt rätt i att det finns en form av stolthet i att kunna producera sitt eget drivmedel på taket på villan. Det kan få många att göra sådana investeringar även om de får en avskrivningstid på 20 eller 30 år. Det är visst på gång storskalig produktion av tunnfilmssolceller och då kanske man får en rätt låg investeringskostnad per installerad kW. När du ser de stora pojkarna satsa på solceller i samma skala som de gör på vindkraft, då är det nog dags även för dig och mig med.

MIKAEL JOHANSSON 2007-01-13        #2068
När världens länder ska börja ersätta fossila bränslen med förnyelsebar biomassa så finns det en mycket stor risk för rovdrift. Vad händer när de multinationella energibolagen börjar dammsuga planeten på biomassa för drivmedelsproduktion? Sedan så vet vi ju hur det går till när något blir eftertraktat. De som inte har råd att köpa - de stjäl. Vi kan få en situation där organiserad brottslighet stjäl all möjlig vedråvara för att sälja på svarta börsen. Ungefär som det nu går till med metaller som t.ex. koppar. Kanske kommer det inte att ske i Sverige men förmodligen i många andra länder. Tänk på att vi är där om 10 - 20 år. Därför så är det klokt att planera energisystem så att fordon drivs med el från vindkraft.

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-28        #3750
Ledarredaktionen på GP tycker att vi ska köra plugin-hybrider och elbilar på kärnkraft, och ser inget problem med en ökad elkonsumtion i världen så länge den är klimatneutral.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=385358

ERIK SANDBLOM 2007-11-28        #3751
GP skriver "De första generationernas elhybrider rullar redan på Göteborgs gator och de blir snabbt fler." Ja, de kallas spårvagnar. Men allvarligt. Elbilar löser inte städernas trafikproblem, snarare tvärtom, eftersom miljöbilar parkerar gratis och slipper trängselskatt. Problemet blir än värre om utvecklingen leder till att el blir billigare än bensin som drivmedel för bilar. Vad kostar det att driva en bil med el, givet att batterifrågan löses? Marginalkostnaden alltså. Energiskatt och koldioxidskatt fungerar idag mycket som trafikreglerare, genom att det blir billigare för folk att åka kollektivt, gå eller cykla. Vad gör vi om bilparken i framtiden går på förnyelsebar el? Förnyelsebart är tyvärr inte lika med hållbart i det här fallet, eftersom stora motorvägar och parkeringsytor spränger våra städer och förlänger avstånden.

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-28        #3756
Titta på Uppdrag Granskning ikväll kl. 20.00. Det är inte helt rätt att säga att kärnkraft är klimatneutral som man gör i GP:s artikel. Uranbrytningen och anrikningen kräver en hel del energi. Dessutom så är den rätt så miljöpåverkande. De som förespråkar kärnkraft och talar om ANSVAR bör se till att vi svenskar verkligen tar vårt ansvar och bryter vårt uran i SVERIGE. Erik, kanske bör stadsbor åka kollektivt eftersom trängseln där är stor medan landsbygdsborna kan åka i plug-in bilar där trängseln är mindre. På landet så är det dessutom enkelt att sätta upp en liten snurra som laddar plug-in bilen.

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-18        #5889

Här har vi ett exempel på någon som tar kombinationen vindkraft och elbil på allvar. Vindkraftverket kan köpas ihop med bilen och bilen är tillverkad av samma kompositmaterial som vindkraftverket!

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article371860.ece

MIKAEL JOHANSSON 2008-06-18        #5895
Johan skicka detta till DN och AMS. Av deras debatt så har vi förstått att de lever i stenåldern. Klart att vi ska ha elbilar i framtiden. Och istället för att stoppa svältande barns limpor i tanken så laddar vi bilen med el från vindkraft och solkraft.

ROBERT ENGLISH 2008-06-19        #5901
Intressant lösning, gör ditt eget drivmedel! Men tyvärr kommer detta att drabbas av samma kritik som små miljöbilar: den har inte 5 stjärnor i Euro-NCAP!!! Inga säkerhetsbälten, ingen antisladd, inget rullskydd (störtbåge sa vi en gång i tiden), obefintliga krockzoner, inga krockkuddar, etc... Och så praktisk i svenskt vinterklimat...javisst ja det löser ju klimatförändringarna.

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-19        #5903
Jo, Linköpingsbilarna får väl ses som en konceptidé, det är studenter som har byggt bilarna. Men det visar ändå i praktiken att det går att till rimlig kostnad ordna sin egen energiförsörjning till det egna motoriserade fordonet. Det borde vara mycket tilltalande för de som bor lite lantligt till och har gott om plats att smälla upp solceller och vindkraftverk. Ja, man behöver ju iofs inte ens bygga sitt eget vindkraftverk, det är ju bara att köpa vindkraftsel från någon annan om man hellre vill det. Protesterna mot att bensinstationer läggs ned i glesbygden blir bara en kort parentes.

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-19        #5913
Lars Leijonborg tycker likt GP att vi ska köra elbilar på kärnkraft, om jag läser mellan raderna. Men det är såklart bra att han vill underlätta för övergången till elbilar.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.168951

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-13        #8566
Här är en intressant artikel som väger ihop alla möjliga olika miljöaspekter och kommer fram till att just vindkraft och batteri är miljöbästa alternativa energilösningen för bilar. Kärnkraft och batteri får dåligt resultat och allra sist kommer etanol. Det ges även en del förslag om hur produktionsvariationen hos förnybar el kan hanteras. Känns som den här artikeln kommer att bli refererad en hel del!

http://www.greencarcongress.com/2008/12/study-concludes.html

ERIK LANGE 2009-01-12        #8805
Jag håller fullständigt med att vindkraft är framtidens drivmedel för våra fordon, den stora fördelen med att vi kombinerar elfordon med vindkraft är ju det att alla fordon som står på laddning också lagrar och jämnar ut en evenuell ryckig el-produktion, tänk bara hur stor del av dygnet bilen hos en vanlig familj används? vi kör hela 3000 mil per år, men ändå står bilen parkerad 21 timmar per dygn! hade man då en elbil så kunde den stått och laddat när det finns överskott av el, men även laddat ur vid underskott. rent tekniskt är det säkert inga problem, kanske måste man tala om för laddaren vilken tid man ska ha bilen, så den inte råkar vara tömd vid tillfället. Hela sveriges bilpark skulle bli ett enormt lagringsbatteri för vind, sol, vågkraft mm, Helt fantastiskt! kritikerna som säjer att: "elbilar skulle överbelasta elnätet så det skulle kräva massor av kol-el" och att: "vindkraft är opålitligt då det inte skulle gå att ladda elbilar om det inte blåser" Dom skulle få en knäpp på näsan som heter duga! Enligt vattenfall kan 5000 elbilar köras 1000mil vardera på ett 3Mw vindkraftverk som kan få plats på mindre en en hektar, investeringskostnad totalt ca 30 miljoner livslängd 20 år! det blir en investering på endast 300kr per bil och år! Inget annat bränslealternativ kan ens komma i närheten av eldriftens effektivitet!

http://www.sr.se:80/cgi-bin/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2495418

JOHAN ERLANDSSON 2009-02-16        #9447
Ny Teknik sammanfattar Mark Jacobssons resultat (se två inlägg upp). Elbilar på vind och sol ger minst sammanlagd miljöpåverkan, om vi nu ska åka bil.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article515980.ece

THEODOR ADOLFSSON 2009-02-16        #9448

Kommunism är stöld.

Johan Erlandsson: Det är klart att vi ska åka bil. Är du en kommunist, eller?

JOHAN ERLANDSSON 2009-02-17        #9461
Nu hängde jag inte med riktigt ska jag erkänna...

Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik