|
Markbunden kollektivtrafik Är gratis kollektivtrafik bra för miljön?
Nej, det är det inte, eftersom det leder till att färre går och cyklar. Den genomsnittliga spårvägsresan i Sverige är kortare än fem kilometer, och den genomsnittliga tunnelbaneresan är under sex kilometer. Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer, samtidigt som cyklisten kan hitta genvägar som gör vägen kortare. Det sker alltså en massa kollektivresor som skulle gå snabbare per cykel. Det vet städerna Malmö och Linköping av egen erfarenhet. På cykelkonferensen i Göteborg 24 januari, som vi skrev om tidigare, berättade städernas representanter att deras cykelkampanjer varit så framgångsrika att inte bara en del bilister gick över till cykel, utan kollektivtrafiken tappade också resenärer till cykeln. Ungefär en tredjedel av alla resor sker med cykel i de två städerna, en andel som är två-tre gånger högre än de flesta andra svenska städer. Ett problem är att människor tycks benägna att byta mellan cykel och kollektivtrafik, men bilisterna sällan vill cykla eller åka kollektivt. Varför cyklar folk inte mer? Kanske för att gatumiljön är så ogästvänlig för cyklar. En vanlig förklaring till varför man inte vill cykla är att det inte finns cykelbana. Cyklisterna har helt enkelt skrämts bort av alla bilar. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer. Det finns sällan eller aldrig möjlighet att låsa in sin fina cykel. Den som vill cykla måste alltså många gånger hålla sig med en tråkigare och stöldobegärligare cykel än man egentligen vill använda sig av. Cykel och kollektivtrafik bör vara komplementära Att cykelresandet sker på kollektivtrafikens bekostnad kräver att man funderar på hur cykel och kollektivtrafik kan komplettera varandra. Resor som är så korta att de lika gärna kan cyklas bör ske med cykel, eftersom det gör folk friska, det minskar bullret och det minskar energiförbrukningen. Negativt är att olyckorna ökar samtidigt som cyklarna kräver betydande parkeringsytor. Totalt sett är hälsoeffekterna större än olycksriskerna, enligt en undersökning från Köpenhamns Teknik- och Miljöfärvaltning. Spårtrafiken och cykeltrafiken kan komplettera varandra bättre genom att cykeln avlastar trånga tåg i centrum. Å andra sidan är tunnelbanan och spårvägen bra i väldigt täta områden där det inte finns plats att parkera cyklar. En spårvagnshållplats kan motsvara hundratals parkerade cyklar. Om det kommer en vagn varannan minut där det stiger av fem personer genom spårvagnens fem dörrar, så blir det 750 avstigande på en timme. Det behövs bättre möjlighet att ta cykeln på pendeltåget och fler och säkrare cykelparkeringar på stationerna. Från Sikas publikation Bantrafik 2006 kan man räkna ut genomsnittlig reslängd med tunnelbana och spårväg. Sika står för Statens institut för kommunikationsanalys. Bilden visar en dubbelledbuss som är 24m lång och har drygt 50 sittplatser.
SvD - Cykelvädret kan dra SL vid näsan
Lagom till att SL höjer priset på kollektivresor har cykelsäsongen lägligt rullat igång. Den milda vintern har gjort att den startat tidigare än vanligt – och vädret kan därmed dra SL vid näsan.
GP: Unga och gamla får busskort Unga mellan 13 och 20 år i Ale kommun kommer redan från årsskiftet att få ett gratis busskort som kan användas kvällstid. Det kostar kommunen en miljon kronor om året. Min kommentar: bra att det bara gäller på kvällar. Det gör att elever fortsättningsvis bör gå eller cykla till skolan, vilket är bra ur en massa synpunkter: hälsa, buller, och miljö. Varför ungdomarna inte kan ta sig fram på samma sätt på kvällarna förstår jag inte. Behöver man åka kollektivt någon gång emellanåt finns det ju sk kontoresor för 17 kr/st.
Karin Svensson Smith: Nej till nolltaxa Johan Ehrenbergs idéer om gratis kollektiv trafik är ingen lösning på klimatproblemen. Tricket måste vara att minska bilismen - och skattesänkningar får inte den effekten.
I London får ungdomar gratis kort på kollektivtrafiken sedan 2005, och cyklingen bland ungdomar har minskat. Free bus travel for young people benefits environment and may reduce road traffic injuries But there was clear evidence of a fall in the number of short journeys cycled and in distances cycled by young people, although this mode of travel was not hugely popular among this age group before the introduction of the scheme.
Gång och cykel har minskat i Tallinn sedan nolltaxa infördes där. Nolltaxa på Tallinns spårvagnar minskar bilismen. Göteborgs Fria Tidning – Vissa delar av centrala staden har stängts av för privat biltrafik för att hålla stadsmiljön grön, förklarar Vatsfeldt. Tallinn becomes “capital of free public transport” Since the start of the scheme, public transport use has increased by 12.6%, car use throughout the Tallinn area has been reduced by 9%, and there have also been slight declines in walking and cycling, indicating that people will use free public transport whereas previously they might have been deterred by ticket prices.
Här är en tabell från Trafikanalys rapport Bantrafik 2013. Den genomsnittliga spårvägsresan är 4,1 kilometer.
Hälften av alla resor med Västtrafik är kortare än fem kilometer. Källa Redovisning av arbetet med pris- och sortimentstrategi för Västtrafik, delrapport - steg 1 (PDF)
Planka.nu, en organisation som förespråkar nolltaxa, håller med om att nolltaxa lockar de som tidgare gick eller cyklade:
Fel av MP om fri kollektivtrafik Planka.nu i ETC Göteborg
Gång- och cykeltrafikanter uppgår bara till 22 procent av de nya resenärerna.
Det blir lite missvisande och skevt att ha nolltaxa för en företeelse som i och för sig kanske är 60-80% "miljöbättre" än att ta bilen, men som fortfarande medför betydligt svårare miljöbelastning är gång och cykling.
Apropå ekonomiska incitament och cykling har det visat sig att trängselskatten är den enda åtgärden som gjort ett tydlig avtryck i statistiken för cykling i Göteborg.
Källa: Trafikkontoret, ”Trafik- och Resandeutveckling 2017”
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/Trafikochresandeutveckling2017.pdf
Nolltaxa för elever har gjort att kollektivtrafiken tagit marknadsandelar från gång och cykel En resvaneundersökning över göteborgsregionen från 2017 med omnejd visar vilken effekt nolltaxan för elever har fått. Trots att varannan bor inom sju kilometer från skola eller utbildning sker var femte resa med gång eller cykel. Hela 60% sker med kollektivtrafik. Många av dessa kollektivresor sker alltså helt i onödan och det hade varit bättre för alla om de gått eller cyklat istället. 7 km tar lite drygt 20 minuter på cykel. Undersökningen omfattar dessutom inte personer under 16 år, vilka troligen bor ännu närmare skolan. Det är synd om alla som anländer till skolan som zombier. Genom att gå eller cykla så vaknar hjärnan och man presterar bättre. Det är en självklarhet som beläggs av flera studier.
Här kommer bilden som visar medianavstånd. Varannan bor inom sju kilometer från skola/utbildning.
Nolltaxa i Paris skulle minska biltrafiken med 2%
En expertpanel har studerat införandet av eventuell nolltaxa i Paris. De kom fram till att nolltaxa bara skulle minska biltrafiken med 2%, eftersom de flesta bilresor går fortare med bil än kollektivt. Vidare har bara 20% av bilarna mer än en person i och varannan bilresa är kortare än tre kilometer. Det finns därför potential att öka gång och cykel. Två av tre resor till fots och en av tre cykelresor skulle gå fortare med kollektivtrafik, vilket innebär att nolltaxa troligen skulle minska gång och cykel.
Nolltaxa lockade inte till bussen – men bilarna blev fler. Bussmagasinet
– I praktiken har kollektivresandet minskat relativt sett sedan nolltaxan infördes 2013. Detta eftersom kollektivresandet är oförändrat, samtidigt som befolkningen har ökat. Och bilarna har blivit många fler.
Det redovisade Kirki Williamson från det statliga estniska vägverket som är den myndighet som har ansvaret för statligt subventionerad kollektivtrafik i Estland.
... Kravet på att vara skriven i Tallinn för att få utnyttja nolltaxan har gjort att i runda tal 10 000 personer som tidigare inte var skrivna i huvudstaden har mantalsskrivit sig där. Det har ökat skatteunderlaget och underlaget för servicenäringarna utan att stadens kostnader för kollektivtrafiken ökat.
Luxembourg To Cut Chronic Traffic Congestion By Abolishing Public Transit Fares. av Carlton Reid i Forbes While some motorists will be attracted to free public transit it’s also highly likely that many of Luxembourg’s car owners will believe it’s their neighbors who should reduce their car use, freeing up the roads for their more important journeys. Logga in för att svara |
Trikar (16) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Elmopeder (5)
|