Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Godstransporter   

Amsterdam och CityCargo har hittat lösningen för att minska innertrafiken i stan!

JONAS BERNTSSON 2008-04-18        #5164

Idag är innertrafiken i större städer ett stort problem, en viktig orsak är alla varubilar och deras framkomst. Förorenad luft och i västa fall smog skrämmer och som tur är finns det nya idéér som lederr till lösningar på dessa problem. CityCargo är en ny sorts spårvagn i Amsterdam som transporterar varor utifrån och in i staden. Det går till så att man tar emot varorna utanför staden och fraktar sedan in dom med spårvagnar som går på de valiga spåren. Väl inne i staden tar el-bilar över den sista korta biten. Bilarna tankas på med energi från vindkraft, vilket bidrar till att utsläppen blir lika med noll. Från och med 2009 hoppas företaget kunna ersätta 2500 bilar / dag. Fler större städer i Eupopa som Prag och Lissabon är inspirerade.

http://postcarboncities.net/node/419 (engelska)



ERIK SANDBLOM 2008-12-11        #8505



Det var en spännande idé. Posten har ju börjat med trehjuliga elektriska postmopeder. Några sådana kunde komplettera godsspårvagnen. Tydligen finns det redan en femdelad godsspårvagn i Dresden som kör delar till Volkswagenfabriken sedan 2001.

Här står lite mer om godsspårvägen i Amsterdam:

Amsterdam to get freight streetcars

Tyvärr verkar hemsidan www.citycargo.nl ha dött, verkar som att projektet också avstannat.


http://www.citycargo.nl/faq_eng.htm

ERIK SANDBLOM 2009-07-15        #11465
Förr i tiden fanns brevlådor utanpå spårvagnarna, som tömdes när vagnen passerade postterminalen. 1918 skickades 2,2 miljoner brev med spårvagn i Göteborg. Ett effektivt sätt att minska lastbilstransporter kanske?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33872

ERIK SANDBLOM 2010-06-04        #14945

I Dresden finns sedan år 2000 godstrafik med spårvagn. Det gäller transporter mellan järnvägsstationen Friedrichstadt och Volkswagens bilfabrik. Godsspårvagnarna kör en gång i timmen på samma spår som de ordinarie spårvagnarna. De är femdelade. Mellanvagnarna kan lastas med 15 ton gods vardera, medan de två ändvagnarna tar 7,5 ton var. Drivning sker på alla axlar.

http://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram


ERIK SANDBLOM 2010-06-04        #14947

Goods delivery by carg tram: efficient, clean and safe. Amsterdam, The Netherlands

CityCargo gjorde provtransporter med godsspårvagn i Amsterdam våren 2007.


ERIK SANDBLOM 2010-06-05        #14952

Der Güterverkehr hält wieder Einzug bei den Verkehrsbetrieben Zürich!

Sedan 2003 körs varannan vecka en godsspårvagn för sopor i Zürich. Invånarna kan då lämna grovsopor och elektroniksopor.


ERIK SANDBLOM 2010-08-03        #15372

Tunnelbana för post i London. Foto Richard Pope/Wikipedia


I Chicago, München, London, Luzern och Zürich har det funnits särskilda tunnelbanor för godstrafik.

Godstunnelbanan i Chicago byggdes ursprungligen för telekablage 1899, och utvidgades med spår till 1905 när telebolaget inte fick tillstånd att bygga brunnslock för inspektioner från gatan. Nätet blev 95 kilometer långt men trafiken upphörde 1959.

Godstunnelbanorna i München, London, Luzern och Zürich trafikerades av posttåg och var i drift från 1910 (München) till 2003 (London). Londons godstunnelbana hade 11 km spår.

en.wikipedia.org/wiki/London_Post_Office_Railway

en.wikipedia.org/wiki/Chicago_tunnel


ERIK SANDBLOM 2010-08-03        #15373

Yvonne Ruwaida (mp) vill utreda om godstransport kan ske på spårväg och i tunnelbana som i till exempel Wien och Amsterdam. Tvärbanan går på gammal industrispårväg och flera godsterminaler finns i anslutning till spåren i Stockholm.

Yvonne Ruwaida (mp): Godstrafiken i stan kan effektiviseras!

SvD: Nej Ruwaida, tunnelbanan löser inte godstransporter


ERIK SANDBLOM 2010-08-05        #15398

NL Architects Blog July 14, 2009 

City Cargo is dead. After a long struggle the experiment to deliver goods by streetcar was terminated this week by the local government in Amsterdam.

From delivery points outside the city center the trams will take the goods to several hubs throughout the center from where the delivery to the final destinations will be handled by small electric vehicles, the so-called e-cars. Exactly this might be the bug in the system.


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Trikar (16)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2755 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen