|
Bil Dimetyleter är ett hot
Igår skrev Green Car Congress om att dimetyleterbussar inom kort är i drift i Shanghai, se länk. Dimetyleter är ett bränsle som kan framställas från biomassa, kol och naturgas, och ger väldigt låga direkta utsläpp.
Jag ser dock dimetyleter som ett stort hot eftersom det öppnar upp för kolanvändning i transporter. Det finns enorma kolreserver i världen vilket betyder att vi kan fortsätta släppa ut koldioxid från transporter även efter att oljan och gasen tagit slut. http://www.greencarcongress.com/2004/11/dimethyl_ether_.html
Jag håller inte med dig. Etanol, metanol och syntetisk diesel kan också framställas av fossila råvaror. Så länge man öppet redovisar ursprunget och politikerna försöker styra åt rätt håll så ser jag inga problem. Av dom gasformiga bränslena är DME det bästa alternativet enligt min mening.
DME är i sig själv ingen växthusgas.
(Metangas (bio/naturgas) är en mycket kraftig växthusgas.)
DME ger mycket låga utsläpp vid förbränning.
För att vara gasformigt är DME hyfsat lätthanterligt, det är flytande redan vid ca 5 bar. Bio/naturgas kräver tankar som tål 200 bar. Vätgas är ännu värre.
DME kan visa sig vara ett bra alternativ i stora dieselfordon i framtiden.
Fast egentligen tycker jag att det känns mest realistiskt med flytande bränslen.
Ja, jag har lärt mig att man kan tillverka i princip vad som helst av vad som helst med förgasningsteknik nu...
Men ser du inte en risk med att kol börjar användas som bas för fordonsbränsle om det är billigt? Det är ju inte alltid myndigheter ser till miljöns bästa, ofta har ju tillväxtfrågor högre prioritet...
Jo, det gör jag i och för sig också. Det gäller att vara på sin vakt. Jag ser en stor risk med naturgas också. Tyvvär så sker det ofta en begreppsmässig sammanblandning av biogas och naturgas. Det gör att naturgasen kan åka snålskjuts på biogasens goda miljöegenskaper.
Håller med dig om snålskjutsen, det är nog inte många gasbilsägare som tankar biogas.
Olja och naturgas har jag iofs ändå gett upp om, den kommer vi göra slut på om 20-30 år.
Även om jag tycker att DME är ett potentiellt växthusgashot så måste jag väl ändå försöka tänka positivt och hoppas att det sätts upp internationella spelregler så att inte kol kommer vara huvudråvaran för att tillverka DME.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Volvos satsning på DME nu. Det verkar ju behjärtansvärt, med de kommer antagligen inte driva på för att kol inte ska användas som råvara... Detta är antagligen bara ett sätt för Volvo att säkra framtida vinster efter att oljan och naturgasen tagit slut, eller stigit kraftig i pris.
"Om två veckor presenterar Volvo en lastbilsprototyp som drivs med det miljöanpassade bränslet DME, dimetyleter. Sedan ska ytterligare tre DME-lastbilar byggas och testas. DME är Volvos långsiktiga huvudspår för drivmedel efter diesel. " http://nyteknik.se/art/40455
Anders, det är det här jag menar med hot:
"If peak oil production occurs, as seems likely, sometime during the next few years, then nations endowed with rich coal resources will turn to variants of the basic Fischer-Tropsch process to generate synthetic fuels to fill part of the resulting fuels gap."
De ekonomiska intressena kommer antagligen inte gå att stoppa av miljöskäl. Och sen sitter vi fast med drivmedel gjorda av kol, t.ex. DME eller syntetisk diesel. http://www.greencarcongress.com/2005/05/china_coal_para.html Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Trikar (16) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Cyklar (6)
|