Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Vad ska man tänka på vid köp av beg. bil?

KRISTER ANDERSSON 2007-12-05        #3903
Jag behöver skaffa en bättre begagnad bil och vill samtidigt ta hänsyn till miljön så mycket som möjligt. Har ni några bra förslag på vad jag ska välja? Vad ska man tänka på? Jag har sett att ni skrivit om nya bilar men har inte råd med en sådan.



ROBERT ENGLISH 2007-12-06        #3905
Mitt förslag är att gå in på gröna bilisters hemsida, de har rekommendationer vid val av begagnad såväl som ny bil.

www.gronabilister.se

ERIK SANDBLOM 2007-12-06        #3912
Här kommer en direktlänk. Rent allmänt är det väl en bränslesnål som är bäst för både miljön och plånboken.

http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=351&parent01=6

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-06        #3916
Kan man tänka sig att det kan vara klokt att köpa en begagnad bil som är billig och enkel att konvertera till etanoldrift eller biogasdrift så att man har ett alternativ ifall bensinpriserna plötsligt drar iväg till 15-20 kr/l?

ROBERT ENGLISH 2007-12-07        #3921
Vid konvertering till etanoldrift bör man räkna med kostnaden för detta. Det finns enklare konverteringar på www.etanol.nu men jag vet inte hur det förhåller sig med utsläpp av andra ämnen än CO2. Gasdriftskonverteringar var poppis på 80-talet då det möjliggjorde import av högprestandabilar som hade varit omöjliga att typa in utan konvertering. Sedan körde man antagligen på bensin eftersom det bör ha varit ännu svårare att få tag på gas då. Vet inte om det finns gaskonverteringskit men det kan säkert google hjälpa dig att hitta. Blir ofta förvånad hur billiga vissa "oattraktiva" bilmodeller är på www.bilweb.se och www.blocket.se. Med oattraktiva menar jag de som är relativt små och drar lite bränsle, ingenting Ronny/Conny/Benny från min hemstad suktar efter.

KRISTER ANDERSSON 2007-12-07        #3922
Tack för alla svar! Det var mycket intressant läsning. Att hitta en bil att konvertera till etanoldrift verkar vara ett intressant alternativ att fundera vidare på.

MAGNUS BILLBERGER 2007-12-08        #3925
Jag var för 3-4 år sedan själv väldigt mycket inne på att etanolkonvertera en bensinbil, men det föll till slut. Av de efterforskningar drog jag till slut slutsatsen att etanoldrift inte nödvändigtvis innebär en miljömässig förbättring. Jag kom fram till att största möliga vinst uppnås genom att köpa snålast möjliga bil som man sedan kör så lite och så bränslesnålt som möjligt. När det gäller jämförelse i kostnad med bensin så är jag övertygad om att etanolpriset kommer att följa bensinpriset. Detta eftersom det idag finns så många flexifuelbilar så att en prisskillnad hela tiden kommer att jämnas ut i enlighet med tillgång och efterfrågan. Mitt råd till dej Krister är att kritiskt och så objektivt som möjligt gå igenom dina behov. Vilken är den minsta bilstorlek som klarar att täcka 80-90% av dina behov? Det lönar sig oftast att ta en hybil de få gånger du behöver en större bil. Eller anslut dej till en bilpool som komplettering. Sedan hänger det förstås på vilka kriterier du har. Ett par bilar för under 50 000 kr som jag skulle överväga är: Skoda Fabia, upp till ca 5 år gammal, med minsta motorn går det att hålla förbrukningen under 0,6 l/mil. Kombin lastar förvånansvärt mycket, den betraktas som relativ pålitlig och acceptabelt säker. Saab 9-3, -99 eller -00. Trots 0,91 l/mil enligt deklarationen går turbomotorn på 150 hk går att köra på ca 0,75 l/mil (dock inte om du kör mycket stadskörning). 9-3 får mycket bra säkerhetsbetyg.

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-09        #3926
Mitt inlägg här ovan om etanol och biogas skrev jag som en fråga av flera skäl. Jag håller med dig Magnus. Det troliga är att priset på etanol och biogas i stort kommer att följa prisökningen på bensin och diesel. Men det är även troligt att framförallt biogas kommer att ligga några kronor lägre per liter bensinekvivalent på grund av klimatskatter och utsläppsrätter. I många fall så är det kommunala bolag som tillverkar biogas, så frågan är hur stort vinstintresse som kommunerna har? Det finns en till biltyp som kan bli intressant att köpa begagnad och det är Toyota Prius. Bilen är som bekant en hybridbil och väldigt bränslesnål i stadstrafik. Alltfler stora batteritillverkare världen över startar nu upp massproduktion av litiumbatterier för elbilar. En konverteringssats som gör din hybridbil till en laddhybridbil kommer därför om några år att bli förhållandevis billig. Du kan då ladda din konverterade hybridbil med billig elström. Med ett bensinpris på 15-20 kr/l så gissar jag att man kommer att kunna räkna hem merkostnaden för konverteringen på 2-5 år beroende på vilken batteristorlek man väljer. Vore inte det en bra kommande affärside för svenska bilverkstäder att köpa upp begagnade hybridbilar? Konvertera de till laddhybrider och sälja vidare de som klimatvänliga laddhybrider. I USA är det i alla fall vanligt.

MAGNUS BILLBERGER 2007-12-10        #3935
SVD igår om "Det smutsiga miljöbränslet"

http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_134915.e24

KRISTER ANDERSSON 2008-03-26        #4879
Tack för alla svar! Jag har beslutat att avvakta med bilköpet efter att ha funderat närmare på mina transportbehov. I stället ska jag försöka klara mig i så stor utsträckning som möjligt med cykel och kollektivtrafik.

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-27        #4891
Vilken härlig nyhet, Krister! Håll oss gärna underrättade hur det går!

ERIK SANDBLOM 2008-03-28        #4918
Jättekul Krister! För den som vill klara sig utan bil så har jag ett bra förslag: fuska! :-D Åk taxi när det behövs, hyr bilar och gå eventuellt med i en bilpool. Poängen är att man vågar mycket mer om man har en trygghet att falla tillbaka på. Det blir billigt också eftersom man i praktiken behöver bil mycket mindre än man tror. Räkna med 20 taxiresor på ett kvartal så blir det bara fem i praktiken. Man når större framgång om man fokuserar på lösningar hellre än problem, och där är taxi en stor hjälp för alla som vill klara sig så långt som möjligt med gång, cykel och kollektivtrafik.

Logga in för att svara


Produkter

Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Trikar (16)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2766 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen