Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Dimetyleter är ett hot

JOHAN ERLANDSSON 2004-11-22        #218
Igår skrev Green Car Congress om att dimetyleterbussar inom kort är i drift i Shanghai, se länk. Dimetyleter är ett bränsle som kan framställas från biomassa, kol och naturgas, och ger väldigt låga direkta utsläpp. Jag ser dock dimetyleter som ett stort hot eftersom det öppnar upp för kolanvändning i transporter. Det finns enorma kolreserver i världen vilket betyder att vi kan fortsätta släppa ut koldioxid från transporter även efter att oljan och gasen tagit slut.

http://www.greencarcongress.com/2004/11/dimethyl_ether_.html



ANDERS TöRNBERG 2005-03-04        #336
Jag håller inte med dig. Etanol, metanol och syntetisk diesel kan också framställas av fossila råvaror. Så länge man öppet redovisar ursprunget och politikerna försöker styra åt rätt håll så ser jag inga problem. Av dom gasformiga bränslena är DME det bästa alternativet enligt min mening. DME är i sig själv ingen växthusgas. (Metangas (bio/naturgas) är en mycket kraftig växthusgas.) DME ger mycket låga utsläpp vid förbränning. För att vara gasformigt är DME hyfsat lätthanterligt, det är flytande redan vid ca 5 bar. Bio/naturgas kräver tankar som tål 200 bar. Vätgas är ännu värre. DME kan visa sig vara ett bra alternativ i stora dieselfordon i framtiden. Fast egentligen tycker jag att det känns mest realistiskt med flytande bränslen.

JOHAN ERLANDSSON 2005-03-04        #339
Ja, jag har lärt mig att man kan tillverka i princip vad som helst av vad som helst med förgasningsteknik nu... Men ser du inte en risk med att kol börjar användas som bas för fordonsbränsle om det är billigt? Det är ju inte alltid myndigheter ser till miljöns bästa, ofta har ju tillväxtfrågor högre prioritet...

ANDERS TöRNBERG 2005-03-04        #341
Jo, det gör jag i och för sig också. Det gäller att vara på sin vakt. Jag ser en stor risk med naturgas också. Tyvvär så sker det ofta en begreppsmässig sammanblandning av biogas och naturgas. Det gör att naturgasen kan åka snålskjuts på biogasens goda miljöegenskaper.

JOHAN ERLANDSSON 2005-03-05        #343
Håller med dig om snålskjutsen, det är nog inte många gasbilsägare som tankar biogas. Olja och naturgas har jag iofs ändå gett upp om, den kommer vi göra slut på om 20-30 år.

JOHAN ERLANDSSON 2005-05-05        #460

Även om jag tycker att DME är ett potentiellt växthusgashot så måste jag väl ändå försöka tänka positivt och hoppas att det sätts upp internationella spelregler så att inte kol kommer vara huvudråvaran för att tillverka DME. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Volvos satsning på DME nu. Det verkar ju behjärtansvärt, med de kommer antagligen inte driva på för att kol inte ska användas som råvara... Detta är antagligen bara ett sätt för Volvo att säkra framtida vinster efter att oljan och naturgasen tagit slut, eller stigit kraftig i pris. "Om två veckor presenterar Volvo en lastbilsprototyp som drivs med det miljöanpassade bränslet DME, dimetyleter. Sedan ska ytterligare tre DME-lastbilar byggas och testas. DME är Volvos långsiktiga huvudspår för drivmedel efter diesel. "

http://nyteknik.se/art/40455

JOHAN ERLANDSSON 2005-05-26        #538
Anders, det är det här jag menar med hot: "If peak oil production occurs, as seems likely, sometime during the next few years, then nations endowed with rich coal resources will turn to variants of the basic Fischer-Tropsch process to generate synthetic fuels to fill part of the resulting fuels gap." De ekonomiska intressena kommer antagligen inte gå att stoppa av miljöskäl. Och sen sitter vi fast med drivmedel gjorda av kol, t.ex. DME eller syntetisk diesel.

http://www.greencarcongress.com/2005/05/china_coal_para.html

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3207 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik