|
Bil Lund bäst på homogenmotor
Homogenmotorn (HCCI) är en vidareutveckling av förbränningsmotorn som kan sänka bränsleförbrukning och utsläpp. Lunds Tekniska Högskola har blivit utsedd att ha den bästa forskningen om denna motortyp, enligt Auto Motor & Sport. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=18302
Nu drar jättarna GM, Bosch och Stanford igång en satsning på HCCI:
"GM is working with supplier Robert Bosch and Stanford University to accelerate development of HCCI (homogeneous charge compression ignition—earlier post) engines with a three-year, $2.5-million research program announced today.
...
[HCCI] is simply a better way to combust, providing large gains in fuel economy. Due to the “cold” HCCI combustion, engine raw emissions can be drastically reduced, offering the potential to meet emission standards with a cost-effective three-way catalyst. However, stable and satisfactory operation of an HCCI engine is not possible without further development and sophistication of sensors, actuators and feedback control systems. The goal at the end of the day will be to suggest a complete engine controls solution that is both robust and cost effective." http://www.greencarcongress.com/2005/08/gm_bosch_and_st.html#more
Honda verkar nu ligga närmast en kommersialisering av HCCI-tekniken. 0,36 l/mil i en relativt stor bil utan kväveoxider och elände är ju inte så dumt! Dessutom går den att anpassa till vilket bränsle som helst.
"According to the engineers who spoke to the WSJ on the condition of anonymity, the company is ready to reveal its R&D results and show a prototype four-cylinder HCCI engine as early as next year." http://www.greencarcongress.com/2005/10/honda_making_si.html#more
Kanehira Maruo har en intressant poäng i dagens nyhetsbrev. I artikeln ovan sägs att den stora utmaningen är att få HCCI-motorn att fungera vid högre varvtal (över 4000 varv/min). Men i hybridbilar är varvtalen ofta begränsat till 4000-5000 varv/min, så HCCI-motorn borde inte ha långt kvar till att användas i hybrider.
Mercedes säger att man kan ha HCCI-motorer klara på "medellång sikt". De väljer att sätta ett eget namn på den, "DiesOtto". Bränsleförbrukningen i en S-klassbil (större personbil) beräknas ihop med ett hybridsystem dock ändå bara komma ner till 0,6 l/mil, vilket i alla fall jag inte tycker är så anmärkningsvärt för vad Auto Motor & Sport kallar en framtidsteknik. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=55625
Forskare på MIT (sponsrade av Ford) kommer fram till att det inte är så ofta en förbränningsmotor kan gå in i "homogenläget", dvs bränslebesparingspotentialen verkar vara låg. Eller så får man se det som Mercedes och Kanehira (se inlägg ovan), att det behövs hybridisering för att förbränningsmotorn oftare ska kunna gå i homogenläge.
Jag kan tänka mig att HCCI-motorn kan komma till sin rätt i plugin-bilar som har förbränningsmotor som inte driver hjulen direkt, utan bara driver en generator för att producera ström. Då kan motorn hållas i ett enda optimerat varvtalsläge och borde vara lättare att få i homogenläget. Å andra sidan kräver sådana upplägg mer av batteriet och elmotorn/elmotorerna.
Man kan för övrigt undra varför forskarna använder bensin som bränsle i forskning om framtidsmotorer. http://www.greencarcongress.com/2007/07/mit-researchers.html Logga in för att svara |
Trikar (16) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3)
|