Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Godstransporter   

En nygammal distributionskanal

ERIK SANDBLOM 2007-10-21        #3274

Brittiska snabbköpskedjan Tesco har börjat med vattentransport som ett alternativ till lastbilar. Tre gånger i veckan skickar man importerat vin kanalvägen från Liverpool till Manchester för att buteljeras. Därmed blir det 50 färre lastbilar på vägen varje vecka. Koldioxidutsläppen minskar med 80%. Tidigare kom vinet i flaskor ända från Australien, Kalifornien och Argentina. Sedan bytte man till bulktransport och buteljerade vinet hemma i England, istället för att släpa på 18 ton glas. Nu har man alltså minskat miljöpåverkan ytterligare genom att föra över transporten till gamla vattenvägar. Pråmarna går i sju knop, ungefär 14 km/h. EU har arbetat med att få över transporter från väg till järnväg och kanaler. Såväl England som kontinentala Europa har ett vitt förgrenat nät av kanaler. Tillsammans med kustsjöfarten når man därigenom stora delar av Europa. En av de stora vattenvägarna som fått nysatsningar är floden Donau, som anlutits till floden Main 1992 genom Rhein-Main-Donau-Kanalen, även kallad Europakanalen. På denna befordrades sex miljoner ton gods år 2006.

http://www.guardian.co.uk/environment/2007/oct/19/carbonemissions.uknews



MIKAEL JOHANSSON 2007-10-21        #3281

Tesco satsar även på att ersätta sina fossilbränsledrivna varuleveranstransportbilar med eldrivna sådana. Själv så tycker jag att lastbilarna är lika snygga som de är miljövänliga. Förutsättningen är förstås att Tesco upphandlar klimatneutral elström. Men det tror jag att de gör eftersom de räknar på hur mycket växthusdrivande koldioxid som de sparar in på med sina eldrivna lastbilar. Vad gör COOP, ICA och de andra i Sverige? Jo, de skiter i det hela.

http://www.autobloggreen.com/2007/04/28/tesco-will-be-first-uk-company-with

ERIK SANDBLOM 2009-07-15        #11470
USA och Kanada ska upprusta St Lawrence Seaway, kanalen som förbinder St Lawrence-floden (Montreal) med de stora sjöarna. Kanada bidrar med 270 miljoner dollar och USA med 165 miljoner. Redan 1932 fanns ett bilateralt avtal mellan länderna för att bygga kanalen, men järnvägarna och dess fackföreningar lyckades stoppa bygget. Även hamnarna på USAs östkust motsatte sig kanalen. Först 1959 kunde kanalen öppnas för trafik. Kanalen är stängd under den stränga inlandsvintern, så godset består mest av volymgods som kan lagras, t ex spannmål och malm. Det skisseras nu på att införa containertrafik. Toledo Blade: Size of St. Lawrence seaway limits traffic, trade Toledo Blade: Many factors foil year-round Seaway use en.wikipedia.org/wiki/Saint_Lawrence_Seaway sv.wikipedia.org/wiki/Stora_sjöarna

Logga in för att svara


Produkter

Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3122 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik