Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Biodiesel - tankställen, pris och inblandning i vanlig diesel?

SUNE JOHANSSON 2008-05-17        #5406
Hej! Har en bil som enligt tillverkaren ska gå på fossil diesel. Den har tex partikelfilter. Är helt ny, från 2008. Eftersom det är så dyrt så tänkte jag blanda i biodiesel? Hört att det redan är 5% biodiesel i vanlig diesel. Så varför inte köra 50%? En kompis med gammal diesel-Merca utan partikelfilter, blandar i 20% etanol i sin diesel. Säger att det funkar, lite slöare, men bara man spar pengar o miljö så... Känner att jag vill veta mer om detta. Kommer min bil haverera (tror jag inte)? Vad kostar biodieseln? Jag tycker det är värt aningen ökad förslitning på grejorna. Kan jag tex blanda så här: 30% fossil diesel. 20% E85 50% biodiesel ?



MAGNUS BILLBERGER 2008-05-17        #5408
Jag har läst lite om den här frågan på olika bilforum bland dem som verkar mest bilkunniga där avråder man skarpt att tanka en ny bil med annat än vad tillverkaren rekommenderar. Sedan är du ju en fråga vad du menar med biodiesel. Om du är inne på RME eller DME så går det att hitta en hel del varningar på webben och exempel på bilar som packat ihop ganska snabbt. Vad jag vet är dock en del VW och Audi godkända för RME. Att dessutom pytsa i E85 låter som rena lustmordet på din bil. En modern diesel har ett betydligt känsligare insprutningssytem än en gammal dieselmerca. En äldre dieselmotor ställer som jag förstått inte alls samm krav på bränslet. Jag hörde av en holländsk vän att det förekommer att man köper billigaste matolja och häller i tanken och att det funkar. Visst är det så att priset ökat och många oroar sig för fördyringen. Som jag ser det kommer dock bränslepriserna att fortsätta öka och det kommer att märkas även på alternativbränslena. På sikt tror jag att flytande och gasformiga bräslen kommer att närma sig varandra i pris räknat per energienhet. SÅ mitt råd till dej Sune är att du vänjer dej vi höga bränslepriser och istället funderar på hur du långsiktigt kan minimerar ditt energibehov.

SUNE JOHANSSON 2008-05-18        #5410
Audi A3 2.0 TDI 170 hästar Quattro. Kan jag köra lite RME i alla fall? Typ 30% eller nåt? Vet inte vad biodieseln kostar dock? Vet att det finns en mack i Norrköping, ska åka förbi o kolla. ...Jo jag samåker och tar tåget ibland. Måste lämna på dagis dock - tar 1 h att ta mig till jobbet sedan inkl. lämning. Skulle ta 2 h om jag åkte kommunalt dessa dagar. Det är en förmånsbil så jag får lämna tillbaka den 2010, då ska jag ha en elbil eller biogas tror jag. Men sitter fast tom 2010. Och i och med det är en förmånsbil (låter kanske dumt) så är jag inte lika petig med förslitningen, jag behöver ju inte behålla den...Fast det får inte märkas när den ska in på service, man kan väl köra ren fossil diesel 100 mil innan det är dags för 3000-mila servicen så rensas det andra bort eller nåt? Undrar om man kan programmera om chippet i min bil så den drar mindre? Jag behöver inte 170 hästar och 350 Nm vridmoment. Fyrhjulsdriften drar visst en dl. Vet inte om man kan koppla ur den... vet att Audis A3 ecopower drar 0,45 l blandad körning. Min drar: landsväg: 0,65-0,7 jag brukar köra 115-120 km/h ca blandat: 0,75 l stads: 0,85 l

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-18        #5415
Finns det någon möjlighet att flytta eller byta jobb? En till två timmar till jobbet varje dag låter både trist, tidsineffektivt och energikrävande.

SUNE JOHANSSON 2008-05-24        #5543
Inte just nu. Låt oss återgå till ämnet. :=) Jag har tankat i 30% rapsdiesel 100% RME. Verkar funka. Vad kan hända tror ni? Från gronabilister.se: http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=49&parent01=5&parent02=18&parent03=#RME "Där emot ökar användningen av RME och motsvarande bränslen tillverkade med andra vegetabiliska eller animaliska fetter som grund (samlingsnamn FAME) för låginblandning i vanlig diesel. Upp till 5 % får blandas i dieseln utan att upplysa kunden, något som har gjorts i stor omfattning de senaste åren." Mao borde det inte göra så mycket om man ökar den procentandelen lite? Men vad händer om jag kör på 100% RME är frågan...vill förstås ha max procent, den kostar 11 kr ca. Vanlig diesel +14 kr så... Ang. godkännande för min bil. Kan svara både ja och nej på det, info från http://www.ecobransle.se/ Audi A3 är godkänd fom 1997. Men inte partikelfiltret: "RME: Generella godkännande, personbil. Gäller endast dieselmotorer. Jan -00. Fabrikat Modeller Audi A3 fr o m -97. A4 TDi 66 kw tillverkningsnummer 8DTA043491. A4 och A6 fr o m 9/95 dock längst tillverkningsnummer. A4 TDi 88 kw från seriestart. A6 TDi tillverkningsnummer 4ATN018501. A6 TDi Quattro tillverkningsnummer 4ATN065285. A8 TDi från seriestart. 2006 - Inget godkännande om partikelfilter är monterat original. Vid oklarhet kontakta bränsleleverantör eller fordonstillverkare." Rensas det bort om jag kör på fossil diesel 100 mil innan service? Kan det hända tråkigheter med partikelfiltret, eller innebär det bara att det RME-dieseln går orenad igenom? Tack för svaren hittills. /Tobbe

JOEL JOHANSSON 2008-05-24        #5549
Jag har en Audi A2 -05 som klarar RME. Det som jag har för mig skiljer delar i bränslesystemet samt avgasrening jämfört med de dieselbilar som inte är godkända för RME. Dessutom tror jag det är andra intervall för byte av bränslefilter om man kör på RME. Antagligen är det någon annan typ av mjukvara till bränsleinsprutningen också. Varför chansa på en sådan här sak med en -08:a? Visst, med en Volvo 240 D6 -80 kanske det hade fungerat kanon. Med en ny bil verkar det dock inte särskilt förnuftigt, särskilt som det uppstår bränslerelaterade problem även med de modeller som är godkända att köras på just RME. Om det dessutom är avgaskrav som är en del i problemet så är det väl knappast någon vinst ur miljösynpunkt. Dock förstår jag din jobbpendling, har det lika dant själv. Det specialiserade samhällets baksida.

SUNE JOHANSSON 2008-05-24        #5551
Fortf. intresserad av att veta vad som kan ske med partikelfiltret. Om det är så att Audi A3 fom 1997 klarar RME fram tom partikelfiltret (bränslepump, slangar mm). Inte rimligt väl att man väljer slangar som inte håller för RME bara för att man satt dit partikelfilter. Så jag har helt enkelt antagit att det _endast_ är partikelfiltret som är ett _eventuellt_ problem. Det kan ju också vara så att biltillverkaren tar det säkra före det osäkra och rekommenderar mot, av överdriven försiktighet? Medan det i praktiken kanske går bra med upp till x% inblandning av RME. Vad x är skulle jag vilja veta. Tänkte tex köra med mer RME över sommaren av ekonomiska skäl, sedan kanske öka till nära 100% fossil diesel. Om 200 mil av de 3000 jag kör innan 3000-mila servicen således har haft mer än den 5%-inblandning man får leva med (då oljebolagen har rätt att blanda i upp till 5% RME i vanlig fossil diesel), ställer det verkligen till märkbara problem? Låt oss anta att jag vill veta av ren nyfikenhet, oavsett vad jag tänker göra?

Logga in för att svara


Produkter

Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik