Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

En vision om elbilar och bränslecellsbilar

JOHAN ERLANDSSON 2007-02-13        #2146

Jag har funderat lite på hur det rent praktiskt kan fungera om många börjar köra elbil. Så länge man åker i stan eller pendlar till jobbet är det inga märkvärdigheter, då räcker det med att ladda bilen hemma och på jobbet där den är parkerad. Men om man vill åka lite längre? De rena elbilarna verkar ju ha begränsad räckvidd ett tag till i alla fall, runt 10 mil verkar den nya generationens snabbladdade elbilar ligga på. En slutsats kan vara att räckvidden inte är något jätteproblem eftersom helt plötsligt vem som helst kan sätta upp en mack! Allt som behövs är ett laddaggregat som klarar hyfsad strömstyrka och ett tillhörande elabonnemang. Oves mos i Partille och alla andra korvkiosker, kebabställen, hamburgerbarer, pizzerior, kiosker och affärer och varför inte privatpersoner kan enkelt sätta upp en "mack" och tjäna en hacka på att sälja växthusgasfri el. Möjlighet att ladda bilen kommer förmodligen alltså inte att saknas. Och skulle man ändå få tomt batteri borde det inte vara omöjligt att ladda bilen med hjälp av medbilister med mer kräm kvar i batteriet. De som verkligen behöver/vill kunna köra långa sträckor utan att ladda väljer att köpa en bil som utöver batterier även har bränslecell och vätgastank. Mer komplicerad teknik och dyrare, men med något större frihet. Jag kanske är tjatig, men med denna insikt undrar man i sitt stilla sinne över alla dyra satsningar på nya flytande bränslen som bara kan användas i den antika och vansinnigt ineffektiva explosionsmotorn. Även plugin-hybriden förefaller ineffektiv, onödigt komplicerad och dyr jämfört med den rena elbilen. På bilden Subaru R1e, en ren elbil som kan snabbladdas och just nu rullar som testfordon på Tokyos gator.



TORBJöRN TOFTGåRD 2007-02-16        #2156

I Sverige går det trögt för elbilen. Hade själv under ett par år en Renault Clio Electrique för dagliga transporter till och från jobbet. Urladdade batterier var inget stort problem - det gick utmärkt att tigga ström från närmaste bensinstation. Kruxet var bara att det inte fanns någon verkstad i närheten som kunde serva bilen. Det tvingade mig till slut att ge upp och sälja. I Norge har man en helt annan och mer positiv syn på elbilen. Man har en egen produkt i form av lilla tuffa Kewet (bilden). Och konkurrenten Think, som håller på att resa sig igen efter några svåra år. Med elbil i Oslo susar man förbi köerna eftersom man får köra i buss/taxifilen. Och allmänna laddningsställen finns lite varstans. Där har vi lite att lära från vännerna på andra sidan kölen. Miljövänlig? Ja, om elen framställs på ett miljövänligt sätt. Det har vi teknik för, enklare än pluginhybrider.

JOHAN ERLANDSSON 2007-02-18        #2160
Hur lång tid tog det att ladda din Clio på bensinstationen? Ja, det borde ju kunna finnas en del Think och Kewet på gatorna i svenska storstäder, särskilt med tanke på hur många Smart som redan rullar. Någon storstadsverkstad borde väl vara framåt nog att de kunde lära sig serva elbilar. Det skulle vara det här med design som hindrade då... Om Keweten och Thinken bara såg lite coolare ut skulle de nog kunna slå blixtsnabbt, särskilt i dessa upplysta tider.

TORBJöRN TOFTGåRD 2007-02-19        #2164

Med mina 18 nickel-kadmiumbatterier tog det 6 timmar att ladda fullt. Bensinstationen utnyttjade jag de gånger jag hade planerat fel och inte kunde komma hem från Söderköping - bor en mil utanför stan. Laddning för en mils körning tog ungefär en timma. Lyckligtvis finns det bättre grejor på gång i batteriväg. Den dag man laddar batterierna lika fort som man i dag fyller bensin, blir det i princip bättre att använda oljan eller biomassan till att framställa el i kraftvärmeverk och driva bilarna med el. Bilden visar en Think City.

TORBJöRN TOFTGåRD 2007-02-20        #2174

Enligt Jan Johanson, Ecomitech AB / ZEEnergy Network, har man nu börjat leverera elbilar med litiumbatterier kommersiellt. Bilarna kommer från Kaliforniaföretaget AC Propulsion och det första exemplaret gick till Tom Hanks... De sätter in en elmotor och ett litiumbatteri på 35 kWh i bilar av modellen Scion xB (som ägs av Toyota). Med fulladdade batterier kan man köra 240 km.

www.zeenergy.net

JOHAN ERLANDSSON 2007-02-20        #2175
Ja, jag tror att även Tesla Roadster kan köpas i Kalifornien nu. Båda bilarna har dock den "gamla" sortens li-jonbatterier som inte kan snabbladdas. Bifogar en artikel med några uttalanden från Tom Hanks. Tyvärr nämner han inte något om vilken sorts el han laddar bilen med. Det är ju ingen idé att hurra över att man inte använder bensin om det är kolkondensel man laddar med.

http://www.evworld.com/view.cfm?page=news&newsid=14338&url=

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik