Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Elhybriddefinitioner

JOHAN ERLANDSSON 2005-01-31        #260
Vilka olika sorters elhybrider finns det? Kanehira Maruo skriver så här i sitt nyhetsbrev den 28 januari: "Ricardo definierar en "micro-hybrid" som ett fordon vars elmaskin används som "stop & start" och för "regenerative braking" men inte medverkar som torque assist. En "mild hybrid" är ett fordon vars elmaskin bidrar med högst 10% av max. engine power i form av torque assist. En "full hybrid" är ett fordon vars elmaskin bidrar med omkring 40% av max. engine power i form av torque assist. http://www.ricardo.com/mediaCentre/pressRelease/Ricardo_HyTrans.pdf Man kan ju undra vad en sådan hybrid vars elmaskin bidrar med mellan 10 och 40% av max. engine power i form av torque assist. Mitt förslag är: • Stop & Start (utan regenerative braking" och torque assist) • ISG/Micro-hybrid (stop & start plus "regenerative braking" men utan torque assist) • Light hybrid (stop & start plus "regenerative braking" plus högst 10% torque assist) • Mild hybrid (stop & start plus "regenerative braking" plus 10-40% torque assist) • Full hybrid (stop & start plus "regenerative braking" plus över 40% torque assist) Ricardo/Valeo:s "i-Mogen" tillhör antigen "Light" eller "Mild" kategori. Ricardo/Valeo själva kallar det "i-Mogen mild hybrid system". Honda:s IMA är ett mild hybrid system. Toyota Prius och Ford Escape hybrid är "full hybrid"." Vad jag tycker fattas i de här definitionerna är om fordonet kan drivas på enbart el. Vad tycker du om det Kanehira?

http://www.ricardo.com/mediaCentre/pressRelease/Ricardo_HyTrans.pdf



JOHAN ERLANDSSON 2005-02-01        #262

Kanehira utökar definitionerna rejält i sitt nyhetsbrev den 31 januari, nu ska det väl mycket till om man inte kan passa in en elhybrid... ;-) "Ja, "pure electric range" är en viktig faktor när man diskuterar vilka olika typer av HEVS det finns. Visserligen kan även de konventionella bilarna drivas några meter enbart med batteri/startmotor men de är inte HEVs. Toyota Prius har en knapp för ren eldrift på en mycket kort sträcka. (2000 års Prius kunde man köra 5 km.) Honda Civic hybrid och Accord hybrid saknar ren eldrift. De hybridbilar med 30-60 miles (50 - 100 km) pure electric range kallas "plug-in" hybrids. Sådana hybrider är utrustade med större batterier som kan laddas från nätet. Jag föreslår tre delkategorier inom "pure electric range"-faktorn: Zero Short Long = "plug-in" Det fattas en hel del andra saker i Ricardos hybriddefinition. En är faktorn "down-sizing". En HEV får sin bättre bränsleekonomi genom huvudsakligen fyra faktorer: 1. Stop & start 2. Down-sizing 3. Regerative braking 4. Partial pure electric range "Down-sizing" av ICE + transmission är en viktig faktor. Det finns åtminstone tre fördelar med down-sizing: 1. en mindre ICE + transmission med hybrid torque assist kan ha lika bra eller högre prestanda som en större ICE + transmission 2. en down-sizing kan spara utrymme och vikt på drivsystem och därigenom minska bränsleförbrukning 3. en down-sizing kan reducera tillverkningskostnader. en 4-cyl + el. styrd CVT är billigare än V6 + AT. Det finns emellertid två olika down-sizing: 1. Actual down-sizing - där en ICE är i fysisk mening förminskad. En rak 4-cyl istället för V6, t.ex. Vikten och kostnaden är reellt reducerade. 2. Functional down-sizing - där ICE som sådan inte är förminskad. I Honda Accord hybrid är 3 av de 6 cylindrarna avstängda när dessa inte behövs. GM:s "Displacement on Demand (DoD) teknologi som kommer att användas i GM/DC-hybridsamarbetets HEVs är ett likartat system. I dessa fall ökar tillverkningskostnaderna med ett tiotals dollars per bil. Men bränsleförbrukningen minskar. Turbo och supercharger kan användas för "down-sizing"s ändamål. Tilläggskostnaderna kan kompenseras med mindre motorstorlek. Dessa kan vara gränsfall mellan "Actual" och "Functional" down-sizing. Down-sizing av transmission är ett intressant kapitel. Hybridbilarnas framgångar i USA beror mycket på deras "seamless" körkänsla. Det finns liksom ingen ryckighet när man kör HEVs. Accelerationer är både mjuka och vassa. Dessutom tyder mycket på att transmissionerna i HEVs är kompaktare, lättare och billigare att tillverka än de konventionella AT som består av massor av skivor, oljor och torque converters och därmed mycket komplicerade och dyra. Genom att ersätta alla dessa med ett par elmaskiner kan man få mycket bättre körkänsla och bränsleekonomi. Även inom kategorin "regenative braking" bör man urskilja två olika typer - "low capacity" renerative braking och "high capacity" regenerative braking. Detta hänger på kvaliten på power electronics, hybrid control strategy och batterier. Det är också mycket stor skillnad om en HEV är utrustad med bly-batteri eller NiMH, Li-jon eller ultra capacitor. Det är tveksamt om man kan kalla enkla hybrider med blybatterier HEVs och låter dem ingå i någon hybridförsäljningsstatistik. Man kan inför en "Buffer capacity" -kategori. Även på "Stop & start" måste man införa en distinktion. 1. Elementary stop & start som träder i kraft vid fordonshastighet 0 - 5 km/h 2. Advanced stop & start som träder i kraft även vid högre hastigheter. Full hybrids av Prius typ är programmerade så att bensinmotorn stängs av varje tillfälle då den bedöms onödig eller användningen av elmotorn är fördelaktigare - vid nedförsbacke, vid "cruising" med måttlig hastighet och när batteriets SOC är hög. När man har infört alla dessa faktorer kan Ricardos hybriddefinition ha detta utvidgade utseende:"

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Cyklar (6)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3227 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik