Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Bilpooler exploderar i Tyskland

ERIK SANDBLOM 2008-03-26        #4868

I Tyskland finns nu drygt 100 000 personer med tillgång till en bilpoolsbil. För tio år sedan låg siffran på 19 000. Den årliga tillväxttakten ligger på runt 20% vilket innebär att om fem år kan antalet ligga på en halv miljon.

Bilpoolsmedlemmarna delar på drygt tretusen bilar, så varje bilpoolsbil har i genomsnitt 36 nyttjare. Detta är resurssnålt även om bilpoolsmedlemmarna skulle köra mycket (vilket de inte gör). Dels sparar man resurser i biltillverkningen -- man tillverkar inte fler bilar än som behövs. Man sparar också parkeringsyta. Varje bilpoolsbil ersätter ungefär fem vanliga bilar. Kan man minska antalet p-rutor i stan så får man mycket yta som t ex kan göras om till bostäder, park eller vad som helst. I Tyskland finns det förslag om att kommuner ska få inrätta p-rutor som endast får användas av bilpooler.

Tyska bilpoolarnas intresseförening pikar dock den inhemska bilindustrin. Det finns inte tillräckligt många tyska bilar som uppfyller kraven på låg bränsleförbrukning och låg ljudnivå.

CarSharing in Deutschland verzeichnet wiederum ein erfreuliches Wachstum der Nutzungszahlen

Weiterhin zu schmales Autoangebot aus deutscher Produktion für den wachsenden CarSharing-Markt



ERIK SANDBLOM 2008-03-26        #4869

En bilpool är integrerad i lokaltrafiken i Bremen.

ERIK SANDBLOM 2008-03-26        #4870

Parkeringsplatser tar upp mycket plats.

ERIK SANDBLOM 2008-03-26        #4872

Bildelare har ett mer rationellt förhållande till resor än den genomsnittliga bilägaren. Bilderna kommer från Bustrip.

http://www.bustrip-project.net/documents.htm

ERIK SANDBLOM 2008-03-26        #4873
Vad är en bilpool egentligen, och varför är de populära? Kort sagt, man bokar sin bil på internet och öppnar den med ett smart kort. Se även bilspelet: Bilpool i korthet 7 bilder på 25 sekunder

ERIK SANDBLOM 2008-05-31        #5671
Närmare 200 göteborgare som reser på Västtrafiks månadskort har nappat på erbjudandet att bli gratismedlem i en bilpool under tre månader. Det har gjort att bilpoolen Sunfleet fått starta nya platser på flera ställen i stan.

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,200_med_vasttrafik

ERIK SANDBLOM 2008-11-11        #7923
Se också tråden Biluthyrningen ökade 20%

ERIK SANDBLOM 2011-03-25        #17345

Gröna staplar: antal brukare. Svart streck: antal bilar i bilpoolarna. Källa Bundesverband CarSharing e.V.

Nu har 190 000 personer i Tyskland tillgång till bilpool. Jämfört med 100 000 när första inlägget i tråden skrevs för tre år sen. Sen 2003 har antalet brukare trefaldigats. Under samma tid har antalet bilar i bilpoolerna ökat från 2100 till 5000.

CarSharing in Deutschland kennt keine Krise

EJ LäNGRE MEDLEM 2011-03-25        #17348
Samtidigt har antalet bilar gått upp från 500 till 509 per 1000 invånare (Eurostat) - så bilpoolerna är till inte ringa del ett sätt att skaffa en andra-bil...

ERIK SANDBLOM 2011-03-26        #17350
Jonas, undersökningar visar att en bilpoolsbil ersätter ungefär sju vanliga bilar. Att biltätheten ökar behöver inte betyda att folk kör mer. De flesta bilar står still över 90% av tiden. Även om man kör en timme morgon och kväll så står bilen ändå still 92% av dygnets timmar.  I hushåll med fler än en bil står bilarna troligen still ännu mer. En mer intessant uppgift än biltätheten är därför antalet hushåll med bil.

Der Beitrag des CarSharing zur Klima- und Umweltentlastung
Im statistischen Durchschnitt ersetzt jedes CarSharing-Fahrzeug vier bis acht Privat-Pkw, die bei Beginn der CarSharing-Teilnahme abgeschafft oder nicht angeschafft werden.

EJ LäNGRE MEDLEM 2011-03-26        #17351
Nja - det är säkert så att en bilpoolsbil ersätter 4-8 st bilar. Men när den ersätter andra-bilar där transportbehovet tidigare sköttes med kollektivtrafik och cykel, så är föga vunnet. 

Det är ju just det statistiken visar - människor har köpt på sig fler bilar än de hade för tre år sedan. Och med den enorma biltätheten - dubbelt så många per inv än Sverige - så handlar alla tillkommande bilar om just andrabilar.

Det man kan hoppas på är att bilpooler har dämpat ökningen. Att utan bilpoler skulle biltätheten ökat ÄNNU mer. Men bilpooler är också ett sätt att vänja folk vid en andra-bil, så nyttan är kanske inte fullt så stor som man i förstone vill tro.

ERIK SANDBLOM 2011-08-06        #18637
Sustainable Cities Collective: Zipcar Reduces Driving, Improves Sustainable Transport
En enkät bland bilpoolsmedlemmar i Baltimore, USA, visar att två av tre sålt sin bil eller undvikit att köpa en sedan de gick med i bilpoolen.

EJ LäNGRE MEDLEM 2011-08-06        #18638
En indikation i rätt riktning - men vad är 0-hypotesen? Dvs vad skulle hänt om ingen bilpool funnits - cykel? kollektivtrafik? (många har tvingats sälja sin bil i lågkonjunkturens USA). Vilka resor ersätter man. (knappast jobbresor). Och vilka förutsättningar har dessa människor - dvs hur stor är potentialen för fler?

Jag är inte negativ till bilpooler, men det redovisas alldeles för lite om vilka resor och vilka transportslag man ersätter. Skulle det gå att ersätta bilpooler med icke-bil. Det är ju ingen jättestor skillnad på om 7 bilar används 1/7 av tiden eller 1 bil används hela tiden.

Ovan visas att bilpoolare redan innan de tar steget till bilpool åker mer kollektivt än genomsnittsbilinnehavaren - och att mindre än 10 % av deras tidigare bilresor ersätts av bilpool. Kan man kanske förmå dessa så rationella människor att skippa bilpoolen och gå direkt på kollektivtrafik?

JOHAN ERLANDSSON 2012-03-16        #20224
Ny bilpool i Birmingham:

Experience in other cities has shown that car2go is complementing the already existing means of transportation in a city. It gives Birmingham a further option for city-dwellers, making the overall system of public transport, biking and the car clubs more attractive.

http://www.greencarcongress.com/2012/03/car2go-20120316.html

JOHAN ERLANDSSON 2012-04-15        #20461
Car2go analyseras i en vetenskaplig artikel:

"An empirical analysis based on primary data (N = 1881) indicates that private vehicles are reduced as a consumer reaction. This constitutes a potential for environmental gains, as shared and consecutively used cars require less of production resources compared to a higher number of private cars being bought, driven and parked individually. Implications for public policy are that the allocation of public space to car-sharing systems could result in a net gain of space in cities. Policy makers should also consider the dependency of car-sharing schemes on municipal support regarding parking spaces and they should anticipate the upcoming electrification."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bse.738/abstract;jsessionid=E999E916121266F4E3CEC8617EB3179B.d04t01

ERIK SANDBLOM 2013-03-08        #22067
Bilpool i Malmö blev succé. Fastighetsidningen
Efter ett och halvt år har hälften av hyresgästerna anslutit sig till en bilpool som Byggvesta erbjuder de boende i kvarteret Fullriggaren i Malmö. Samtidigt har efterfrågan på parkeringsplatser i garaget minskat.

ERIK SANDBLOM 2013-09-22        #22797
Svenska Dagbladet skriver om bilpooler idag:
Poolen som kyler ned bilindustrin. Svenska Dagbladet

Varannan bilägande bilpoolsmedlem gör sig av med den egna bilen efter sju månaders medlemskap i bilpoolen. Det finns snart en halv miljon bilpoolsanvändare i Tyskland. Av dessa använder 183 000 så kallade flytande bilpooler som anordnas av biltillverkare. Flytande innebär att bilarna inte står i särskilda stationer utan lite var som helst.

Umfrage des Bundesverbands CarSharing: Neukunden schaffen eigenes Auto ab

Bundesverband CarSharing Jahresbilanz 2012: So viel CarSharing-Zuwachs wie noch nie
Über 453.000 Autofahrer nutzen in Deutschland die stationsbasierten sowie die frei im Straßenraum verfügbaren CarSharing-Angebote.

JOHAN ERLANDSSON 2013-09-23        #22798
Fast när man läser det där så låter det nästan som att unga bilfria har hittat ett smidigt sätt att köra mycket bil i städer?

ERIK SANDBLOM 2013-09-23        #22800
Det finns nog de som tänker så. Men samtidigt står det "det finns en trend av avemotionalisering gentemot bilen".

ERIK SANDBLOM 2013-09-23        #22801
Kommuner borde ordna särskilda parkeringsplatser för bilpool. Det säger Gröna Bilister, Hertz, Move About bilpool och Naturskyddsföreningen.

Gör det lättare att bli bilpoolare. Svenska Dagbladet

JOHAN ERLANDSSON 2013-09-23        #22802
Men massbilism i stan är ju dåligt även om det är avemotionaliserat...

ERIK SANDBLOM 2013-09-23        #22803
Kanske har du rätt Johan, det blir nya betalningsmodeller men samma trafik. Jag vill ändå tro på en förändring. När bilen är avemotionaliserad finns inget stöd för parkeringsnormer, nya motorvägar eller externa köpcentrum. Miljörörelsen har inte lyckats stoppa sånt trots att vi nu skriver 2013. Kanske kan vi stoppa dem om vi hittar nya grupper att alliera oss med?

Så blev det med motorvägen Columbia River Crossing i Portland. Istället för att miljörörelsen på egen hand skulle stoppa den så ändrades taktiken. Motorvägen försågs med giftpiller som republikanerna inte kunde svälja: skattehöjningar och spårväg. Och då dog motorvägen!
http://www.ecoprofile.se/thread-1057-Ciclovian-kommer-till-Portland.html#22494

ERIK SANDBLOM 2013-10-22        #22865
Det sägs att bilpoolen i Västra hamnen i Malmö fungerar bra på grund av blandningen företag och boende. Jag antar att boende använder bilarna på helgen medan anställda använder dem på vardagar.

Parkeringsmöte. Lucas tankar

ERIK SANDBLOM 2016-10-09        #24007

Gula staplar: antal brukare. Svart streck: antal bilar i bilpoolarna. Källa Bundesverband CarSharing e.V.

Nu har de tyska bilpoolerna totalt 1,25 miljoner medlemmar.

CarSharing-Jahresbilanz 2015: Wachstum und Konsolidierung im deutschen CarSharing-Markt

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3207 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik