Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Tågbolagen gör en Star Alliance -Railteam

JOHAN ERLANDSSON 2007-04-24        #2449

Jag har tidigare uttryckt att det borde finnas en stor potential att förbättra järnvägstrafiken i Europa. Idag såg jag en glädjande nyhet -flera europeiska tågbolag startar nu samarbete, Railteam, liknande de som finns inom flyget. Enklare tågbokningar och tågbyten, bättre service och bonussystem utlovas finnas på plats år 2009.

http://trainblog.com/2007/01/the-railteam-alliance/



ELEONORA HORN 2007-04-24        #2450
Det är verkligen en glädjande nyhet! Sedan SJ tog bort möjligheten att köpa utländska tågbiljetter för några år sedan har det blivit ännu svårare. Med sådana initiativ som gör tågresandet betydligt enklare ökar verkligen sannolikheten att fler tar tåget. Hoppas fler länder går med i samarbetet.

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-04        #2706
Och tydligen har de som mål att utmana lågprisflyget, mycket bra!

http://www.nyteknik.se/art/51432

ERIK SANDBLOM 2007-07-20        #2754
Glöm inte att mycket av detta finns redan idag. SJ kan fixa biljetter till vilket tåg som helst i Europa, inklusive anslutningar. Man måste köpa biljetten av en riktig människa över disk eller per telefon, men det funkar och personalen är kunnig och hjälpsam. Grundregeln är att resenär med genomgående biljett har komma-fram-garanti. En del snobbiga snabbtåg har "globalpris" och då kanske någon påstår att man inte får åka med nästa tåg om anslutande tåg är sent, men om jag har genomgående biljett skulle jag nog inte acceptera det. Förhoppningsvis försvinner nu snobbreglerna i och med att Railteam bildas. Om man tar ett riktigt tågland som Tyskland så består friheten i tågåkandet i att man på normalbiljett kan åka med vilket tåg som helst, även om det är snabbtåg. Normalbiljetterna gäller inte ett visst tåg. Byten i Tyskland sker ofta snabbt på samma perrong. För att riktigt exploatera snabbtågen måste man driva verksamheten som just tåg, det vill säga inga knöliga säkerhetskontroller, krångliga biljetter och kilometerlånga terminalpromenader vid byte. Kort sagt kan man säga att tågbolagen måste efterlikna bilens frihet lika mycket som flygens snabbhet. Här hemma tycker jag SJs justnu-priser är såpass humana att jag kostar på mig att köpa en ny biljett vid de få tillfällen jag bestämmer mig att åka med en annan avgång. Men samma frihet som i Tyskland är det inte.

BENGT GUSTAFSSON 2007-10-30        #3419
Tänk om man kunde få en komma-fram garanti på kombinationsresor tåg-flyg, det skulle verkligen kapa resandet på korta flyglinjer. Om man åker från t ex Linköping till "världen" så är det i princip flyg hela vägen som gäller, eller möjligen bil till Arlanda. Tågen med sina 20% förseningar och ingen gratis ombokning av missade flyg är inget alternativ. Men nu har jag redan nämnt de två anledningarna till att detta inte kommer att ske: 1. Det blir för dyrt för SJ att bekosta alla dessa ombokningar av flyg så länge man har så dålig tidshållning. 2. Flygbolagen släpper inte in tågresor i sina garantipaket eftersom det kommer att minska flygresandet...

ERIK SANDBLOM 2007-10-31        #3421

Bengt, man ska ju vara på flygplatsen en eller två timmar i förväg, och då spelar det ingen roll om tåget är några minuter sent. Sen är det tio procent av tågen som är sena, inte 20, och med det menas mer än fem minuter sent till slutstation.

ERIK SANDBLOM 2007-10-31        #3422

Bara tre procent av tågen är 15 minuter sena eller mer. Så om man missar flyget på grund av tåget så är det troligen den egna planeringen som brister, inte tågets tidhållning.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=1205

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-21        #4186
Christer Ljungberg skriver om hur man kan åka tåg till London och om svårigheten att boka en sån biljett. Hoppas SJ rycker upp sig och att det kommer bli förbättringar med Railteam!

http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2008/01/jag-skulle-kunnat-ta-tget.html

ERIK SANDBLOM 2009-11-28        #13065
BBC: Euro train booking system shelved Railteam-projektet läggs ner. Systemet skulle blivit för komplicerat och dyrt. Det går fortfarande att boka genomgående resor från vart och ett av de ingående bolagen, men resan delas upp på flera biljetter. Svenska media har rapporterat om hur SJs bokning inte har tillgång till alla rabatterna i alla länder, och att man som resenär därför ibland kommer undan billigare genom att göra det själv. Då pusslar man ihop sin utlandsresa genom att köpa biljetter direkt från de olika operatörerna. Personligen ser jag gärna att man rensar i rabattfloran och går mot ett system liknande SJs där det blir billigare ju längre i förväg man bokar, beroende på bokningsläget. Det blir så mycket enklare då. Även i Frankrike tillämpas detta delvis genom IDTGV, se länk nedan.

http://www.idtgv.com/en/aide/the-idtgv-concept/what-are-idtgv-and-idnight#7

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-12        #17715
Nu blir det EU-direktiv på att det ska bli lätt att boka tågbiljetter när man ska resa i Europa:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3171943.ece

ERIK SANDBLOM 2012-12-03        #21521
Lättare utlandsbokningar med SJ - IDG.se
SJ kopplar sitt bokningssystem till flygets Amadeus. 2014 är det tänkt att konsumenter ska kunna genomföra bokningar via de nya kanalerna. Ännu saknas några viktiga tågbolag i grannländerna, som norska NSB och danska DSB.

I nuläget verkar det främst vara utländska flygresenärer som berörs. Man kommer kunna boka ett flyg till Arlanda med tåganslutning till Norrköping eller Uppsala, utan att behöva hoppa mellan olika försäljningsplatser.

JOHAN ERLANDSSON 2012-12-18        #21630
Fördelen som jag förstod det är att det blir lättare för resebyråer att boka tågresor?

ERIK SANDBLOM 2012-12-18        #21632
Jo men en del "resebyråer" är mest bara hemsidor på nätet med reseplanerare, t ex Mr Jet. Om jag söker på Toronto-Köln så är en av förbindelserna flyg till Frankfurt och sen tåg till Köln. Jag vet inte om DB är anslutet till Amadeus, men tågdelen står som Lufthansa och DB som operatör.

JOHAN ERLANDSSON 2014-01-15        #22980
Spännande nyhet för att få smidigare tågbokning i Europa: loco2.com

Jag gjorde ett snabbt test på Göteborg-Nijmegen, men det funkade tyvärr inte.

ERIK SANDBLOM 2014-01-16        #22982
Hm, det verkar vara de gamla bolagens tjänster i ny förpackning.

Bästa tjänsten för europatåg verkar vara tyska DB, och sen klickar man på svenska flaggan uppe till höger. Då hittar man billiga resor mellan Sverige och Tyskland, Europa-Spezial. Stockholm-Hamburg för €69, Göteborg-Köln €109.

Från Sverige till Tyskland med Europa-Spezial

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Elmotorcyklar (1)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3211 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik