Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Smalare bro och kortare köer

ERIK SANDBLOM 2008-06-01        #5702




Vi måste resa mindre, skrev trafikkonsulten Christer Ljungberg på sin blogg i vintras. Det är att svära i kyrkan i ett trafiksverige där det fortfarande ofta handlar om mer asfalt, mer räls och större terminaler. Med minskat resande menas inte att alla ska stanna hemma. Istället för en ökad rörlighet behöver vi en ökad tillgänglighet. Vi måste tänka på hur och varför vi rör på oss. Istället för att bygga ut trafiken handlar det ibland om att minska den. Fler motorvägar leder till ett ökat bilande, vilket kallas för induced demand på engelska. På samma sätt kan minskad vägkapacitet ibland leda till att trafiken avdunstar, vilket blir "reduced demand" på utrikiska.

Det finns ett antal studier på det på länken nedan, men frågan är om det inte sker just nu i Göteborg när man renoverar Älvsborgsbron och två körfält stängts. De köer som uppstått är nämligen betydligt mindre än Vägverket befarat, och dessutom mindre än när bron reparerades förra året. Allt fler tar bussen, Västtrafik har inrättat en särskild brolinje, 770. Västtrafik vet ännu inte varför det fungerar bättre i år. På gatukontoret gissar man på erfarenheter folk fick i fjol och på att informationen om broarbetana gick ut tidigare denna gång.

Foto Wikipedia

Ekot: Färre förseningar än befarat på Älvsborgsbron

GP: Kortare köer på Älvsborgsbron

Vårt Göteborg: Västtrafik sätter in extrabussar över Älvsborgsbron

From Induced Demand To Reduced Demand

Ljungbergs blogg: Att svära i kyrkan - vi måste resa mindre




ERIK SANDBLOM 2009-07-13        #11456



Nu renoveras Tingtadstunneln och tre av sex körfält är avstängda. Men det blir inte så mycket köer som befarat. För att undvika köer i Tingstadstunneln under de fem veckor som reparationsarbeten pågår så har Vägverket upprättat en pendelparkering i Bäckebol, med gratisbuss till centrum.

Ekot: Inga långa köer i Tingstadstunneln

Ekot: Ännu inget tunnelkaos

Ekot: Gratis buss till city från Bäckebol


ERIK SANDBLOM 2010-04-12        #14425



Gateway Streets: Economic Impact of Highway Removal Is Zero

According to a survey performed by HDR Consulting in coordination with MoDOT, the two-year closure of I-64 had no discernible economic impact on businesses near the highway as compared to businesses elsewhere in the St. Louis region. 


ERIK SANDBLOM 2010-10-25        #16034

Federal Highway Administration gillar inte begreppet inducerad trafik och försöker blanda bort korten:

Accounting For Induced Travel In Evaluation Of Urban Highway Expansion

Much of the misunderstanding about induced travel stems from differing interpretations about its meaning in the context of highway capacity expansion. These interpretations are related to:  

whether the travel being referred to is "person" travel or "vehicle" travel -- for example, shifts from non-highway modes to the highway mode would not be acknowledged to be "induced" by those thinking in terms of person travel, since no new person trips are involved;

whether the vehicle or person travel being referred to as "induced" consists only of absolutely new trips or whether it also includes additional miles of travel on existing trips, i.e., whether the unit of measure is "trips" or "miles";

whether an increase in peak travel resulting from shifts in time of travel from off-peak to peak periods, without an increase in total daily travel, can be considered to be induced travel, i.e., the time frame of reference;  

whether travel on a specific facility, or in a specific corridor or sub-area, is being considered or whether it is the regionwide travel market that is of interest, i.e., the geographic frame of reference -- for example, much of the travel that may rightfully be considered to be "induced" with respect to a specific improved facility may simply be travel that has been diverted from parallel facilities in the travel corridor, or from other origins and destinations in the region, and is therefore not considered to be "induced" by those taking a regionwide perspective.


Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2768 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen