Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Det finns andra vägar än Trängselavgifter

MIKAEL EMDENBORG 2008-02-25        #4537
Det finns en lång rad av olika lagar och förordningar som kommuninevånare är tvingade att följa. Ett exempel är att det i Göteborg Stad inte är tillåtet att tvätta bilen på gatan, det är enligt Trafikkontoret Göteborg negativt för miljön, visst det kan man ju hålla med om. Men att saluföra sitt motorfordon på gatan i Göteborg det är helt OK. Konsekvensen blir att presumtiva köpare oftast med bil, kan komma och titta på och provköra motorfordonet på gator och runt kvarteren i Göteborg alla 7 dagar i veckan året runt. Det kanske inte verkar så farligt kan tyckas, och så resonerar de flesta politiker och tjänstemän. Men vill man verkligen komma till rätta med den ständigt ökande trafiken från motorfordon, bör man nog sätta sig in i vilka volymer en omfattande handel med motorfordon genererar. Enligt Bilregistret så bytte mer än 500 000 st motorfordon bara genom privatförsäljning ägare 2007 i Göteborg. Var tror politiker och andra beslutsfattare att alla dessa motorfordon har provkörts och saluförs? Hur många bilburna spekulanter har åkt in och ut ur Göteborg för att provköra alla dessa fordon? Det kanske är dags att i dabatten om den ökade trängseln försöka ta reda på EN DEL av orsakerna, och att försöka att åtgärda dessa.

www.privatmotormarknad.se



ERIK SANDBLOM 2008-03-08        #4607
En halv miljon sålda bilar om året blir 1369 om dagen. Det är ganska många resor förstås. Samtidigt görs det 100 000 cykelresor varje dag i Göteborg och dessa motsvarar 9% av alla resor i Göteborg. Jag får det till en miljon resor varje dag i Göteborg, inklusive kollektivresor. Så bilköparresorna blir mindre än en procent av det totala resandet. Anneli Hulthén, ordförande i trafiknämnden, säger att 15% procent av biltrafiken i Göteborg består av mathandling och åka till butiker. Nästan lika många åker kollektivt och något färre med cykel. Hon anser att bilpendlingen är ett mycket större problem. Källa Studio Ett 31 juli 2007, tolv minuter in i programmet. Externa köpcentra, Somalia, skogsbränder, sommardepp och råttor Så jag tror att bilpendlingen är det viktigaste att fokusera på. Alla som inte använder bilen varje dag kan sedan lockas att gå med i en bilpool, åka taxi eller hyra bil vid behov. Och då behöver man inte köpa någon bil. Det är viktigt att hålla koll på bilshopping och shoppingbilar också, men nyckeln är helt klart jobbpendlingen.

MIKAEL EMDENBORG 2008-03-08        #4610
Nja Erik, Din uträkning! 1. Alla som åker på motorfordons annonser och andra varor köper dessvärre inte dessa varje gång. Alltså "sonderingsresorna" per såld vara/fordon ligger på ca 4 resor. Man åker och tittar på något men köper det inte. Den exakta mängden och längden av dessa resor finns inte i någon statistik. 2. Motorfordon provkörs dessutom på gator och runt kvarter i städerna,inte heller här finns någon statistik på hur många och långa provturer som görs. Bilpendlingen är det stora problemet därför att det sker under en begränsad tid morgon och kväll av många bilister samtidigt, och ger omfattande miljökonsekvenser. Dock används privatbilen till många fler resor årligen än jobbpendling. Alla dessa så kallade "ärende" resor är en betydande del av det totala årliga bilåkandet, och dessa resor ska inte underskattas eller förringas i debatten.

ERIK SANDBLOM 2008-03-11        #4663
Mikael, jag får det ändå inte till mer än en procent av trafiken. Det är mycket i absoluta tal, men ändå tycker jag att kommunen prioriterar rätt. Jobbpendlandet är viktigast, kanske tillsammans med skolpendlandet. Det är viktigt att skolbarnen får bra vanor från starten, och att de får motion i vardagen. Schemalagd motion har jag inte så mycket till övers för, särskilt inte när den enskilde förväntas ta initiativet och kanske inte har tid och lust. Att cykla/gå till jobbet är en väldigt elegant lösning på det. Nu gled jag visst från ämnet...

ERIK PIHL 2008-03-14        #4689
Håller med om rubriken Det bästa för att minska bilismen är väl egentligen att ÖKA trängseln. I varje fall för bilisterna. Om det blir jättekrångligt att ta bilen till stan men alla andra alternativ är smidiga, då kan nog till och med sportbilskramare lockas ur sina fordon. Trängselskatten försöker förändra folks vanor med ekonomiska medel, men hur priskänsliga är egentligen de som köper en bil för 400 000? Börja med fler cykelbanor och filer som är dedikerade för buss- och spårvagnstrafik!

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2773 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen