|
Bil Audi visar upp plug-in bil
Visst är det väl underbart att se den ena stora biltillverkaren efter den andra presentera någon variant av elbil. Nu senast i raden så kommer Audi att visa upp en konceptbil på Tokyo Motor Show i nästa vecka. Bilen har fått namnet A1 och ska enligt uppgift på länken nedan kunna köras 60 miles på ren el lagrade i moderna litiumbatterier. Produktion ska startas 2009.
Denna bil kan bli en riktig storsäljare i Europa. Så om Volvo och Saab vill vara med bland framtidens biltillverkare så måste de öka tempot på sina plug-in satsningar. Vätgasbilar kan vi glömma. Vem kommer att vilja köpa dyra vätgasbilar som går på svindyr vätgas när man kan köra driftssäkra elbilar på jättebillig el?
http://www.autobloggreen.com/2007/10/19/tokyo-preview-official-leakage-of-t
Hmmm, jag undrar om det verkligen blir produktion med eldrift 2009, eller om detta bara är ett koncept och det är den vanliga bensinaren som kommer 2009?
Som plugin är den också begränsad: elmotorn är på blott 41 hästar vilket lär betyda att förbränningsmotorn kickar in ganska ofta med dagens körbeteende.
Du sätter verkligen fingret på den ömma punkten när det gäller vårt svenska ständiga missnöje. En kompis till mig hade i början på 80-talet en Camaro med V8 och 300-400 hästar. Efter ett tag så kändes den rätt slö i alla fall.
Egentligen så skulle man vilja ha ett par miljoner per år i lön utan att behöva jobba, gå på kokain var och varannan dag, ha ett harem med fotomodeller, bo i ett slott på landet nära havet med gångavstånd till en livlig storstadsmetropol och ha en bil med 800 hästar.
Och definitivt inte äta grönsaker och cykla.
Hur många hästkrafter har elmotorn i Prius då?
Max effekt 50kW/68hk enligt produktblad på toyota.se
--
DaJ
http://www.toyota.se/forms/pdf_download.aspx
Vi har något som kallas för teknikutveckling. Det allra bästa hade varit om teknikerna på en gång hade konstruerat ett modernt batteri på 200 kW, som går att snabbladda på 1 minut, som räcker hela veckan utan att laddas om, som väger 60 kg och allt det till en mycket låg kostnad.
Nu blev det inte så utan vi kommer att få se en "långsam" utveckling av batterier där vi kommer att hamna på ovanstående spec först om kanske 20-30 år. Tråkigt, eller hur?
Frågan är då: Ska vi vänta med att köpa elbilar till år 2030?
Jag tänker i alla fall inte vänta utan kommer att köpa någon variant av elbil till min sambo så snart jag hittar den modell som passar oss.
I Japan så har en utredning av METI (Ministry of Economy, Trade and Industri) lett till att regeringen kommer att sponsra en industrisatsning på ny batteriteknik för olika varianter av elbilar. Nackdelen är att oljebolagen olyckligtvis är med som aktör varför vi tyvärr får se merparten av pengarna gå till utveckling av bränslecellen. I rapporten, punkt 4.(2), så kan man läsa att målstrategin är att batterierna ska kosta 1/40 av vad de gör idag och ha 7 gånger högre prestanda år 2030.
GreenCarCongress har uppmärksammat detta och så har även jag gjort tidigare på Ecoprofile.
http://www.greencarcongress.com/2007/05/japan_plans_to_.html
Auto Motor & Sport är tveksamma till att den kommer lanseras som plugin redan 2009, det blir bara den vanliga bensinaren då. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=62743
Tråkigt. Men det intressanta är ändå att fler och fler av de stora biltillverkarna gör sig redo att ta plug-in bilar i produktion så snart rätt incitament infaller. Kan ett oljepris på $130 per fat vara det? Eller kan en åtstramning av EU:s koldioxidgräns från 120 g/km till 100 g/km vara det?
Vi människor struntar ju bevisligen i alla forskarrön om växthuseffekten och köper därför inte de bilar som vore en del av räddningen för oss. Inte förrän "pappa" staten skärper lagarna. Så man får väl hoppas att staten eller EU skärper koldioxidgränserna så snart som möjligt för att inte dessa plug-in bilar ska förbli koncept stående i mediernas skyltfönster.
Audi kommer med en ny Audi A2 som elbil och laddhybrid, oklart när: http://www.automotorsport.se/news/22217/
Här är lite nytänk från Audi, de bygger egna vindkraftverk för att producera el och vätgas till sina fabriker och bilar: http://www.automotorsport.se/news/22743/ Om det blir mer än en marginell plojgrej får väl framtiden utvisa. Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49)
|