|
Bil Rykte: Smart som elbil
Auto Motor & Sport skriver om att Smart kommer lansera en rad spännande framdrivningsalternativ, bland annat eldrift. I vanliga fall brukar sådana här nyheter kunna återfinnas lite överallt på nätet, men inte denna gång. Varifrån har AMT fått informationen tro?
Det är iofs ingen överkvalificerad gissning att Smart någon gång kommer med eldrift, men de anger lite tekniska data också: 1,2 kWh/mil, 11,5 mils räckvidd och åtta timmars laddtid för 100 % laddat batteri. När den kommer uppges dock tyvärr ej. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=55430
Nu hittade jag ändå något mer om detta. Det verkar som om Smart bara har visat på möjligheterna snarare än att sagt något om att de kommer lansera en bil med eldrift. Smart har i samarbete med en tredjepartstillverkare (Zytek) tydligen konverterat några Smart som nu kör i Storbritannien. Zebrabatterier används.
Måste säga att AMS som annars brukar skriva helt OK artiklar i detta fall var lite luddiga. http://www.greencarcongress.com/2006/07/daimlerchrysler.html
Bilen ska kunna köpas 2010 med tekniska specifikationer enligt ovan. Jag undrar varför det ska ta så lång tid, allt är väl redan testat och klart? http://www.greencarcongress.com/2007/11/daimler-to-begi.html
Som du skriver så använder Smart Zebra batterier för sin 100 bilar stora testflotta i Storbrittanien. Enligt rykten (andrichrose) så kommer MES DEA inte att bygga ut sin tillverkning av den (gamla) batteritypen. Man har bl.a. nekat Think större leveransvolymer. Därför så är det nog troligt att Smart ED kommer att förses med moderna Li-jon batterier när den slutligen når ut till bilhandlarna. Men själva elbilskonceptet går säkert alldeles utmärkt att testa med de billigare Zebra batterierna.
Ja, man kan verkligen undra varför det tar sådan tid innan vi får volymtillverkning av elbilar. GM kör just nu cykliska tester på de första Li-jon batteripaket som de just fått från LG Chemicals. Så svaret ligger nog någonstans där. De stora biltillverkarna världen över kör just nu cykliska tester på många fabrikat av Li-jon batterier under olika förhållanden för att kunna programmera bilens styrenhet så att batterierna laddas/urladdas på rätt sätt för att få maximal livslängd och säkerhet. Och denna procedur går antagligen inte att göra hur snabbt som helst. Därför så vågar batteritillverkarna antagligen inte investera i volymproduktion förrän de stora biltillverkarna har godkännt deras batterirecept.
Min känsla är ändå att korken håller på att gå ur flaskan så att vi får en ordentlig ketchupeffekt på elbilsmarknaden någonstans runt år 2011.
På länken nedan så kan man läsa om GM:s pågående batteritester. Rätt så intressant läsning.
http://www.autobloggreen.com/2007/11/16/autobloggreen-qanda-denise-gray-tal
Enligt en artikel i AutoblogGreen så kommer de första bilarna av Daimlers testflotta av 100 Smart ED att förses med NiMH-batterier.
Man skriver även att tester kommer att utföras i två andra länder. Vilka länder är det? Någon som vet?
http://www.www.autobloggreen.com/2007/11/25/field-testing-of-electric-smart
London är en av de städer där de ska testas (kan vara från gröna bilisters hemsida, har glömt vard jag såg det), de har som bekant strikta regler på utsläppsnivåer och trängselskatt. Kan tänka mig att Paris är ett annat alternativ, fransmännen har ju ett nyvaknat miljöintresse och erfarenhet av elbilar sedan tidigare.
Nu vill Daimler förse Smart-bilarna med energi från vindkraftverk. Intressant. I USA så är man mer intresserad av solceller när det gäller att ladda sina elbilar hemma.
http://www.autobloggreen.com/2007/12/05/mercedes-benz-uk-adds-wind-power-fo
Elbilen Smart ED kan komma att serieproduceras
Nästa år så kommer Smart-elbilarna att testas med litiumbatterier. Om testerna går bra så väntas det komma ett snabbt beslut om serieproduktion, enligt artikeln i Green Car Congress.
http://www.greencarcongress.com/2008/04/electric-smart.html#more
Lyxig elbil från Mercedes 2010
Daimlers VD, Dieter Zetsche, har bekräftat att man strävar efter att lansera en "high-class" EV år 2010. Det är alltså en större elbil än Smart ED.
Kanske räds man konkurrensen med Tesla, Fisker, Lightning, Venturi och Volvo ReCharge inom segmentet framtida lyxbilar. Och mitt vad det är så dyker det upp en Lexus EV som tar över den marknaden. Det gäller att hänga med för att överleva som biltillverkare.
http://www.autobloggreen.com/2008/06/20/mercedes-luxury-electric-vehicle-no
Mercedes fossilbränslefria år 2015
Inledningsvis så kan man tycka att det är ett mycket djärvt mål som Daimler sätter upp men fullt så häpnadsväckande är det faktiskt inte rent tekniskt. Nästan alla biltillverkare har motorer som kan gå på etanol och biodiesel. Nästan alla biltillverkare har någon form av elbil eller vätsgasbil i sin kommande portfölj.
Det som jag mest imponeras av är att Daimler tar ledningen bara just genom uttalandet om att bli fossilbränslefria år 2015. Alla andra biltillverkare kommer att känna pressen att följa med på tåget. Racet bort från oljan har startat på allvar. Nu gäller det bara att kunna producera det mest koldioxidneutrala, miljövänliga och energieffektiva drivmedlet i tillräckligt stor skala så att det räcker till världens alla bilar. Gissa vilket drivmedel jag håller på?
http://www.autobloggreen.com/2008/06/21/mercedes-wants-to-eliminate-petrole
Elbilen Smart ska börja säljas år 2010
Enligt Daimlers VD, Dieter Zetsche, så kommer Smart att börja säljas år 2010. Den kommer mest troligt att vara försedd med litiumbatterier, enligt Zetsche. Men man har inte bestämt sig för om batterierna ska ingå i köpet eller om de ska leasas ut till köparen.
Konkurrensen om elbilsmarknaden hårdnar. Nyligen så aviserade Tata Motors att man genom ett samarbete med ett norskt företag kanske redan i år kommer att lansera en ny elbil. Spännade. Kan det möjligtvis vara Indica?
http://www.autobloggreen.com/2008/07/26/electric-smart-on-its-way-for-2010/
Så värst snabbt går det inte. Nu säger man 2012 som lanseringsår för el-Smarten, med produktionssiffror värda att nämna. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article405902.ece
Om man vill kan man få en Brabus-version av el-Smarten. Med förbränningsmotorljud... http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/smarts-elbil-med-klassiskt-motor
2000 el-Smart är nu producerade och våren 2012 kommer en uppgradering. Räckvidden blir nu 14 mil och topphastigheten 120 km/h. Energiförbrukning framgår dock inte av artikelarna i AMS och Green Car Congress. Jag tror inte det går att använda batterikapacitet och räckvidd för att räkna ut energiförbrukningen. Om man går det så hamnar förbrukningen på 1,3 kWh/mil (batteriet är på 17,6 kWh), men troligtvis så drar inte en laddning från tomt till fullt lika mycket som batterikapaciteten. Någon som har koll hur relationerna ser ut? http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110816/nya-smart-fortwo-electric-blir-snabbare http://www.greencarcongress.com/2011/08/smart-20110816.html Logga in för att svara |
Trikar (16) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Cykelleasing (2)
|