Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Lund bäst på homogenmotor

JOHAN ERLANDSSON 2004-12-17        #236
Homogenmotorn (HCCI) är en vidareutveckling av förbränningsmotorn som kan sänka bränsleförbrukning och utsläpp. Lunds Tekniska Högskola har blivit utsedd att ha den bästa forskningen om denna motortyp, enligt Auto Motor & Sport.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=18302



JOHAN ERLANDSSON 2005-08-17        #688

Nu drar jättarna GM, Bosch och Stanford igång en satsning på HCCI: "GM is working with supplier Robert Bosch and Stanford University to accelerate development of HCCI (homogeneous charge compression ignition—earlier post) engines with a three-year, $2.5-million research program announced today. ... [HCCI] is simply a better way to combust, providing large gains in fuel economy. Due to the “cold” HCCI combustion, engine raw emissions can be drastically reduced, offering the potential to meet emission standards with a cost-effective three-way catalyst. However, stable and satisfactory operation of an HCCI engine is not possible without further development and sophistication of sensors, actuators and feedback control systems. The goal at the end of the day will be to suggest a complete engine controls solution that is both robust and cost effective."

http://www.greencarcongress.com/2005/08/gm_bosch_and_st.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-28        #1170

Honda verkar nu ligga närmast en kommersialisering av HCCI-tekniken. 0,36 l/mil i en relativt stor bil utan kväveoxider och elände är ju inte så dumt! Dessutom går den att anpassa till vilket bränsle som helst. "According to the engineers who spoke to the WSJ on the condition of anonymity, the company is ready to reveal its R&D results and show a prototype four-cylinder HCCI engine as early as next year."

http://www.greencarcongress.com/2005/10/honda_making_si.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-15        #1212
Kanehira Maruo har en intressant poäng i dagens nyhetsbrev. I artikeln ovan sägs att den stora utmaningen är att få HCCI-motorn att fungera vid högre varvtal (över 4000 varv/min). Men i hybridbilar är varvtalen ofta begränsat till 4000-5000 varv/min, så HCCI-motorn borde inte ha långt kvar till att användas i hybrider.

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-25        #2761
Mercedes säger att man kan ha HCCI-motorer klara på "medellång sikt". De väljer att sätta ett eget namn på den, "DiesOtto". Bränsleförbrukningen i en S-klassbil (större personbil) beräknas ihop med ett hybridsystem dock ändå bara komma ner till 0,6 l/mil, vilket i alla fall jag inte tycker är så anmärkningsvärt för vad Auto Motor & Sport kallar en framtidsteknik.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=55625

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-25        #2762
Forskare på MIT (sponsrade av Ford) kommer fram till att det inte är så ofta en förbränningsmotor kan gå in i "homogenläget", dvs bränslebesparingspotentialen verkar vara låg. Eller så får man se det som Mercedes och Kanehira (se inlägg ovan), att det behövs hybridisering för att förbränningsmotorn oftare ska kunna gå i homogenläge. Jag kan tänka mig att HCCI-motorn kan komma till sin rätt i plugin-bilar som har förbränningsmotor som inte driver hjulen direkt, utan bara driver en generator för att producera ström. Då kan motorn hållas i ett enda optimerat varvtalsläge och borde vara lättare att få i homogenläget. Å andra sidan kräver sådana upplägg mer av batteriet och elmotorn/elmotorerna. Man kan för övrigt undra varför forskarna använder bensin som bränsle i forskning om framtidsmotorer.

http://www.greencarcongress.com/2007/07/mit-researchers.html

Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik