|
Godstransporter Godset kommer med europatåg
Öresundsbron blev direkt ett lyft för godstrafiken med tåg. Danska godsbolaget Railion köpte ett antal flerströmslok som nu kör med tåg från rangerbangården Hallsberg, söder om Örebro, direkt ner till Tyskland. I Tyskland körs tågen till Europas största rangerbangård Maschen, som ligger utanför Hamburg. Tågen körs i samarbete med Green cargo, fd SJ Gods. Omkring 80 procent av all godstrafik från Sverige går till eller genom Tyskland idag. Railion Scandinavia kör idag cirka 250 godståg i veckan mellan Sverige och Tyskland, men redan i vår ökar antalet tåg till cirka 275 i veckan. Det motsvarar över 8000 lastbilar. I takt med avreglering har det kommit några fler aktörer, och en av dem är Hector Rail som ägs av norska redarintressen men baseras i Stockholm. Hector har specialiserat sig på att köpa in starka lok från utlandet, och förra året fick man sina första fabriksnya lok som syns här på bilden. De heter Traxx och kommer från Bombardier. Det är ett standardlok som har sålts i över 1000 exemplar runt om i Europa. Medelfart på 70 km/h Loken har provats ut i Danmark, Sverige och Tyskland under vintern och har nu börjat köra direkt mellan Norrköping och Ruhrområdet i Tyskland. De 1200 kilometrarna avverkas i en medelhastighet på 70 km/h. Det går fem tåg per vecka och riktning. Upplägget fungerar så att Hector Rail drar tågen på uppdrag av holländska speditören Van Dieren Maritime. Nu har Green Cargo tagit ett steg vidare och köpt in sig i danska Railion, som därmed byter namn till Railion Scandinavia. GC äger nu 49% av bolaget, danska DSB äger ett fåtal procent, och resten ägs av tyska järnvägen via jätten Schenker. I samband med den affären köper man sex nya flerströmslok modell Traxx F140, som klarar 140 km/h och har en effekt på 5,6MW, mot de svenska Rc-lokens 3,6MW. Totalt har man nu närmare 40 flerströmslok, och både Hector och Railion har alltså snarlika lok från samma tillverkare. Miljöpåverkan Europatrafiken har pekats ut som godstågens stora möjlighet. Avstånden är långa, och handeln inom EU blir alltmer specialiserad vilket gör att transportavstånden blir ännu längre. Samtidigt finns en stor potential att effektivisera den gränsöverskridande tågtrafiken, något som Green Cargo, Hector Rail och tyska järnvägen nu arbetar med. Den som vill se färre lastbilar på vägarna kan hoppas att tågbolagen kan använda europatrafiken som hävstång för att komma åt andra, lite kortare transporter. En del i den hävstången kan vara att stat och kommun bygger fler kombiterminaler. Kombiterminalerna är tyvärr inte alltid så lönsamma, men samtidigt kan bygget av kombiterminaler vara ett bra alternativ till nya vägutbyggnader. Ett aktuellt exempel på detta är en föreslagen kombiterminal i norra Stockholm som komplement till kombiterminalen i Årsta, söder om Stockholm. En sådan terminal skulle avlasta Essingeleden från en del lastbilstrafik. Som andra moderna elektriska tåg har de nya loken elåtermatande broms. Energin kan alltså återanvändas av andra tåg på linjen. Green Cargo köper starka godstågslok Railion och Green Cargo bildar gemensamt bolag: Railion Scandinavia
DN pekar ut spårbristen som hämmande för godstrafiken på järnväg. Kunderna vill kunna skicka gods på dagen, men då är spåren upptagna av persontrafik. De flesta godståg går på natten. Banverkets representant säger att om man bygger en ny järnväg mellan Stockholm och Göteborg via Jönköping så blir det ledigt för godstågen på de äldre banorna.
Frakt med tåg bromsas av tidtabellen
Mönstret med ökad trafik måste brytas
"Tåget befriar vägarna från lastbilar"
Tunn artikel, men roligt att frågan uppmärksammas. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1129574&lid=senasteNytt_36387
Ekot: Green Cargo varslar 400
Nu har lågkonjukturen kommit ikapp godstågen. Volymnedgången är över 20 procent och våra kunder tror på en fortsatt nedgång, säger Green Cargos VD Sören Belin.
Green Cargo anpassar verksamheten till lågkonjunkturens sjunkande godsvolymer
Tågåkeriet har sex såna här Rc-lok, ett gäng diesellok, och 90 anställda. Foto från Tågåkeriets hemsida. Dalarnas Tidningar: Ingen kris för tågföretag
Det är strålande tider för Tågåkeriet i Bergslagen.
- Vi har full beläggning, behöver mer personal och fler lok och vagnar, säger vd:n och Grängesbergssonen Lars Yngström.
http://www.tagakeriet.se/
Deutsche Bahn funderar på att korta arbetstiderna efter att godsvolymerna minskat med 40% under hösten. För ett år sen hade man 28 000 anställda inom godstrafiken. http://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-dienstleister/bahn-prueft-ku
Lågkonjunkturen drabbade Green Cargo mycket kraftigt under 2009. Volymerna i järnvägstransporterna minskade med 24 procent och koncernens resultat efter finansiella poster blev –223MSEK. Godstågen når 95 procents punktlighet till kund för tredje året i rad trots en nedgång i december på grund av vinterproblem. Trafiksäkerheten når det bästa utfallet sedan Green Cargo bildades 2001. Snöovädret stänger Sveriges största godsbangård Under natten till fredagen kunde rangerbangården i Hallsberg öppna med halva kapaciteten efter att ha varit helt stängd sedan i onsdags på grund av snöovädret. Hallsberg rangerbangård är ett av de viktigaste naven i järnvägen för det svenska näringslivets godstrafik. Flera tåg i timmen kommer vanligen till bangården för att där växlas om till nya tåg för vidare transport till övriga landet och Europa. Två så kallade snötåg har kallats in för att forsla bort snö. Snötågen går på en räls med öppna vagnar. Från spåren intill sprutas snön, med hjälp av snöslungor, upp i vagnarna som sedan lastar av snön på annan plats.
1000 trains connecting Scandinavia and the Continent via Denmark Hector kör nu ett tåg mellan Malmö och Duisburg på 13 timmar. Det är 900km och en medelfart på 70 km/h. Sedan starten 2008 har Hector kört 1000 tåg genom Danmark, motsvarande 35 000 lastbilar.
DN: Green Cargo räknar med mångmiljonförluster Totalt kan Green Cargo Green Cargo, som står för det mesta av landets godstransporter på järnväg, ha förlorat mellan 30 och 40 miljoner kronor den senaste månaden erfar DN.se. Enligt Mats Hollander måste man tillsammans med Banverket snabbt komma fram till en förklaring till varför Hallsberg har stått helt stilla i 12 dagar annars kan förtroendet för godstransporter på järnväg få sig en ordentlig törn.
Hector Rail startar tre tåg i veckan mellan Nässjö och Herne i Ruhrområdet. Sen tidigare kör Hector fem tåg i veckan mellan Katrineholm och Herne.
Flera stora industriföretag uppger nu att de har drabbats så hårt av den bristande tillförlitligheten i det svenska järnvägssystemet att de överväger att gå över till mer lastbilstransporter eller till och med att flytta produktion utomlands.
Stambanan genom Övre Norrland är blockerad i tre dygn på grund av urspårning. Ett lager till ett av hjulen gick varmt och gav upp. Tydligen lite otur eftersom en varmgångsdetektor ska finnas 8 km söder om platsen. Tåg till Östersund påverkas inte. Länstidningen Östersund: Varmgång i hjullager orsakade tågurspårning Några tåg omleds via Inlandsbanan. Jag räknar till 11 tåg idag. Postvagnen: Omleningstrafik över Inlandsbanan 19/1
The Economist om den tröga utvecklingen för internationella godstransporter på järnväg inom EU.
Other corridors are even further behind. Corridor 6 is expected to cost almost €80 billion to upgrade, but given the dire finances of the five countries it passes through—Spain, France, Italy, Slovenia and Hungary—that money is not going to be forthcoming for a long time. Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Lastcyklar (4)
|