Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Danmark satsar på elbilar

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-06        #3517

Enligt den danska energiministern, Jakob Axel Nielsen, så undersöker myndigheten möjligheten med en storsalig introdution av elbilar i Danmark. Man letar olika finansiella lösningar för en övergång till ett elbilssamhälle och en infrastruktur med upp till en halv miljon laddstationer. Så nu är det dags att säga "heja Danmark". Undrar hur lång tid det tar innan vi kan säga "heja Finland".

http://www.autobloggreen.com/2007/11/06/denmarks-ambitious-plans-for-ev-mot



JOHAN ERLANDSSON 2007-11-06        #3518
Jag försökte hitta artikeln på Berlingske som det referas till, men lyckades inte. Hittar du den?

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-07        #3529
Det står lite grann om de storskaliga planerna på nedanstående länkar: Stor plan for elbilens comeback Stor plan for elbiler i København

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-07        #3531

I Berlingske står det lite hemlighetsfullt om en okänd investerare från IT-branschen som ska gå in bygga infrastruktur och erbjuda elbilar. Men Mikael har tidigare hittat information om israelisk elbilssatsning. Den hemliga mannen från IT-branschen verkar vara Shai Agassi, en tidigare hög chef på SAP, den tyska affärssystemjätten. Här står det om hans intentioner att starta elbilsfabrik i Israel och att han samtalar med Toyota och Renault.

http://www.ecoprofile.se/1010_637_Toyota_och_Renault_bygger_elbilsfabrik_i_

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-07        #3533
Här är Shais företag, Project Better Place. Det här kan man läsa sist i företagets första pressrelease: "The company is currently in discussions with various governments to establish pilot sites, with plans to begin rollout of the new infrastructure in early 2008." Typ Danmark... ;-) Jaha, vad kan man tänka kring det här? Bra att någon tar tag i och smälla upp infrastruktur så att det går att ladda elbilarna och plugin-hybriderna som snart börjar rulla. Tanken är förstås, att om man äger infrastrukturen så kan man också ta några ören på kWh-priset. Det blir mycket pengar när det blir många elbilar på vägarna. Är risken att det här leder till att bilarna bara kan laddas i Shais specialstationer?

http://www.projectbetterplace.com/pressroom.html

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-07        #3535
Detta med standardisering, V2G-system och fri marknad är något som samhället bör se upp med. Men med en fri och öppen konkurrensutsatt marknad så kommer det att hända mer än mycket de kommande 5 åren. Jag tror denna generationsväxling inom bilbranschen kommer att gå mycket fort. Alla intressenter och affärsmän världen över laddar nu upp till tänderna. Och det är helt rätt. För just transporterna är en AVGÖRANDE miljöfråga för vårt fortsatta välstånd och överlevnad. Utan moderna transporter så är vi tillbaka på 1800-talet.

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-08        #3539
Nedan finns en länk med intressant läsning för de som tror på elbilen. Artikeln beskriver hur Silicon Valley´s skarpa hjärnor nu på allvar stöder elbilens utveckling. Och ett av de hetaste namnen just nu är Shai Agassi, som Johan skriver om här ovan.

http://www.mercurynews.com/ci_7392438?nclick_check%253D1.26E4614FF05F7DA661

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-08        #3540
Ny Teknik skriver också om Shai idag, i en artikel som sammanfattar det mesta. Vi får också en förklaring till Israelkopplingen, Shai är israel.

http://www.nyteknik.se/art/53368

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-09        #3545
Projekt Better Place har för avsikt att bilägarna ska kunna byta ett urladdat batteri vid någon typ av laddstation. För mig så låter det som en klumpig och lite osäker metod. Mr. Agassi är van vid att swappa datafiler och tänker nog inte på vilken volymiös och besvärlig hantering som denna laddstation utsätts för. Ett modernt litiumbatteri kräver mycket säkra anslutningar eftersom det handlar om både hög spänning och hög effekt. Själv så tror jag att det är bättre att bygga snabbladdstationer som krämar på med 300-1000 ampere under några minuter. Är såväl laddstationen som bilen föresedda med superkondensatorer så behöver laddstationens nätanslutningen inte vara så högt säkrad och bilens batteri kan smygladdas länge efter själva snabbladdningen. Det skulle inte förvåna mig om man även kommer att placera laddpunkten under bilen och att laddaggregatet letar kontaktytorna själv. Det vore enkelt och bekvämt. Det blir mycket spännade att följa Mr. Agassi´s projekt.

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-21        #4184
Shais planer på att skriva avtal med nationer börjar nu ta ordentlig form. Han har fått ihop det med Israels regering och Renault-Nissan. Shai står för affärsmodellen, bygger laddstationer och möjlighet att byta ut batterierna. Bilägaren äger bilen utan batteri och prenumerar på energi, inklusive batteri. Nissan-Renault bygger bilarna och Israeliska regeringen ger skattelättnader. När batterierna laddas bidrar de dessutom till att jämna ut fluktuationerna i nationella elnätet. Israel ses som ett bra land för elbilar eftersom de flesta resor är korta. 2011 ska de första elbilarna rulla.

http://www.greencarcongress.com/2008/01/renault-nissan.html

MIKAEL JOHANSSON 2008-03-27        #4901
Danska statliga DONG Energy har skrivit under ett samarbetsavtal med Project Better Place. Avtalet går ut på att massintroducera elbilar i Danmark år 2011. I avtalet ingår även att bygga upp en infrastruktur med laddstationer. Heja Danmark. Innebär detta att Sverige blir ett bilismens u-land i jämförelse?

http://www.greencarcongress.com/2008/03/project-bette-1.html#more

MIKAEL JOHANSSON 2008-04-10        #5066
Deutsche Bank imponeras av de elbilssatsningar som Project Better Place gör DB har studerat och analyserat den affärsmodell som PBP använder sig av för att lansera elbilar i bl.a. Israel och Danmark. Affärsmodellen får högt betyg av DB:s ekonomer. (En modell som jag för övrigt lanserade här på Ecoprofile i september förra året, #2966) "From checking the Project Better Place business model, we are concluding that a pure electric car should not cost any more than a diesel- or a gasoline-powered car, and in most countries its operating costs should actually be lower."

http://www.autobloggreen.com/2008/04/09/deutsche-bank-analysts-say-electric

JOHAN ERLANDSSON 2011-03-03        #17143
Nu är Better Place igång med sina elbilar med utbytbara batterier i Danmark. Man betalar en månadskostnad baserad på förväntat antal körda kilometer under året och får då en elbil, laddstation installerad hemma och tillgång till stationer där man kan byta batteri:
http://www.businesswire.com/news/home/20110303005669/en/Place-Renault-Launch-Fluence-Z.E.-%E2%80%9CUnlimited-Mileage%E2%80%9D

JEPPE D 2011-03-05        #17162

Think-elbil från Moveabout i Köpenhamn Foto:Jeppe Larsen

Move about satsar också hårt på Koebenhavn. Men i elbilen effektivaste form, delebilen. Deras vision är att inom kort ska alla Köpenhamnare max ha 500 m till el låneelbil! Snygga parkeringplatser har de fått också. Tillsammans med de goda cykelförutsättningarna i Köpenahmn så utgör det verkligen en modell för framtidens stadsmobilitet. Om vi bara fick Cradle to Cradle-däck på alla fordon och lite fler vertikalvindkraftverk för att ladda bilarna så... http://www.moveabout.net/dk/index.php/about/

JEPPE D 2011-03-05        #17167

JOHAN ERLANDSSON 2011-03-06        #17175
Yes, jag håller med om att elbilspool är att föredra framför Project Better Place privata avtal, särskilt i städer.

JEPPE D 2011-03-06        #17178
Ja visst är det. Jag har Sunfleet och går och väntar på att de ska ta in elbilar, nu får jag nöja mig med biogasoptimerade bilar. (inkl dålig tillgång på biogas i Stockholm)

Hittade en samlingssida om elbilsnyheter
http://www.elbilsnytt.com/


Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2769 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen